1515

Holy Greens grundare: Jag trivdes inte på Stureplan

Mitt i en livskris hittade han sig själv. Och en affärsidé. Under Gasellgalan i Malmö bevisade David Egonson, grundare av snabbmatskedjan Holy Greens, att man kan behöva gå vilse för att komma rätt. På galan talade även reselegendaren Per G Braathen om vad som hände när pandemin slog till. 

David Egonson. Holy Greens, och resenestorn Per G Braathen gav sina bästa råd på Gasellturnén som ikväll nådde Malmö.
David Egonson. Holy Greens, och resenestorn Per G Braathen gav sina bästa råd på Gasellturnén som ikväll nådde Malmö.Foto:Pax Engström.

Feststämningen var på topp när Gasellturnén under måndagen nådde sin sydligaste destination. Över en trerätters meny kunde Gasellföretagen i Skåne och Blekinge län äntligen fira sina bedrifter på Malmö Live i Malmö efter en utmanande period. Från scenen kom massor av pepp och inspiration – inte minst från entreprenören David Egonson, grundare av Holy Greens.

”Vi hade en 80-procentig nedgång två månader på raken när Corona-krisen kom. Men vi bestämde oss för att inte bromsa i uppförsbacken. Vi öppnade sju nya restauranger under pandemin”, säger han.

Holy Greens idé att leverera nyttig snabbmat har onekligen slagit rot. Med totalt 19 restauranger på plats är nu målet att växa med 10 nya enheter årligen, samtidigt som expansion till både Finland och Norge är på gång.

”Innan vi startade företaget 2013 fanns det lite sallader i matbutiken, eller som fine dining. Det fanns inget bra mellanting. Det fanns inget snabbt och attraktivt sätt att äta hälsosamt”, säger han.

Det skulle han ändra på med Holy Greens. Och det finns olika vägar till ett framgångsrikt entreprenörskap. För David Egonsons del började den med en juristutbildning.

”Direkt efter gymnasiet ska man välja vad man ska syssla med resten av sitt liv. Jag hade ingen aning om vad jag ville bli, men jag hade tv-serien Ally McBeal och tyckte kostym och slips kändes häftigt”, säger han.

”Men några år senare satt jag på Stureplan, med ett bra jobb, och insåg att jag inte alls trivdes i den världen. Jag föll ner i en rätt trist tillvaro. Det var första gången jag fick lära mig vem jag var, på riktigt.”

För att må bättre började han träna. Och med träningen kom kicken med nyttig mat.

”Jag kände hur maten gjorde mig pigg, fokuserad och livsglad. Den tog mig ur gropen jag hamnat i. Jag ville sprida det här till fler.”

Enligt Per G Braathen, en av reseindustrins mäktigaste företagare i Norden och kvällens andra gäst, är det precis den drivkraften som utmärker en tvättäkta entreprenör.

”Är man entreprenör vill man ta något dåligt och göra det bra”, säger han.

Som ägare av bland annat BRA flyg, resebyrån Ticket och researrangören Escape hamnade han mitt i stormens öga när pandemin slog till.

”Jag har sett kriser förr, men förstod tidigt att det här skulle bli extremt illa. Det enda man kan göra i det läget är att försöka ta hand om sin kassa och sina medarbetare”, säger Per G Braathen, som också är styrelseordförande för Scandic.

”Min fru hamnade på intensiven med Covid-19, och själv har jag aldrig varit så sjuk i hela mitt liv. Då känner man att pengarna blir mindre viktiga. Och då tror jag faktiskt också att man tar bättre beslut.”

I väntan på nya tider har han fokuserat på kostnadseffektiviseringar och ett utökat miljöarbete i sina bolag. Nu är det på många sätt ännu starkare företag han ser lyfta igen – med en exploderande efterfrågan på fritidsresor i sikte. 

Även Linn Tagesson, kvällens sista talare, vet hur det känns att se affärsidéer ta fart. Hon är medgrundare till miljardföretaget Babyshop, en av världens främsta aktörer inom barnkläder på nätet, och påminner om behovet av prestigelöshet och envishet under resans gång:

”Transparens tror jag är väldigt viktig. Jag har alltid delat med mig av allt som händer, oavsett om det är bra eller dåligt. Det stärker banden till medarbetarna”, säger hon.

”Och våga testa! Erkänn när det inte gick så bra och skratta åt det. Sedan kan du försöka igen.”

Per G Braathen är ägare av bland annat BRA flyg, resebyrån Ticket och researrangören Escape
Per G Braathen är ägare av bland annat BRA flyg, resebyrån Ticket och researrangören EscapeFoto:Pax Engström Nyström

 


Innehåll från FortinetAnnons

Så ökar banker sin konkurrenskraft i ett digitalt landskap med ökade cyberhot

Ricardo Ferreira, Field CISO på Fortinet, och Lars Berggren, Fortinets Sverigechef.
Ricardo Ferreira, Field CISO på Fortinet, och Lars Berggren, Fortinets Sverigechef.

Inom bank och finans vet vi att transformationsstrategin behöver ha kundupplevelsen i fokus för att bygga förtroende, vilket blir avgörande i dagens digitala tillvaro med allt färre fysiska kundmöten. Banker måste vara agila i sin affärsmodell för att snabbt kunna skapa nya applikationer som krävs för en optimerad användarupplevelse, säger Ricardo Ferreira, Field CISO på Fortinet.

Med Digital Operational Resilience Act får europeiska finansiella institut nya riktlinjer som syftar till att minska riskerna för cyberattacker. Fortinet hjälper sina kunder att leva upp till dessa regulatoriska krav.

– Vi kan skydda allt som har access till nätet och banker bör ha en säkerhetsarkitektur som spänner över multipla privata och publika molnplattformar. Det som gör oss unika är att vi kan ta ett helhetsgrepp på säkerheten i de finansiella institutens digitala transformationsresa, säger Lars Berggren, Fortinets Sverigechef.

En förbättrad användarupplevelse med Bank 4.0

I Sverige har kontanthanteringen minskat stort de senaste åren samtidigt som de digitala betallösningarna ökat snabbt. Svenska banker var tidiga med att lansera internetbanker men på senare år har fokus skiftat till att leva upp till de regulatoriska kraven. Med nya Fintech-bolag som drar till sig kunder behöver de svenska bankerna lägga mer kraft på sin digitala utveckling för att vara konkurrenskraftiga. Cyberattacker och hot blir fler och mer sofistikerade. Fortinet ger stöd i den digitala transformationen och har avgörande expertis kring risker och hot. 

– Molnbaserade plattformar, både privat och publikt, är instrumentala för bankerna när de tar fram lösningar för en bättre användarupplevelse med högre kvalitet. Den transformation som bankerna behöver göra med nya digitala plattformar och en mer agil affärsmodell, är vad vi refererar till som Bank 4.0. Man måste idag vara snabb och flexibel för att skydda sig och det måste finnas en proaktiv säkerhetsplattform som stöttar verksamheten och ger en holistisk syn, säger Lars Berggren.

Säkrar bankens varumärke 

Digitaliseringen medför många möjligheter för bankerna, så som att öka omsättning, hitta nya affärsmodeller och applikationer samt förädlade kunderbjudanden. Fortinet kan bidra till att förbättra användarvänligheten och samtidigt säkra bankens varumärke genom att reducera risken för cyberattacker, säger Ricardo Ferreira. 

Läs mer om de drivkrafter på marknaden som påverkar banker just nu, samt hur en förbättrad infrastruktur för cybersäkerhet kan stärka er konkurrenskraft, i denna e-bok.   

Om Fortinet

Fortinet är enligt Gartner en ledande leverantör av cybersecuritylösningar och möjliggör att företag kan bygga en säker digital infrastruktur och ligga i framkant i sin digitaliseringsresa. Plattformen Fortinet Security Fabric ger ett brett, integrerat och automatiserat skydd för hela den digitala attackytan, genom att säkra kritiska enheter, data, applikationer samt uppkopplingar från datacentret till molnet såväl som till hemkontoret.

Kontakt Lars Berggren: lberggren@fortinet.com  

fortinet.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Fortinet och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?