1515
Annons

Hon drar in hela vinsten på tre helger

Hon sålde granar för 18 miljoner i fjol. Men hetaste julgranstrenden just nu är - en tall, enligt Smålandsgrans vd Anna Benson.

Smålandsgrans vd Anna Benson
Smålandsgrans vd Anna BensonFoto:Evelina Carborn

Den kära traditionen att släpa in en del av skogen i våra vardagsrum till jul är härstammande från Tyskland. Och de flesta svenska julgranar kommer från Danmark. Men främsta granförsäljaren finns i Småland. 

Anna Benson basar över mångmiljonbolaget som jagar in hela omsättningen på en knapp handfull veckor varje år.

”Det är tre stora helger som gäller bara, inför första advent, Lucia och 22-23 december precis innan jul”, säger Anna Benson, vd för Smålandsgran som i fjol mer än dubblade omsättningen till 18 miljoner kronor.

”Pandemin var en klart bidragande orsak. Dessutom blev vi leverantörer till Ikea.”

Anna Benson vågar inte ge någon prognos för julgransåret 2021.

”Men vi har ju ökat omsättningen varje år de senaste nio åren. Hittills känns det bra, vi är över prognoserna och jämfört med motsvarande tid förra året.”

Smålandsgran är för tillfället indraget i ett bråk med två konkurrenter om märkningen av ekogranar och har belagts med tillfälligt saluföringsförbud av ekologiska granar. 

”Man blir väldigt ledsen över felaktiga rykten. Vi är genuina och har jobbat på samma sätt sedan 1974”, säger Anna Benson till Di.

Det var hennes far, en av Sveriges största julgransproducenter som började sälja julgranar i Stockholm redan 1973.

”Jag och min bror Emil föddes in i granfamiljen och skogen i Småland och följde tidigt med pappa upp till Stockholm för att sälja julgranar. Jag var tolv år när jag sålde mina första granar på Nytorget”, berättar Anna Benson.

Men det var inte riktigt julgranar som var hennes stora dröm när hon sedan blev vuxen utan hon sysslade istället med en hel del annat, innan hon för nio år sedan tog tag i granarna igen och startade bolaget Smålandsgran.

”Vi började då direkt med e-handel och hemkörning av julgranar och där är vi i dag klart störst. Inte minst förra julen med pandemin ökade hemförsäljningen starkt när många inte vågade sig ut på gator och torg för att köpa gran. Onlineförsäljningen ökade med 300 procent ifjol.”

Foto:Evelina Carborn

Enligt Anna Benson säljs dock fortfarande 95 procent av julgranarna på traditionellt vis ute på stan. Runt 3 miljoner närmare bestämt. Lika många, 3 miljoner svenskar, uppskattas hugga sin egen gran. 

”6 miljoner granar gör oss svenskar per capita till det största julgranslandet i världen. Vi har en extremt stark grantradition i Sverige.”

Anna Bensons pappa Bo-Egon Nilsson odlar fortfarande egna granar i Småland.

”Vi köper alla hans granar, men vi köper också från hela Europa. Hälften av våra granar är importerade ungefär. Vi har leverantörer i Polen, Tyskland, Lettland och Danmark såklart som är världens största granexportör.”

Smålandsgran har också en egen skola, Granakademin, som bolaget tagit fram tillsammans med Ikea.

”Där blir våra anställda certifierade granexperter. Man måste vara superkunnig när man jobbar för oss”, förklarar Anna Benson.

Själv har hon såklart också superkoll på de hetaste grantrenderna just nu.

”Rödgran är fortfarande det som säljs mest. Online däremot är det ungefär 50/50 mellan rödgran och kungsgran, vilket beror på att vi levererar mycket till storstäderna där kungsgranen är populär.”

De mer udda sorterna som blågran och silvergran håller mer och mer på att försvinna. 

”Däremot ökar tall mer och mer för varje år, det är den produkt som tar slut allra snabbast eftersom efterfrågan ökar så snabbt men tillgången är väldigt liten. Därför tittar vi nu mycket på hur vi kan odla tall på ett annat sätt, för att skynda på utvecklingen och tillgången. För tall är väldigt trendigt.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?