Nettoomsättningen uppgick till 16,2 miljoner euro (13,2). Rörelseresultatet blev 2,1 miljoner euro (-2,2).
Resultat efter skatt låg på -0,5 miljoner euro (-6,0) och per aktie var resultatet -0:01 euro (-0:06).
Bettingbolaget GIG, Gaming Innovation Group, redovisar ett ebitda-resultat på 5,3 miljoner euro (2,8) för det andra kvartalet 2021.
Nettoomsättningen uppgick till 16,2 miljoner euro (13,2). Rörelseresultatet blev 2,1 miljoner euro (-2,2).
Resultat efter skatt låg på -0,5 miljoner euro (-6,0) och per aktie var resultatet -0:01 euro (-0:06).
Lastbilskoncernen AB Volvo redovisade ett justerat rörelseresultat på 9.403 miljoner kronor. Analytikerna hade i snitt väntat sig att siffran skulle landa på 8.630 miljoner kronor enligt Infronts sammanställning av 15 analytikers estimat.
På torsdagen var det dags för Volvo att presentera sina siffror för det tredje kvartalet 2021. Orderingången på lastbilar uppgick till 51.118 fordon mot väntade 59.123 lastbilar enligt Infronts sammanställning.
”På lastbilssidan ser vi att kunderna både behöver förnya och utöka sina flottor. Detta avspeglas dock inte fullt ut i vår orderingång, eftersom vi varit restriktiva med orderläggningen på grund av våra redan stora orderböcker och långa leveranstider”, skriver Martin Lundstedt, vd för AB Volvo, i rapporten.
Nettoomsättningen summerades till 85.258 Mkr under kvartalet vilket var en ökning från 76.852 Mkr under samma kvartal 2020. Här låg förväntningarna på 84.710 Mkr enligt Infronts sammanställning.
Volvos justerade rörelsemarginal kom in på 11 procent vilket var en ökning från 9,4 procent under samma period 2020. Här låg förväntningarna på 10,2 procent.
”Läget i den globala leverantörskedjan för halvledare och andra komponenter är dock fortsatt instabilt, präglat av störningar, oförutsägbarhet och brist på fraktkapacitet. Vi kommer därför att fortsätta ha störningar och stopp både i tillverkningen av lastbilar och i andra delar av koncernen”, skriver Martin Lundstedt.
Blickar vi framåt så poängterar Volvo att marknadsprognoserna är baserade på nuvarande visibilitet som är låg. Vad gäller lastbilsmarknaden för Europa väntas den uppgå till 300.000 tunga lastbilar under 2022, 300.000 för Nordamerika, 100.000 för Brasilien, 970.000 för Kina samt 200.000 i Indien.