1515
Annons

Hollande kandiderar inte

Efter att högern valt sin kandidat till det franska presidentvalet i vår är det nu socialisternas tur. Men Frankrikes nuvarande president François Hollande kommer inte att ställa upp för en andra mandatperiod.

François Hollande.
François Hollande.Bild:Thibault Camus / TT

"Jag har beslutat att jag inte kommer att kandidera", sade Hollande, som är ordförande för franska socialistpartiet (PS), i ett tv-sänt tal från Élyséepalatset enligt AFP.

Hollande har fått utstå hård kritik för att inte leva upp till vallöften om fler jobb, och räknas som en av de minst populära franska presidenterna någonsin. Presidentens besked kom inte som någon större överraskning. Många hade spekulerat i att han inte skulle ställa upp. Däremot saknas någon tydlig alternativ kandidat inom partiet.

Kandidaterna har två veckor på sig att lämna in sina kandidaturer. Ett knappt tiotal politiker har redan aviserat att de vill kandidera, däribland en minister och ett par parlamentsledamöter.

Den 17 december startar kampanjen inför primärvalet som hålls i två omgångar, den 22 och 29 januari 2017.

Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vikande siffror i fjällen – men bolagen fortsätter satsa: ”Jag är inte orolig”

Efter två års besöksrekord i svenska fjällen kommer nu rapporter om att trenden avtar. Men turistnäringen har stark framtidstro och fortsätter storsatsa på sommarsäsongen.

”Det har verkligen varit korken ur flaskan de senaste åren”, säger Anna Hansson, vd för destination Vemdalen.

Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen, och Stefan Sjöstrand, vd för Skistar. I mitten syns skog och fjäll i Härjedalen.
Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen, och Stefan Sjöstrand, vd för Skistar. I mitten syns skog och fjäll i Härjedalen.Foto:Victoria Forsberg/Destination Vemdalen, Fredrik Sandberg/TT, Jack Mikrut

Trots restriktioner slog besöksnäringen i fjällen rekord under pandemiåren. Fjolårets vintersäsong gick till historien som den bästa någonsin för svenska skidanläggningar, enligt Svenska Skidanläggningars Organisation, SLAO. Den förändrade spelplanen ledde även till satsningar på sommarsäsongen, som också nådde nya besöksrekord.

”Sommarturismen har verkligen exploderat hos oss. Nu har vi en bra säsong ända fram till slutet på september och det hade vi inte för fem år sedan”, säger Anna Hansson, vd för Destination Vemdalen som bildades för 12 år sedan i syfte att stärka den tidigare svaga ”barmarkssäsongen”.

Det ökade intresset har satt fart på investeringarna. Idre Fjäll har till exempel nyligen byggt ett bad- och aktivitetsområde för sommargäster för omkring 30 miljoner, medan börsnoterade Skistar, som började med sommarkonceptet 2020, kommer ha satsat omkring 200 miljoner kronor på sådant som cykelleder, klätterparker och sommarskidåkning, till nästa sommar.

Men i år ser intresset för den svenska fjällvärlden ut att bli svalare. Enligt Svenska Turistföreningen har antalet besökare på både fjällstationerna och som bor i tält minskat med uppskattningsvis 20 till 25 procent. Även i Idre och Vemdalen märks en tydlig minskning jämfört med fjolåret.

”Det är väl en pandemieffekt, det finns mycket alternativ nu och dessutom har det varit en kall sommar”, säger Anna Hansson.

Både 2020 och 2021 var exceptionella år som kommer vara svåra att slå, tror hon. I stället hoppas branschen på att det här året ger prov på ett nytt men fortfarande högt normalläge som ligger över nivåerna före pandemin. Än så länge är framtidstron hög. På Idre fjäll görs nu den största investeringen i stiftelsens historia – en gondol för omkring 300 miljoner kronor som ska kunna användas både vinter- och sommartid.

”Jag är inte orolig, jag tror att aktivitetssemestern är här för att stanna”, säger Tommy Halvarsson, marknadsansvarig på Idre fjäll.

Det finns också undantag som visar en uppgång. För Skistar har årets sommarsäsong inneburit ett nytt rekord, med 9 procents fler bokningar jämfört med fjolåret, enligt vd Stefan Sjöstrand. I augusti öppnar Skistar sin första sommarskidåkningsanläggning i Hammarbybacken i Stockholm, och besökarna har redan kunnat testa en så kallad ”Coaster” som åker på räls nedför berget. Ett koncept som Stefan Sjöstrand vill ta vidare till fjällen.

”Den här typen av aktiviteter får våra gäster att stanna längre och köpa veckopass ungefär som på vintern”, säger han.

Du är inte orolig över att svemestrandet avtar?
”Nej, jag skulle säga tvärt om. Vi är inne i en positiv spiral med friluftstrenden och en vilja att semestra på hemmaplan. Bokningsläget ser bra ut framöver och vi känner oss väldigt trygga i situationen just nu”, säger Stefan Sjöstrand.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera