1515

Högre ränteintäkter lyfter nischbankens vinst

TF Banks rörelseresultat under det tredje kvartalet uppgick till 77,9 miljoner kronor (63,0).

Ökningen är främst hänförlig till stigande ränteintäkter och ett förbättrat K/I-tal. 

Kvartalets resultat per aktie ökade med 25 procent till 2:69 kronor (2:16).

Koncernens rörelseintäkter har ökat med 21 procent till 196 miljoner kronor (162). 

”Den starka utlåningstillväxten under det första halvåret 2019 har bidragit till stigande ränteintäkter under det tredje kvartalet. Däremot har säsongsmässiga variationer inom segment Ecommerce Solutions påverkat kvartalets intäkter negativt”, heter det.

Periodens räntekostnader påverkas positivt av att koncernens likviditetsreserv har minskat.

Koncernens rörelsekostnader har ökat med 13 procent till 71,4 miljoner kronor (63,0). Det tredje kvartalets kostnader för personal påverkas i viss utsträckning positivt av semesterperioden.

K/I-talet minskade till 36,5 procent (39,0) jämfört med tredje kvartalet 2018. 

”Skalfördelar från en växande låneportfölj som genererar stigande intäkter har påverkat K/I-talet positivt”, står det i rapporten.

Kreditförlusterna ökade med 30 procent till 46,4 miljoner kronor (35,7).

”Tillväxten i låneportföljen genererar högre kreditförluster i absoluta tal och valutaeffekter påverkar också jämförelsen med det tredje kvartalet 2018 i viss utsträckning”, skriver TF Bank TFBANK +2,92% Dagens utveckling .

”Kreditförlustnivån har ändå förbättrats successivt under det senaste året, framförallt inom segment Ecommerce Solutions”, skriver TF Bank.


Innehåll från YrkesAkademinAnnons

Vi hjälper dig och ditt företag att möta framtidens kompetenskrav

I ett allt mer digitaliserat samhälle, där teknikutvecklingen skapar snabbare förändringar, blir det viktigare för både företag och individer att säkerställa en kontinuerlig kompetensutveckling och ett ständigt lärande. 

– Med vår långa erfarenhet hjälper vi företag och kommuner över hela Sverige att identifiera områden där medarbetare behöver uppdaterade, eller helt nya, kunskaper - kunskaper som dessutom är både aktuella och relevanta för att följa med in i framtiden, säger Anna-Carin Herdebrant, affärsområdeschef företagsutbildningar på YrkesAkademin. 

– Vi vill med fokus på hela landet stötta företagen att möta ökade kompetenskrav som är ett resultat av den snabba teknikutvecklingen. Vi vill göra skillnad, och vi kan med vår brett uppbyggda kompetens skapa de utbildningar som gör just det, berättar Anna-Carin. 

Genom sin stora satsning på bland annat utbildningar inom gröna transporter och elektrifiering är YrkesAkademin också med och utvecklar det svenska hållbarhetsarbetet. 

– Det handlar om utbildningar som gör att vi kan möta våra klimatutmaningar på ett bättre sätt framöver. Vi jobbar exempelvis med utbildningar inom e-drivesystem och kompetenshöjning för ingenjörer för att stötta den snabba omställning vi ser idag inom fordonsindustrin. Vi utbildar förare för transportfordon löpande och har säkerhetsutbildningar kring elfordon för de som arbetar på våra vägnät, berättar Anna-Carin.

Vad gör YrkesAkademin till en stark samarbetspartner för kompetenshöjning enligt dig?

– Vi som utbildningssamordnare måste vara på tårna och kunna erbjuda intressanta, korta, flexibla utvecklingsmöjligheter. För oss är det viktigt att hela tiden ligga i framkant och utveckla vårt utbud, så att vi när behoven uppstår kan presentera en lösning. När exempelvis pandemin kom så arbetade vi redan med nätbaserade utbildningar inom området och kunde därför snabbt möta företagens förändrade behov.

Läs mer om våra utbildningar

Läs mer om vår verksamhet 

Om YrkesAkademin
YrkesAkademin grundades 1997 och finns över hela Sverige samt i Finland men vi har också länge varit omställda för digitalt lärande och distansundervisning. Varje år lär sig fler än 10 000 människor ett jobb hos oss, eller kompetenshöjer sig i takt med att teknik och utveckling går framåt. Våra utbildare är goda pedagoger med en gedigen bakgrund direkt från näringslivet. Vi samarbetar nära med branschen - på så sätt säkerställer vi att våra kompetensinsatser alltid är aktuella och relevanta så att du kan gå en hållbar framtid till mötes.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med YrkesAkademin och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?