Tävlingen Årets Bild instiftades 1942 och delar ut priser i 18 kategorier. Josefine Stenersen tar hem utnämningen Årets Rookie med följande motivering: ”Den vinnande portfolion visar en fotograf som kan skapa intima och inbjudande bilder. Den uttrycker ett skarpt berättande och en förmåga att skapa atmosfär och djup. Vi ser mångfald i bilderna men också ett enhetligt bildspråk där fotografens vision och engagemang framträder.”
Hur känns det att få det här priset?
”Det känns såklart jättebra, lite märkligt men givetvis jättekul. Jag får lite ny energi, att få gotta sig i alla hejarop och sådär. Det känns väldigt fint.”
”Min portfolio består av bilder jag känner en anknytning till. Bilderna betyder något för mig, samtidigt har jag försökt välja en bredd, samtidigt som jag ville visa mitt bildspråk och mitt sätt att berätta”, förklarar hon.
2020 tog hon examen från Nordens fotoskola, och under utbildningen gjorde hon praktik på Dagens Industri där hon bland annat fotograferade ett reportage om trollkarlen Joe Labero, något som hon beskriver som ”kanske en av de märkligaste helgerna i mitt liv”. Hon följde även med Di:s Johanna Lundsgård till Lesbos, där hon fotograferade på flyktinglägret Kara Tepe och tolvåriga Maryam.
”Att få det förtroendet var väldigt stort för mig. När man får visa att man kan, det är då man växer och blir bättre. Det har gjort jättemycket för mig att få det förtroendet, att följa med utomlands under min praktik.”

Att möta människor är den del av yrket som hon uppskattar mest, och att vinna Årets rookie ger också bekräftelse på att hon når ut, att hennes bildspråk verkligen når ut.
”Att få träffa människor, kliva in i olika världar, det känns som att man får se och uppleva allting. Jag känner mig rörd, juryn har sett det som jag vill att man ska se i mina bilder. Jag har nått dem, jag har nått ut”, säger Josefine Stenersen.
Har du några förebilder inom fotografi?
”Det har jag absolut, det finns flera stycken men om jag ska nämna några så har Anna Clarén och Hannah Modigh haft stor inverkan på mig.”