Annons

Valet 2022

Högerpartierna överens – M, KD och L i regeringen

Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna är överens om ett reformprogram som lägger grunden för den nya regeringen.

”Vi fick ett mandat av svenska folket på valdagen, det tar vi på stort allvar”, säger moderatledaren Ulf Kristersson.

Foto:Jesper Frisk

Överenskommelsen mellan Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna kallas av partierna för ”Tidöavtalet”.

I regeringen ingår Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna. Sverigedemokraterna utlovas ett samordningskansli i regeringskansliet med egna tjänstemän.

”Vi har gjort precis det vi sa att vi skulle göra”, säger moderatledaren Ulf Kristersson och syftar på att partierna lyckats komma överens om ett underlag för en ny regering.

”Vi har enats om en överenskommelse som vi tycker är bra för Sverige. Den tar sin utgångspunkt i att Sverige har flera allvarliga problem”, säger Ulf Kristersson vidare.

Han nämner bland annat områden som kriminalitet, invandring, integration, energipolitik, vården och säkerhetsläget.

”Vi fick ett mandat av svenska folket på valdagen, det tar vi på stort allvar”, säger Ulf Kristersson.

Moderatledaren säger vidare att ett förändringsarbete kommer att ta tid.

”Det kan ta en, två eller upp till tre mandatperioder.”

”Det behövs en ny anda i svensk politik.”

Samarbetet utgår från vad partierna kallar för sju ”samarbetsprojekt”.

”Vi har, som största parti i den här konstellationen, fått ett betydande inflytande”, säger SD-ledaren Jimmie Åkesson.

Jimmie Åkesson presenterar flera reformer inom kriminalpolitiken som ingår i överenskommelsen mellan de fyra partierna. Bland annat utlovas flera straffskärpningar, minskad invandring och utredning av ett nationellt tiggeriförbud.

Överenskommelsen innehåller också en översyn av incitamenten för frivillig återvandring och höjt golv för arbetskraftsinvandring.

”Det är ett paradigmskifte”, säger Jimmie Åkesson.

Foto:Jesper Frisk

Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch presenterar ett antal reformer rörande vården. En utredning ska tillsättas för att ansvaret för vården ska gå över från regioner till staten.

”Vi kommer att ta de första stegen för ett nationellt ledarskap för vården i hela landet”, säger Ebba Busch.

”Vi kommer under den här mandatperioden ha en karta för hur det skulle kunna gå till”, säger hon vidare.

På energifronten utlovar kvartetten i regeringsunderlaget en storsatsning på kärnkraft.

”Vi ändrar det energipolitiska målet till ett tydligt mål om hundra procent fossilfritt”, säger Ebba Busch.

Partierna kommer också att ge statliga energibolaget Vattenfall i uppgift att planera och upphandla ny kärnkraft.

”Nya reaktorer kommer att byggas i Sverige”, säger Ebba Busch.

Det stöd till hushåll och företag för skenande elpriser som partierna utlovade i valrörelsen till den 1 november kommer att komma men deadline skjuts upp.

Enligt Ebba Busch vilar ansvaret för det på den sittande S-regeringen som gett Svenska Kraftnät i uppdrag att bli klara med stödet till i mitten av november.

”När vi väl har tillträtt så kommer vi att agera omedelbart och göra allt vi kan för att skynda på den processen”, säger Ebba Busch.

Liberalerna, det tredje partiet i regeringstrion, väljer att lyfta profilfrågan svensk skola under pressträffen.

Partiledaren Johan Pehrson utlovar bland annat att en ny friskolelag som bland annat begränsar möjligheterna att ta ut vinster. Vinstförbudet är kopplat till resultaten som skolorna kan leverera.

Foto:Jesper Frisk

Inom den ekonomiska politiken utlovar Ulf Kristersson bland annat skattesänkningar på de lägsta inkomsterna och pensioner, lägre bränslepriser, en bidragsreform, högkostnadsskydd mot elpriser och skatten på investeringssparkonto (ISK) sänks.

Nivån på a-kassan behålls, säger Ulf Kristersson vidare.

”Det är en entydig och djup förlust för Moderaterna och jag kan leva med den. Den var nödvändig för kompromissen.”

Reformerna inom den ekonomiska politiken utlovas ”under mandatperioden”.

Enligt Ulf Kristersson tas enprocentmålet för biståndet bort. Något fast mål införs inte, summorna kommer att variera från budget till budget.

”Biståndet kommer att minskas. Ni kommer att få se det när vi lägger fram vår samlade budget”, säger Ulf Kristersson.

Namnet på överenskommelsen, ”Tidöavtalet”, är kommet av det slott utanför Västerås som partierna huserat i under förhandlingarna; Tidö slott.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Så kan företag utveckla en lönsam affärsmodell trots lågkonjunktur

Den lågkonjunktur som följt pandemin har inneburit svåra tider för många aktörer inom detalj- och e-handeln, men branschen har tampats med motgångar även sedan tidigare. För att säkerställa sin lönsamhet krävs därför att företag utvecklar en långsiktigt hållbar affärsmodell – något som kan vara lättare sagt än gjort. 

Andelen som handlade på nätet steg kraftigt under pandemin, vilket resulterade i bråda dagar för e-handlarna. Efterhand som restriktionerna släppte vände dock utvecklingen; tillväxtkurvan började peka nedåt igen, till stor oro för många aktörer. 

För att skapa sig en utförligare översikt av hur detalj- och e-handlare har bemött de nya förutsättningarna genomförde digitala konsultbolaget Publicis Sapient en djuplodande studie under 2022, tillsammans med Salesforce och Ipsos. Studien – E-commerce Investments of Global Retailers – visade föga förvånande att många handlare anser att pandemin för alltid har förändrat detaljhandeln och förväntar sig fortsatt tillväxt även framöver. Ett mer överraskande resultat var att många e-handlare trots utvecklingen har haft problem med lönsamheten.

– Studien visar att aktörer med primärt fysisk närvaro hade det tufft under pandemin, men nu ser vi att även dedikerade e-handlare får det kämpigare. Butiker som kombinerar fysisk och digital närvaro har således en fördel, då de kan erbjuda bättre kundservice, berättar Björn Elmberg, Nordenansvarig för Retail och konsumentprodukter på Publicis Sapient.

Gap mellan vilja och leverans

9 av 10 beslutsfattare i studien säger sig veta vilka åtgärder som kommer att förbättra lönsamheten, men runt 50 procent brottas ändå med genomförandet.

– Förändring blir lätt både dyrt och krångligt och tar tid och energi från annat. Alla förändringar behöver också ha ett långsiktigt perspektiv och det kan därför vara svårt att veta var man ska börja. Det viktigaste är därmed att ta det första steget och sedermera ta nästa steg när man ser resultat från det första. Det finns ofta åtgärder som snabbt ger resultat utan att kräva stora insatser.

Björn belyser också insamling och användning av data som en avgörande faktor för att identifiera vad som är viktigt för kunderna och se vilka som är lönsamma – ett ofta komplext arbete som erfordrar omfattande kompetens. En erfaren partner kan därför vara nyckeln till ett framgångsrikt genomförande. Globala Publicis Sapient har lång erfarenhet av effektivisering för lönsamhet och samtidigt förbättra kundupplevelsen.

– Vår insikt i vad som driver lönsamhet och kundnöjdhet innebär att vi alltid kan rekommendera lämpligaste lösning som i slutänden hjälper våra klienter att nå högre tillväxt och säkerställa sin lönsamhet, avslutar Björn. 

Om Publicis Sapient

Publicis Sapient hjälper företag inom digital strategi och på̊ att förverkliga sömlösa kundupplevelser oavsett val av kanal. Vi har över 50 kontor världen över, inklusive Stockholm, Göteborg och Malmö, där vi arbetar tillsammans med till exempel Pandora, Clas Ohlson, Tetra Pak och Essity.

Läs mer på: www.publicissapient.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera