Annons

Hög stämning och goda råd när nya Gasellvinnare korades i Göteborg

Att tänkta långsiktigt och att välja sina partners med omsorg. Det var två av råden som gasellföretagen i Västra Götaland och Halland fick under tisdagens festligheter i Göteborg. Sedan får man också vara beredd på att omvärdera och våga ställa om.

Claes Jörstam, kontorschef Grant Thornton i Göteborg och kvällens prisutdelare, och Di:s Anna Ekelund tillsammans med Nevecka, vinnare Halland.
Claes Jörstam, kontorschef Grant Thornton i Göteborg och kvällens prisutdelare, och Di:s Anna Ekelund tillsammans med Nevecka, vinnare Halland.Foto:Jack Mikrut

Stämningen var hög och belysningen dämpad när de främsta tillväxtföretagen i Västra Götaland och Halland skulle utses på tisdagen. Göteborg hör till de sista stoppen på Gasellturnén. Nästa vecka väntar Malmö - och sen återstår bara finalen i Stadshuset i Stockholm den 1 december.

Tisdagens Gasellgala ägde rum på Clarion Hotel Post i Göteborg.
Tisdagens Gasellgala ägde rum på Clarion Hotel Post i Göteborg.Foto:Jack Mikrut

”Vad vi har längtat efter att få komma ut och träffa er”, inledde Anna Ekelund, nyhetschef och programledare på Di, som guidade gästerna genom kvällen tillsammans med Di:s debattredaktör Andreas Johansson. 

Först ut bland gästtalarna var Fredrik Hamilton, grundare och vd för leveransföretaget Budbee. Bolaget fick en rejäl skjuts under pandemin när alla ville få sina näthandlade varor hemlevererade och värderas nu till nästan 5 miljarder kronor.  

I bolagets ägarlista återfinns numera tunga aktörer som investmentbolaget Kinnevik, pensionsjätten AMF, Stena Sessan samt H&M Colab. Men i framtiden är börsen, enligt Fredrik Hamilton, ett naturligt steg. 

”Det är klart vi ska dit. Det har vi sagt, men vi har inte sagt när. För att komma dit måste man växa snabbt och vara lönsam. Vi växer snabbt, men är ännu inte lönsamma”, säger han.

”Vi har växt väldigt starkt de senaste åren och i år är inget undantag” säger Fredrik Hamilton, grundare och vd för leveransföretaget Budbee.
”Vi har växt väldigt starkt de senaste åren och i år är inget undantag” säger Fredrik Hamilton, grundare och vd för leveransföretaget Budbee.Foto:Jack Mikrut

Siktet är tills vidare inställt på att bli en europeisk gigant. 

”Två saker har varit viktiga i mitt bygge. Det ena är att tänka långsiktigt hela tiden. Det gör att man tar hand om sina kunder, partners, anställda och andra. Det andra är att lyssna på marknaden, vad som efterfrågas och våga ställa om”, säger han.

Sara Serray, nästa gästtalare, är från början apotekare och kostexpert, men driver sedan några år det Göteborgsbaserade företaget Wellibites, som tillverkar och säljer godis utan socker, gluten och palmolja. Godiset började hon provkoka i sin mammas kök. 

Bolaget är numera sålt till börsnoterade Humble Group och investerarna i tv-programmet Draknästet fick därmed nobben. Sara Serray berättar att det hade att göra med att Humble var den aktör som bäst kunde hjälpa henne att nå målen hon satt upp för bolaget. 

När hon får frågan om vad henne bästa råd är till andra entreprenörer som funderar på att ta in investerare svarar hon: 

”Det ska verkligen vara rätt partners. Och lyssna inte bara på orden”, säger Sara Serray och ger istället tipset att leta efter tecken på att den som uppvaktar verkligen har rätt kompetens.

Sara Serray, grundare och vd Wellibites.
Sara Serray, grundare och vd Wellibites.Foto:Jack Mikrut

Hon får även frågor om sin tankar kring barnarbete. Hennes systerdotter spelade nämligen en viktig roll hon tog fram sina första recept. 

”Hon har varit den ultimata smakpanelen. Hon var superhård i början. Jag fick verkligen steppa upp.”

Näste gästtalare rattar även han ett företag med Kinnevik som delägare. Johan Lagercrantz är vd på Mathem som säljer dagligvaror på nätet. Bolaget grundades 2006 av makarna Johan och Karoline Kull som tröttnat på slentrianmässiga inköpsrundor.

Johan Lagercrantz berättar att det inte är helt enkelt att ta över ett familjeföretag, någon annans livsverk. Till dem som står inför en liknande utmaning säger han:

”Man måste sätta sig in i kulturen och vilka värderingar som gäller. Man måste jobba noga kring hur man gör förändringar och se till att hela bolaget är med på resan”.  

Johan Lagercrantz, vd för Mathem.
Johan Lagercrantz, vd för Mathem.Foto:Jack Mikrut

Till gasellvinnare i Västra Götaland utsågs Boråsföretaget Expresspack Sweden. Vinnare i Halland blev anläggnings- och elinstallationsbolaget Nevecka.

Di:s Anna Ekelund och Andreas Johansson tillsammans med Expresspack Sweden, vinnare Västra Götalands län.
Di:s Anna Ekelund och Andreas Johansson tillsammans med Expresspack Sweden, vinnare Västra Götalands län.Foto:Jack Mikrut
Innehåll från EKNAnnons

Så gör du en perfekt låneansökan – enligt banken

Fredrik Josefsson är Head of Entrepreneurs & High Growth på SEB.
Fredrik Josefsson är Head of Entrepreneurs & High Growth på SEB.

I tuffa tider behöver företag ofta extra finansiering – samtidigt kan det vara svårare att få lån. Men du kan förbättra dina chanser att få finansieringen som ditt företag behöver. Här ger Fredrik Josefsson från SEB sina fyra tips för hur du ska förbereda din låneansökan och ditt möte med banken.

Läs mer om hur du kan säkra finansiering för din exportaffär

Fredrik Josefsson är Head of Entrepreneurs & High Growth på SEB. Som initiativtagare till SEB:s tillväxthub Greenhouse har han sett 5 000 svenska företag växa och han vet därför vilken roll extern finansiering spelar i företagens utveckling. Men hur säkrar man som företagare den så viktiga finansieringen från banken? Fredrik Josefsson säger att den enskilt viktigaste faktorn för huruvida ett lån beviljas – oavsett marknadsklimat – är återbetalningsförmågan.

– Att vi ser att lånet kan betalas tillbaka är det som fäller avgörandet. Det gäller oavsett det allmänna marknadsläget, men i oroliga tider som dessa är det ännu viktigare.

För att visa på god återbetalningsförmåga gäller det att noga förbereda er låneansökan och mötet med banken. Här är Fredrik Josefssons fyra tips för hur du får banken att säga ja.

1. Räkna, resonera och prognosticera

Att visa på starka finanser är viktigt i mötet med banken. I det ingår att kunna resonera kring frågor som hur stabil er bransch eller verksamhet är i oroliga tider, hur trygg företagets kundbas är och hur kundernas köpbeteende kan påverkas av stigande priser. Visa detta i olika prognoser.

– Kassaflöden, balansräkning, orderingång, tillväxt – det finns en rad prognoser som banken vill se när vi tittar på en låneansökan. Vill du imponera på oss är mitt tips att ta höjd för olika händelseutvecklingar. Visa upp både en konservativ och en realistisk prognos, säger Fredrik Josefsson.

2. Visa på kostnadskontroll

Enligt Fredrik Josefsson är det viktigt att kommunicera att företaget förstår det nuvarande marknadsläget. Just nu är det synonymt med att visa på god kostnadskontroll.

– Vi vill gärna se att det finns flexibilitet och att ni har möjlighet att snabbt skala ned vid behov. Även här är det bra att presentera olika scenarier. Vad händer till exempel med era marginaler om en leverantör höjer sina priser och vilka alternativa lösningar har ni då? Kan ni till exempel outsourca vissa tjänster om det behövs och därmed sänka era fasta kostnader så är det bra att lyfta.

3. Minska finansieringsbehovet och bankens risk

Genom olika metoder kan företag minska både sina finansieringsbehov och den risk som banken tar på sig när den lånar ut pengar till företaget. Båda åtgärderna gör det lättare att få finansieringen i hamn.

För att minska ert finansieringsbehov kan ni exempelvis försöka sänka era kostnader eller öka användningen av förskottsbetalningar inom verksamheten. För att minska bankens risk kan ni ta in en aktör som Exportkreditnämnden, EKN, i en affär som har koppling till export.

– Eftersom EKN kan dela risk med oss på banken så gör deras medverkan det lättare för oss att säga ja. Dessutom är ett samarbete med EKN ännu ett tecken på att företaget verkligen tänker till och har kontroll på situationen, säger Fredrik Josefsson.

4. Låt företagsrådgivaren vara rådgivare

Inte alla företag ser bankens företagsrådgivare som en faktisk rådgivare, och det kan vara en miss i sig. Bankens rådgivning innebär en fördjupad kontakt som ger företaget värdefulla insikter om banken och vice versa.

– Vi uppmuntrar till dialog, särskilt nu. Dialogen är viktig för att vi ska förstå alla mjuka värden som finns i bolaget och det kan verkligen göra skillnad. I vår rådgivning kan vi också hantera saker som vi själva vet är viktiga för banken när det kommer till finansiering, säger Fredrik Josefsson.

Läs mer om hur EKN:s garantier kan hjälpa banken att finansiera nya exportsatsningar

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera