Annons

Högsta hyreshöjningen på 30 år klubbad

De kommunala bostadsbolagen Svenska bostäder, Stockholmshem och Familjebostäder är nu klara med med sina hyresförhandlingar.

Bostadshus bland röda höstlöv.
Bostadshus bland röda höstlöv.Foto:Hasse Holmberg/TT

Höjningen blir i genomsnitt 4,45 procent efter att frågan fick avgöras i Hyresmarknadskommittén.

”Det är kanske den högsta höjningen vi haft på 30 år. Å andra sidan är det väsentligt lägre än de nio procenten som bostadsbolagen krävde från första början”, säger Erik Elmgren, förbundschef på Hyresgästföreningen, till TV4 Nyheterna.

”Det får stora konsekvenser. Man får komma ihåg att hushållens ekonomi är enormt ansträngd och att höja hyran med 4,45 procent kommer att påverka hushållen mycket.”

Hyreshöjningen gäller från och med den 1 januari 2023.

”Hyreshöjningen är högre än ett normalår, men täcker ändå inte kostnadsökningarna för taxor, byggmaterial, räntor och löpande förvaltning”, säger Jonas Schneider, vd på Familjebostäder i ett pressmeddelande.

Innehåll från ZimplyAnnons

Säg hej till nästa generations bemanning

En AI-assistent från Zimply minskar stress och säkrar relationerna mellan företagets medarbetare och kunder.
En AI-assistent från Zimply minskar stress och säkrar relationerna mellan företagets medarbetare och kunder.

Zimply hyr ut AI-assistenter utvecklade för att möta och överträffa varje verksamhets behov. Det är bemanning 2.0 som ger medarbetarna en välkommen avlastning och säkrar kvaliteten i kundledet. 

Pandemin med distansarbete och sjukfrånvaro har visat på både styrkor och sårbarhet hos de flesta organisationer. Det innebär bland annat att allt fler organisationer erbjuder sina medarbetare en digital assistent som avlastning för olika administrativa arbetsuppgifter. Zimply hyr ut digitala assistenter utvecklade enligt verksamhetens behov.

– Vi hjälper våra kunder att kvalitetssäkra monotona men viktiga rutinuppgifter utan att de behöver göra stora engångsinvesteringar eller lära sig allt om AI och automation, säger Fred Alpsten, VD på Zimply.

Flexibelt samarbete

En digital assistent är något mycket mer än en robot som installeras i en server eller arbetsstation. Zimply jobbar med en omfattande verktygslåda bestående av Intelligent Automation. Det innefattar Machine Learning, Robotic Process Automation (RPA), computer vision, talsyntes och avancerad språkförståelse (NLP). 

Zimply tar fram digitala assistenter som appliceras i hela verksamheten. Därför beskriver Zimply digitala assistenter som bemanning 2.0.

– AI-assistenten samarbetar på ett mer flexibelt sätt med sina mänskliga kollegor än en traditionell robot. Den imiterar människans arbetssätt, rapporterar vad den har gjort och vad som eventuellt behöver åtgärdas manuellt. Det är automation som minskar stress, säkrar produktiviteten och stärker relationerna mellan företagens medarbetare och kunder. Det handlar om mjuka värden som bara blir större och större över tid, säger Zimplys COO Daniel Baldwin.

Zimplys kunder använder digitala assistenterna bland annat för kontering och attestering av leverantörsfakturor, kontroll och registrering, orderhantering, datainsamling för rapportering, och som stöd för snabbare kundservice. Arbetsuppgifterna varierar men kundernas omdömen är desamma.  

– Kund efter kund berättar för oss att de blivit imponerade och överraskade av hur mycket en AI-assistent kan göra och bidra med. Det är dessutom enkelt att komma i gång. Våra kunder behöver bara beskriva sina behov och sedan tar det tre veckor så är lösningen på plats. Vi erbjuder också tre månaders ”provanställning” av den digitala assistenten. Som i alla samarbeten är det viktigt att det klickar, säger Daniel Baldwin.

Bemanning 2.0 med Zimply

Zimply är ett svenskt innovationsföretag som utvecklar och hyr ut digitala assistenter. Våra digitala assistenter automatiserar alla typer av repetitiva processer och arbetsuppgifter. Bland våra kunder märks Svea Bank, Acne Studios, Samhällsbyggnadsbolaget, Wise Professionals och Dina Försäkringar.

Zimplys AI-assistenter används av verksamheter för att frigöra tid, säkerställa kvalitet och minska ledtid mot kunder. Förutom att utveckla digitala assistenter hjälper vi våra kunder identifiera digitala behov och lösningar med inriktning mot AI, Artificiell Intelligens, och IA, Intelligent Automation.

https://zimply.ai 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zimply och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera