”Årets sista kvartal blev omsättningsmässigt vårt näst bästa någonsin med en tillväxt på 41 procent. I kvartalet har vi visat att vårt arbete med att hitta nya intäktsströmmar varit framgångsrikt. Vi tecknade våra första större partnerskapsavtal och intäkterna från direktförsäljning fördubblades i kvartalet jämfört med samma period förra året”, skriver vd Björn Mannerqvist i delårsrapporten.
Nettoomsättningen uppgick till 7,6 miljoner kronor (5,4). Justerat ebitda uppgick till 3,1 miljoner kronor (3,3) och rapporterat ebitda blev 2,7 miljoner kronor (3,3).
”Moba Network har gått igenom en transformation under året där vi lyckats öka andelen direktförsäljning från att tidigare haft stor andel programmatisk försäljning. Förändringen inleddes redan i mars när pandemin bröt ut och den programmatiska annonsförsäljningen mattades av. Vi märkte då att intresset för gaming och e-sport ökade hos både besökare och annonsörer som aktivt ville nå vår målgrupp”, skriver Björn Mannerqvist.
Den programmatiska delen har återhämtat sig något under året men den fortsatta osäkerheten kring covid-19 gör att Moba förväntar sig en bättre marknad först under 2021.
”Vårt team har gjort ett fantastiskt jobb med att lyckas mitigera bortfallna intäkter och skapa fortsatt stark tillväxt”, skriver vd.
Resultat per aktie uppgick till 0:90 kronor (1:20).
Kassaflödet från den löpande verksamheten var 2,4 miljoner kronor (3,2).
”Vårt mål är att fortsätta leverera hög, stabil tillväxt både organiskt och via förvärv med och god lönsamhet”, skriver Björn Mannerqvist.
Moba Networks verksamhet består i att förvalta och vidareutveckla det affärsdrivande dotterbolaget Criticalclick som verkar inom affärsområdet Moba Annonsförsäljning och som utvecklar nätbaserade mötesplatser, så kallade communities, för användare av populära nätverksbaserade datorspel såsom League of Legends, DOTA 2 och SMITE. Bolaget har också under året lanserat ett nytt affärsområde Moba Services som kommer särredovisas från och med nästa delårsrapport.