1515

Hon är näsan bakom svenskarnas dofter

BILLDAL: Kemisten och aromaterapeuten Kaisa Avehall, grundare av Kavat Kosmetikutveckling, har tagit fram skönhetsprodukter för olika svenska varumärken i två decennier. Allt började hos pappa Bengt Avehall som utvecklade stensåpa.

KOMPONERAR. Kosmetikarkitekten Kaisa Avehall, grundare av Kavat Kosmetikutveckling, har hittat sin nisch som frilansande produktutvecklare av skönhetsvårdsprodukter.
KOMPONERAR. Kosmetikarkitekten Kaisa Avehall, grundare av Kavat Kosmetikutveckling, har hittat sin nisch som frilansande produktutvecklare av skönhetsvårdsprodukter.Foto:Jack Mikrut
I LABBET. Kaisa Avehall testar doftharmonier.
I LABBET. Kaisa Avehall testar doftharmonier.Foto:Jack Mikrut

Kaisa Avehall, som kallar sig för kosmetisk arkitekt, står i sitt väldoftande kreativa laboratorium. Omgiven av arganolja, sheasmör, mjölksyra och stearinsyra tar hon bland annat fram parfymer och hår- och hudvårdsprodukter.

”Jag gör alltid ett recept två gånger, först i huvudet och sedan i laboratoriet”, säger hon.

Med en vit servett i ena handen och en liten doftsprej i den andra börjar hon komponera en herrparfym genom att spreja olika dofter på servetten. Jag får lukta på servetten efter att varje ny doft har lagts till. Först doftar det nyslaget gräs. Följt av citrusdoft som får sällskap av en maskulin örtig doft.

”För en herrparfym använder jag en örtig bas, hade jag skapat en damparfym hade jag i stället valt en blommig bas. Varje doft för sig är inte så rolig men tillsammans skapar de harmoni.”

De senaste åren har det svenska skönhetsmarknaden vuxit med en mängd nya varumärken som Emma S., Löwengrip och Mr Bear. I dess spår har även svenska tillverkare av skönhetsprodukter blivit fler, men de för en mer anonym tillvaro.

”Sverige har fått många duktiga mindre producenter som ett resultat av att marknaden har vuxit tack vare flera stora skönhetstrender såsom ekologisk hud- och hårvård och männens ökade intresse för skäggvård och hudvård”, säger Kaisa Avehall.

”Samtidigt vill varumärkena hålla för sig själva vem som tillverkar deras produkter. Det fungerar som inom livsmedelsindustrin att tillverkarna producerar för andras varumärken, private labels.”

Många tillverkare erbjuder både produktutveckling och tillverkning. Medan Kavat Kosmetikutveckling erbjuder ett annat alternativ.

”Vi arbetar som konsulter. De recept vi utvecklar äger respektive kund och kan själva fritt välja vilken fabrik man vill samarbeta med.”

Förutom produktutveckling sysslar bolaget med försäljning av råvaror för kosmetik och hygien.

”Vi håller koll på skördar och världsmarknadspris åt kunderna. Om mandelskörden slår fel betyder det brist på mandelolja och prishöjningar så vi hjälper kunden parera detta. Genom oss kan de också beställa mindre volymer för produktion av små serier.”

Kaisa Avehall är utbildad kemist och aromaterapeut. Intresset för kemi har hon ärvt från sin pappa Bengt Avehall som också var kemist och produktutvecklade bland annat stensåpa. Hans företag Aval Chemi sålde kemisk-tekniska produkter.

”Intresset för aromaterapi och hur olika råvaror fungerar på olika människor kommer från mitt arbete hos pappa. Förstår man underlaget kan man utveckla produkter som kommunicerar med det. Samma princip gäller när man utvecklar skönhetsvård för människors hud.”

Även om Kaisa Avehall fick sin start i pappas företag med att utveckla en hud-vårdsserie så tog det tio år innan hon kände att hon lyckats etablera sitt eget företag.

”I starten var det fokus på att sälja råvaror. Branschen var ovan med att någon produktutvecklade som frilans, så det fick jag göra lite som en hobby. Men efter många försök och misslyckanden så blev antalet uppdragsgivare fler. Men jag funderade många gånger på att ge upp.”

För några år sedan kom ett bakslag som fick henne att ändra fokus för bolaget.

”Vi förlorade en agentur för en viktig råvara. Då bestämde vi oss för att aldrig mer vara så beroende av en leverantör och öka fokuset på det vi själva var, experter på inom parfym och kosmetik.”

Med många års enträget arbete har omsättningen ökat i snitt med nästan 1 miljon kronor per år sedan start 1998. Bolaget kommer i år omsätta 18 Mkr med enbart två anställda.

”Vi har kommit fram till att hyra in extern kompetens är bästa lösningen så egentligen sysselsätter vi fem personer. Genom digitalisering och automatisering är detta möjligt för oss. I stället kan vi fokusera på det som vi är bäst på.”

Kosmetik går bra i alla konjunkturer. Utvecklingen i branschen styrs i stället av trender som syns i andra delar av människors vardagsliv.

”Om man tittar på de mattrender som gäller nu kommer det vara ingredienser som vi om några år även vill smörja in vår hud med och tvätta håret med.”

Trenden med ekologisk hud- och hårvård följs nu av en ökad efterfrågan på milda råvaror av premiumkvalitet.

”Människor ställer högre krav på ingredienser och råvarors ursprung. Nya varumärken måste ha en hållbarhetsstrategi med i märkets filosofi annars blir det svårt att slå sig in på marknaden. Engagemang i sociala förhållanden, ursprung på råvaror, påverkan på djur och fauna spelar större roll i dag än tidigare. Folk bryr sig och är upplysta.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?