ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Högtryck råder på My Perfect Day

  • Foto: Ida Thunberg
  • Foto: Ida Thunberg

Pauline Grindvall startade butiken hon själv saknade när hon skulle gifta sig. Sedan dess har My Perfect day vuxit ur sina lokaler flera gånger.

Just nu råder högtryck inför stundande nyårskalas.

Pauline Grindvall startade butiken hon själv saknade när hon skulle gifta sig. Sedan dess har My Perfect day vuxit ur sina lokaler flera gånger.

Just nu råder högtryck inför stundande nyårskalas.

Julkort i vitt och guld, metallicfärgade grandekorationer och glittrande attiraljer till nyårsdukningen står uppställda i ett provisoriskt julshowroom hos My Perfect day i Karlstad.

”Vi märker att det är högre efterfrågan än tidigare på jul- och nyårsprodukterna, och vi har också börjat satsa mer på högtider”, säger företagets grundare Pauline Grindvall.

För övrigt säljer My Perfect day framför allt dekorationer och dukningsdetaljer för kalas och bröllop. Och det var alltså i samband med det egna bröllopet som den första tanken på att själv sälja dessa produkter tog fart.

”Jag tyckte inte att jag hittade de dekorationer jag ville ha. I de svenska butikerna var det mest röda rosenblad och plastdiamanter som fanns att köpa.”

Det slutade med att Pauline Grindvall, som då jobbade som journalist, beställde hem det hon önskade från utländska sajter och efter bröllopet startade hon en liten webbutik med lager hemma i en bokhylla i sovrummet.

”I början tänkte jag: Hur mycket sugrör och ballonger kan man egentligen sälja? Jag var inte alls inställd på att det skulle växa. Men jag hittade uppenbarligen ett stort hål på marknaden.”

Första året omsatte My Perfect day 1 miljon kronor. Under större delen av det året var Pauline Grindvall gravid. I november 2014 föddes dottern.

”Jag jobbade med mitt spädbarn i bärsele medan jag gick och plockade order. Andra året omsatte jag 3 Mkr, då var jag fortfarande ensam i företaget och hade min lilla dotter hemma med mig på dagarna. Men då kände jag till slut att jag nådde någon form av bristningsgräns. Jag insåg att jag var tvungen att välja, och förstod samtidigt att det gick för bra för att jag skulle kunna låta bli att satsa på My Perfect day.”

I dag har företaget fyra anställda och fler kommer att anställas under nästa år. 350 kvadratmeter lageryta tillhör i dag företaget.

”I år kommer vi att omsätta ungefär 10 Mkr”, säger Pauline Grindvall.

”Jag tror att det har varit viktigt för företaget att jag aldrig har blivit bekväm och slagit mig till ro med att det rullar på. Tvärtom så kan jag ofta tänka att den här ordern kanske blir den sista. Det hade förstås varit skönt att våga landa lite mer i att det faktiskt går bra, men där är jag inte riktigt. Och kanske kommer det aldrig att hända.”

Trots att det dröjde innan hon började lägga pengar på marknadsföring växte verksamheten av sig självt de första åren.

”En viktig faktor var att jag startade ungefär i samma veva som Instagram tog riktig fart. Det var inte lika stor konkurrens om följarna som det är i dag. Jag var ganska ensam om den här typen av produkter, som Instagram är ett tacksamt forum för. Då var det enkelt att sticka ut där och det gav väldigt bra skjuts i början.”

Att hålla en tydlig linje i utbudet och på sajten har varit viktigt för Pauline Grindvall från början, oavsett om det gäller inbjudningskort eller juldekorationer.

Så är det fortfarande trots att hon i dag har omkring 3.500 artiklar till salu. Det är mycket ljusa färger, stilrent och modernt.

”Jag har aktivt valt bort till exempel Disneymotiv, Spindelmannen och Frost, sådant som visserligen skulle sälja bra men som inte passar in i vår profil. Det har blivit vår nisch i nischen’– att hålla fast vid det som vi står för.”

”Vi försöker också att vara trendkänsliga. Just nu är det till exempel mycket metallic med roséguld, mycket marmordetaljer, mycket som sticker ut.”

Pauline Grindvall har valt att låta företaget växa organiskt, utan lån, krediter eller annat externt kapital.

”Jag ser att vi har stora utvecklingsmöjligheter både i Sverige och på andra marknader. Norge är troligen nästa steg, det är en ganska omogen marknad när det gäller den här typen av produkter. Samtidigt är norrmännen lika oss när det gäller sådant som köpbeteende och internetanvändning.”

Företaget äger redan domänen myperfectday.no och planen är en sajt på norska. Och Pauline Grindvall ser potential i att göra samma sak även i andra länder framöver.

”Redan i dag säljer vi till kunder i andra länder som hittar oss ändå, trots att vi har en svensk sajt. Det känns spännande att kunna nå ut bredare på fler marknader”, säger hon. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer