Annons

Höjt rut-tak sprängde rekordet

Det höjda rut-taket satte avtryck direkt. Under juli slogs nytt rekord i subventionerade städ-, flytt- och trädgårdstjänster.

Foto:Claudio Bresciani / TT

En dryg miljard kronor, cirka 150 miljoner kronor mer än under samma månad i fjol. För så mycket handlade närmare 300.000 svenskar rut-tjänster under juli. För hälften av den summan får köparna göra skatteavdrag. Summan var visserligen högre i januari tidigare i år, men räknat per person nådde rut-köpen i juli den högsta nivån hittills, enligt statistik från Skatteverket.

Runt en miljon svenskar köper nu rut-tjänster årligen, om trenden håller i sig, och har därmed gått om rot (bygg- och hantverkstjänster), dock inte i belopp eftersom hantverksjobb som regel är dyrare. Så det går inte att säga att rut bara är för de rika, som det ibland har hävdats i debatten, även om skatteavdragen är störst i områden med fler välbeställda.

”Synen på rut-tjänster har förändrats”, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.

Den ökade efterfrågan på hushållsnära tjänster hänger med största sannolikhet samman med att taket höjdes vid halvårsskiftet, från 25.000 till 50.000 kronor per år, enligt Blank Thörnroos. Skatteavdraget är 50 procent av den köpta tjänsten.

”Men egentligen är det inte så många som slår i taket”, säger hon men tror ändå att diskussionen och uppmärksamheten kring det återställda taket skyfflat undan en del osäkerhet kring vad som gäller, och därmed bidragit till att fler nu köpt skattesubventionerade hushållstjänster.

Städ- och trädgårdstjänster är det vanligaste. Företaget Hemfrid märker så stor efterfrågan att man hade svårt att klara beställningarna.

”Så nu anställer vi”, säger Hemfrids vd Maria Andersson som är övertygad om att regeländringen förklarar det ökade trycket.

”Det har vi sett förut, vid en höjning eller sänkning av taket får det genomslag direkt, säger hon.

Hon räknar med att trenden håller i sig och planerar för att anställa cirka 25 procent fler än under förra året. Hon pekar gärna på att en hög andel av de anställda är utrikesfödda.

”Och vi har inget krav på svenskakunskaper vid anställningstillfället”, säger Maria Andersson.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera