Annons

Hon är ny storspelare i barnboksbranschen – toppar försäljningslistorna

Hennes böcker om de två mössen Musse och Helium ligger konstant på försäljningstopplistorna. Camilla Brinck har på bara några år blivit en storspelare i barnboksbranschen, men målet är högre än så.

Camilla Brinck.
Camilla Brinck.Foto:Joey Abrait

För många är Camilla Brinck mest känd som artist och låtskrivare. Hon har tävlat i Melodifestivalen och arbetat som DJ under många år. Men karriären tog en ny vändning och sedan 2016 har hon arbetat heltid med att skapa ett helt universum kring de två små mössen Musse och Helium.

”Jag satt i studion och skulle göra om min röst till en mansröst i andra versen, men det gick inte. Rösten pitchades upp och i samband med det dök Musse upp som karaktär, jag såg precis framför mig hur han såg ut”, säger Camilla Brinck.

Lite senare fick den lilla muskillen en tjejkompis i Helium och sakteliga började karaktärerna leva ett eget liv och ta plats i bekantskapskretsen genom att Camilla Brinck spelade in röstmeddelanden till vänner och bekanta. Det som från början var ett misstag blev grunden till en hel plattform som i dag består av hittills sju böcker, pussel, en podcast, pysselböcker. Mycket annan merchandise är på gång och bolaget Lindrizia AB ligger just nu i förhandlingar med flera stora produktionsbolag om filmrättigheterna både för bokserien och ett helt fristående manus. 

Under 2020 var fem av de tio mest sålda barnböckerna i Sverige författade av Camilla Brinck. Totalt har hon hittills sålt 800 000 böcker, alla format inräknade.

”Jag får nypa mig i armen, samtidigt som det här har varit en tydlig vision för oss hela tiden”, säger Camilla Brinck.

Hälftenägare i Lindrizia - som också är namnet på landet som mössen tar sig till i böckerna - är Maxim Kalmér, som också till nyligen varit vd. Det var han som insisterade på att dåvarande flickvännen Camilla Brinck skulle skriva en pitch till ett förlag, så att de kunde få ut Musse och Helium brett.

Men det var inte en vanlig bok hon skrev från början. Det som är grunden till succén med Musse och Helium är ett ljudboksformat som Camilla Brinck 2016 var tämligen ensam om i bokbranschen. Det kan bäst beskrivas som att lyssna på en film, med röster, ljudeffekter och musik, men helt utan det visuella. Och samtliga röster gör hon själv, därefter förvrängs de i ett datorprogram och sätts samman till en dialogdriven berättelse.

”Den är specialskriven för att lyssna på. Jag ville göra en ljudbok för både stora och små, för ett av mina mål är att skapa kvalitetstid för föräldrar och barn, och då måste de vuxna också tycka att det är roligt att lyssna på.”

Storytel nappade direkt och den första ljudbokssäsongen blev nominerad till årets bästa ljudbok för barn samma år som den släpptes, 2017. Året därpå kom den första tryckta boken på B. Wahlströms bokförlag och sedan bok nummer fem är det Bonnier Carlsen som har gett ut dem. Den 15 november släpps även en fristående julsaga.

Camilla Brinck och Maxim Kalmér var tidigt ute med att det skulle finnas lärarhandledningar och bildspel till böckerna, så att hela skolklasser kunde arbeta med dem. 

”Mössen är så lätta att tycka om att man kan använda dem för att lära barn saker, utan att de märker det. Jag försöker få in så mycket vardagssituationer som möjligt i böckerna så att de kan prata om mod, att våga vara rädd, att prata om känslor och knyta kontakter. Och jag får mycket feedback från skolor som säger att barnen inte längre är lika rädda för att göra fel och vågar fråga när de inte förstår. De säger som Musse: ´Nu fattar jag ingenting!´.”

Bolaget omsätter i dag cirka 7 Mkr, men räknar med att det ökar rejält när förhandlingarna om filmrättigheter är klara. Det har börjat köpa tillbaka rättigheterna från exempelvis Storytel, bildat en styrelse och tillsatt en operativ vd för att kunna skala upp ordentligt. Hittills har serien bara översatts till norska, men flera internationella förlag är intresserade.

”Visionen är att Musse och Helium ska finnas i varje hem i hela världen på ett eller annat sätt, även om det bara är ett klistermärke”, säger Camilla Brinck.

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera