1515

Hon är ny storspelare i barnboksbranschen – toppar försäljningslistorna

Hennes böcker om de två mössen Musse och Helium ligger konstant på försäljningstopplistorna. Camilla Brinck har på bara några år blivit en storspelare i barnboksbranschen, men målet är högre än så.

Camilla Brinck.
Camilla Brinck.Foto:Joey Abrait

För många är Camilla Brinck mest känd som artist och låtskrivare. Hon har tävlat i Melodifestivalen och arbetat som DJ under många år. Men karriären tog en ny vändning och sedan 2016 har hon arbetat heltid med att skapa ett helt universum kring de två små mössen Musse och Helium.

”Jag satt i studion och skulle göra om min röst till en mansröst i andra versen, men det gick inte. Rösten pitchades upp och i samband med det dök Musse upp som karaktär, jag såg precis framför mig hur han såg ut”, säger Camilla Brinck.

Lite senare fick den lilla muskillen en tjejkompis i Helium och sakteliga började karaktärerna leva ett eget liv och ta plats i bekantskapskretsen genom att Camilla Brinck spelade in röstmeddelanden till vänner och bekanta. Det som från början var ett misstag blev grunden till en hel plattform som i dag består av hittills sju böcker, pussel, en podcast, pysselböcker. Mycket annan merchandise är på gång och bolaget Lindrizia AB ligger just nu i förhandlingar med flera stora produktionsbolag om filmrättigheterna både för bokserien och ett helt fristående manus. 

Under 2020 var fem av de tio mest sålda barnböckerna i Sverige författade av Camilla Brinck. Totalt har hon hittills sålt 800 000 böcker, alla format inräknade.

”Jag får nypa mig i armen, samtidigt som det här har varit en tydlig vision för oss hela tiden”, säger Camilla Brinck.

Hälftenägare i Lindrizia - som också är namnet på landet som mössen tar sig till i böckerna - är Maxim Kalmér, som också till nyligen varit vd. Det var han som insisterade på att dåvarande flickvännen Camilla Brinck skulle skriva en pitch till ett förlag, så att de kunde få ut Musse och Helium brett.

Men det var inte en vanlig bok hon skrev från början. Det som är grunden till succén med Musse och Helium är ett ljudboksformat som Camilla Brinck 2016 var tämligen ensam om i bokbranschen. Det kan bäst beskrivas som att lyssna på en film, med röster, ljudeffekter och musik, men helt utan det visuella. Och samtliga röster gör hon själv, därefter förvrängs de i ett datorprogram och sätts samman till en dialogdriven berättelse.

”Den är specialskriven för att lyssna på. Jag ville göra en ljudbok för både stora och små, för ett av mina mål är att skapa kvalitetstid för föräldrar och barn, och då måste de vuxna också tycka att det är roligt att lyssna på.”

Storytel nappade direkt och den första ljudbokssäsongen blev nominerad till årets bästa ljudbok för barn samma år som den släpptes, 2017. Året därpå kom den första tryckta boken på B. Wahlströms bokförlag och sedan bok nummer fem är det Bonnier Carlsen som har gett ut dem. Den 15 november släpps även en fristående julsaga.

Camilla Brinck och Maxim Kalmér var tidigt ute med att det skulle finnas lärarhandledningar och bildspel till böckerna, så att hela skolklasser kunde arbeta med dem. 

”Mössen är så lätta att tycka om att man kan använda dem för att lära barn saker, utan att de märker det. Jag försöker få in så mycket vardagssituationer som möjligt i böckerna så att de kan prata om mod, att våga vara rädd, att prata om känslor och knyta kontakter. Och jag får mycket feedback från skolor som säger att barnen inte längre är lika rädda för att göra fel och vågar fråga när de inte förstår. De säger som Musse: ´Nu fattar jag ingenting!´.”

Bolaget omsätter i dag cirka 7 Mkr, men räknar med att det ökar rejält när förhandlingarna om filmrättigheter är klara. Det har börjat köpa tillbaka rättigheterna från exempelvis Storytel, bildat en styrelse och tillsatt en operativ vd för att kunna skala upp ordentligt. Hittills har serien bara översatts till norska, men flera internationella förlag är intresserade.

”Visionen är att Musse och Helium ska finnas i varje hem i hela världen på ett eller annat sätt, även om det bara är ett klistermärke”, säger Camilla Brinck.

 

 


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?