Annons

Högre förlust för AAC Clyde Space

First North-listade satellitsystembolaget AAC Clyde Space redovisar ett resultat efter skatt på -17,6 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2021 (-4,9).

Rörelseresultatet blev -16,8 miljoner kronor (-4,9).

Nettoomsättningen uppgick till 33,8 miljoner kronor (27,3). 

AAC Clyde Space har påverkats av försenade leveranser från viktiga underleverantörer, vilket under kvartalet lett till lägre intäktstillväxt.

Bolaget håller dock fast vid målet om intäkter på cirka 200 miljoner kronor för helåret 2021, och en omsättning på 500 miljoner kronor 2024, skriver vd Luis Gomes i rapporten för det tredje kvartalet.

Den afrikanska marknaden för satelliter och rymdtjänster väntas generera intäkter på över 10 miljarder dollar år 2024 och detta faktum är enligt vd ett skäl till beslutet att låta etablera ett dotterbolag i Sydafrika.

”Vårt beslut att etablera en bas i Sydafrika följer på flera tidigare initiativ i den afrikanska marknaden och positionerar oss för att kapitalisera på denna snabba tillväxt”, skriver Luis Gomes.

Efter en period av förvärv, integration och expansion är fokus enligt AAC-vd:n nu att bygga och skjuta upp egna satelliter för att etablera en ledande position inom området ”rymddata som en tjänst”.

”Utifrån denna plan, räknar vi med att AAC Clyde Space kommer att generera en försäljning på omkring 250 miljoner dollar om året 2030, där omkring 150 miljoner dollar kommer från rymddata som en tjänst”, skriver bolaget i rapporten.

Innehåll från EKNAnnons

Knepet som hjälper tyska exportföretag i tuffa tider – som svenska bolag också kan använda

I länder som Tyskland är kreditförsäkringar en standardlösning för exporterande företag. I Sverige är det inte alls lika vanligt.

Vad beror det på?

Thorsten Metzner från Exportkreditnämnden, EKN, förklarar varför och vad svenska exportörer kan tjäna på att använda verktyget mer – inte minst i tuffa tider.

Läs mer om hur du kan säkra finansiering för din fortsatta tillväxt 

Du har 25 års erfarenhet från bank- och kreditförsäkringsbranschen i Tyskland och Sverige. Hur ser du på skillnaderna mellan länderna?

– Bank- och kreditförsäkringsbranschen ser på många sätt helt annorlunda ut i Sverige och när jag flyttade hit blev jag överraskad av hur ovanligt det var att använda kreditförsäkringar här. I Tyskland är det en standardlösning för exporterande företag.

Varför är kreditförsäkringar så populära i Tyskland?

– De minskar risken att inte få betalt av slutkunden, säkerställer kassaflödet – vilket skapar trygghet i likviditetsplaneringen – och är i stort sett en förutsättning för att använda fakturafinansieringslösningar i Tyskland. Kreditförsäkringar höjer även kvaliteten på företagens kundfordringar, vilket optimerar företagens rating och ger dem bättre lånevillkor.

Sedan ska man inte glömma att själva godkännandeprocessen för kreditförsäkringen är en kvalitetskontroll. Om en slutkund nekas kreditförsäkring är det en värdefull varningsklocka för företaget.

Varför tror du att kreditförsäkringar är ett mindre vanligt verktyg i Sverige?

– Kreditförsäkringar är i grund och botten ett sätt att begränsa risker och jag tror att den svenska inställningen till risk skiljer sig från den tyska. Sverige drabbades inte lika hårt av finanskrisen som Tyskland och många av dagens svenska företagsledare har bara sett goda tider på marknaden.

Det finns en koppling mellan tyskarnas användning av fakturafinansiering och kreditförsäkringarnas popularitet i Tyskland. Kan du berätta om den?

– I Tyskland är fakturafinansiering, framför allt att sälja sina fakturor utan regress vilket innebär att risken för utebliven betalning överförs till det företag som köper fakturorna, en mycket väletablerad finansieringsform för alla sorters företag. Privata företag som vill erbjuda fakturafinansieringstjänster behöver samarbeta med kreditförsäkringsföretag med hänsyn till lagkrav. I Sverige är fakturafinansiering inte alls lika populärt. Jag skulle säga att Sverige ligger några steg efter många europeiska länder här.

Skulle du vilja se att fler svenska företag upptäckte kreditförsäkringar?

– Ja, inte minst nu. Vi står inför den mest utmanande och osäkra marknadssituationen sedan kanske andra världskriget. Nu är det extra viktigt att säkerställa sina tillgångar – och kundfordringar är en av de mest värdefulla tillgångar som företag har.

Vilka typer av affärer kan EKN försäkra och när bör man vända sig till en privat aktör?

EKN:s garanti för kundfordringar kan användas för att försäkra korta som långa och stora som små affärer. Den kan dock inte användas för affärer till höginkomstländer där kredittiden är under 24 månader. Vill du försäkra den sortens affärer finns flera privata bolag att vända dig till.

Läs mer om hur du kan få hjälp med att finansiera din exportsatsning 

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera