1515

Högre lönsamhet i Loomis – ”fantastisk utveckling i USA”

Värdehanteringsbolaget Loomis redovisade en högre lönsamhet än väntat tack vare en stark utveckling på deras amerikanska marknad, och ett Europa som öppnar upp sig.

”Vi har haft en fantastisk utveckling i USA med 14 procents tillväxt”, säger Patrik Andersson, vd på Loomis till Di TV.

Patrik Andersson, Loomis.
Patrik Andersson, Loomis.Foto:Rebecka Uhlin

Loomis LOOMIS +3,56% Dagens utveckling lönsamhet krediteras bland annat en betydligt lägre kostnadsbas i Europa än under pandemin. Bolaget visade i det tredje kvartalet samtidigt upp ett starkt kassaflöde på 96 procent. 

Enligt Patrik Andersson så är det fortsatt stora skillnader mellan USA och Europa, där Europa har påverkats av pandemin i mycket högre utsträckning än marknaden på andra sidan Atlanten.

”USA har tickat på ganska bra under hela fjolåret och nu ser det ännu starkare ut. Vi ser också att samhällena öppnar upp i Europa så jag är väldigt optimistisk över både Europa och USA för fjärde kvartalet”, säger vd:n.

På frågan om bolaget är tillbaka på samma nivåer som innan pandemin svarar han att marginalen i Loomis är på tolv procent vilket är ungefär där den låg innan pandemin. Jämförelsen exkluderar Loomis Pay som inte fanns innan pandemin. Vd:n flaggar även för att det tredje kvartalet generellt sett är bolagets starkaste säsongsmässigt. 

Trots att bolaget är tillbaka på tidigare nivåer så anser Patrik Andersson att det finns mer att hämta för bolaget.

”Får vi volymer på den här kostnadsbasen så kommer det att se riktigt fint ut.”

Hur bolaget påverkas av den fortsatta återöppningen återstår att se, men vd:n tror på en ökad turism, vilket kommer att gynna deras affärer. Han tror också att banker och detaljhandelsbranscher kommer att börja outsourca sina verksamheter än mer framöver. 

”Vi ser det hända i USA med bolag som Safepoint och liknande. Det här är ett 'triggerevent' för ytterligare outsourcing i vår bransch.”

Bolagets nya satsning Loomis Pay – ett kassasystem för betalningar – lanseras nu i Norge, vilket blir bolaget tredje marknad för tjänsten. Det är hittills ganska blygsamma siffror för Loomis Pay med intäkter på tre miljoner kronor. Patrik Andersson anser dock att det går bättre än vad siffrorna visar. 

Nästa steg är att etablera Loomis Pay ute i Europa. 

”Det är fortfarande i ett tidigt stadie. Vi går väldigt starkt i Danmark, där vi har varit en längre tid. Vi håller på att skala upp ordentligt i Sverige och nu lanserar vi i Norge.”

Bolaget vill fortsätta dialogen med förvärvsobjekt, och de har gjort flera förvärv under de senaste kvartalen. Men det kommer att vara ett fortsatt fokus på återköp av egna aktier på grund av den rådande kursnivån.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?