Annons

Hockeyvännerna möblerar om

VÄXJÖ. Digitaliserad möbelhandel, breddat sortiment och nya kunder som Ellos och Bygghemma.  Så har de tidigare hockeykompisarna Ola Johansson och Gustaf Karlsson fått sitt möbelföretag Venture Design att växa.

Bolaget är årets Gasellvinnare i Kronobergs län.

KÖPFEST. Gustaf Karlsson och Ola Johansson, grundare av Venture Design, har fått rejäl snurr på sina digitala möbelaffärer under pandemin och planerar för fortsatt tillväxt.
KÖPFEST. Gustaf Karlsson och Ola Johansson, grundare av Venture Design, har fått rejäl snurr på sina digitala möbelaffärer under pandemin och planerar för fortsatt tillväxt.Foto:Jack Mikrut

När pandemin tvingade folk att stanna hemma och butiker stängde gjorde vi oss redo för att fler konsumenter istället skulle börja handla online. Det var den möjligheten vi såg i det som hände”, säger Ola Johansson, vd och delägare i Venture Design.

För den Växjöbaserade möbelgrossisten, som säljer till andra butiker främst online, blev pandemiåret 2020 företagets bästa hittills med en omsättningsökning på nästan 30 procent. Och för att hantera köpfesten behövdes flera anställda. 

”Vi var tidigare en liten organisation men sedan pandemin slog till har vi i snitt anställt en person i månaden och är nu 29 anställda. Det är krävande men utan mer personal hade det inte varit möjligt att växa som vi har gjort och vi vill växa”, säger Gustaf Karlsson, delägare i Venture Design.

Nyligen gick flyttlasset till större kontorslokaler som ligger ett stenkast från grannar som Växjö Lakers Hockeys hemmaarena och det flerfaldiga Gasellföretaget Fortnox huvudkontor.

”Nu har vi utrymme att möblera med avstånd för de som vill arbeta på kontoret och här kan vi växa ett tag till”, säger Ola Johansson.

Men för att se den för e-handelsföretagen så viktiga fotostudion tar vi en kort promenad till en anonym lagerbyggnad hundra meter bort. Här finns hyllmeter med rekvisita som kuddar, krukor och lampor för att skapa miljöer med de möbler man säljer online. 

”Vi har fotograferat åttahundra nya produkter bara i år. Istället för stora utställningslokaler så har vi en digital fotokatalog med vårt produktsortiment och dessa bilder används också av våra kunder i deras egen e-handel som marknadsföring mot onlinekunder”, säger Ola Johansson.

Längst in i lokalen finns en automatiserad digital fotostudio med en stor vridscen som kan fotografera möbler och andra inredningsdetaljer i 360 graders vinkel. En investering på drygt en miljon kronor.

”I samarbete med ett danskt företag så är vi först med att kunna fotografera stora möbler från alla vinklar. Kunden kan då online vrida och vända och titta på exempelvis en stor byrå såsom man skulle ha gjort ute i en fysisk butik”, säger Ola Johansson.

Venture Designs möbler och heminredningen, inklusive utemöbler, säljs till 80 procent via olika nätsajter. Bland kunderna finns Ellos.se och Bygghemma.se.  

Produktutvecklingen sker i Växjö medan tillverkningen sker hos ett 50-tal fabriker i Kina och övriga Asien. Företaget producerar dels för sitt eget varumärke och dels för kunders varumärken så kallat private label. 

KÖPFEST. Ola Johansson och Gustaf Karlsson, grundare av Venture Design, har fått rejäl snurr på sina digitala möbelaffärer under pandemin och planerar för fortsatt tillväxt.
KÖPFEST. Ola Johansson och Gustaf Karlsson, grundare av Venture Design, har fått rejäl snurr på sina digitala möbelaffärer under pandemin och planerar för fortsatt tillväxt.Foto:Jack Mikrut

Sverige är den största marknaden men man har också försäljning i ytterligare 26 länder runt om i Europa.

”Vårt fokus är skandinavisk design och den är omtyckt runt om i Europa, så nu växer vi snabbast på exporten. Den står nu för 20 procent av omsättningen”, säger Ola Johansson.

Under Gasellundersökningens mätperiod 2017-2020 ökade bolagets omsättning med nästan 700 procent till 219 miljoner kronor. Omsättningsprognosen för 2021 är 319 Mkr.

”Vi startade 2014 med grossistförsäljning av utemöbler men 2017 valde vi att utöka sortimentet till att ha försäljning hela året istället för bara under utesäsongen. Året efter fick vi in stora kunder som Ellos. Dessutom har e-handeln tagit marknadsandelar de senaste åren vilket varit bra för vår tillväxt”, säger Ola Johansson.

Det är också viktigt att tillväxten är lönsam.

”Vi satsar bara de pengar vi själva tjänat ihop. Vi har lärt oss av andras misstag att inte köpa omsättning. Vi vill själva ha kontrollen över hur företaget ska utvecklas”, säger Ola Johansson.

LOGISTIK. Bolaget leverera möbler till bland andra Ellos.
LOGISTIK. Bolaget leverera möbler till bland andra Ellos.Foto:Jack Mikrut

Ishockey förde dem två kompanjonerna samman. De blev bästa vänner när de två spelade för division två-laget Alvesta SK.

”Våra karriärer skulle inte ta oss längre än så och då blev det mer intressant att satsa på affärer istället, men det var först när vi snörade av för gott som vi började prata om att göra något ihop”, säger Gustaf Karlsson som startade byggfirma direkt efter gymnasiet.

Första bolaget de startade tillsammans var bygg- och fastighetsföretaget Lektum Fastigheter med Gustaf som vd, medan Ola arbetade som säljare för ett företag som sålde utemöbler.

”Jag lärde mig möbelbranschen och såg en potential i digitaliseringen och e-handeln och möjlighet att pressa bruttomarginalen i olika segment. Det tog jag med mig när vi senare startade Venture Design”, säger Ola Johansson.

I den gemensamma företagsgruppen Växjö Invest ingår numera Lektum Fastigheter och Venture Design Group där Venture Design är det största bolaget. Logistiken sköts av systerföretaget Venture Design Logistic som omsatte 9,2 Mkr år 2020 och har 20 anställda.

”För att få bättre kostnadskontroll över logistiken har vi valt att lägga verksamheten i ett separat bolag. Vi har ett lager på 30000 kvadratmeter i Knäred och där passerade 2000 containrar förra året”, säger Ola Johansson.

Hur har skenande fraktpriser och brist på containrar påverkat er?
”Läget påverkar alla företag världen över men vi drivs av att lösa problem så hittills har vi lyckats fylla våra containrar och fått de skeppade utan större förseningar”, säger han.

Hur ser företaget ut om tre år?
”I år kommer vi passera 300 miljoner kronor i omsättning och vi vill växa med 30 procent om året så då bör vi ha passerat en halv miljard”, säger Ola Johansson.

 

Innehåll från RiksbyggenAnnons

Brf bygger om flera hus – väntas spara miljoner

Ingemarie Ekblad och Lars Aronsson.
Ingemarie Ekblad och Lars Aronsson.

Femtio år gamla fönster skulle bytas men bostadsrättsföreningen i Värnamo hade inte råd. Då presenterade Riksbyggen i stället flera omfattande energiåtgärder som långsiktigt ska minska både kostnader och klimatpåverkan.

– Till en början kändes det överväldigande men i dag klappar vi oss själva på axeln, säger Ingemarie Ekblad, ordförande i Brf Rörestorpshus 2. 

Dags att bygga om eller renovera? Läs mer här.

Just nu står byggställningar runt flera av de tolv huskropparna som ingår i bostadsrättsföreningen i Värnamo. Sedan arbetet drog i gång i våras har 180 av de 201 lägenheterna fått nya fönster.

– Det har länge klagats på att de gamla fönstren släpper ut värme. Men vi som hunnit få nya fönster märker redan en stor skillnad. Nu är det varmt och gott, säger Lars Aronsson, ledamot i styrelsen som bott i föreningen sedan 1973.

”Tändes en gnista”

Fönsterbyten är bara en av de åtgärder som pågår. I vinter börjar arbetet med en stor takrenovering och i samband med detta kommer Brf Rörestorpshus 2 även få solceller på plats. Dessutom kommer ett nytt fläktsystem göra att värme återvinns och går tillbaka in i husen. Men det här är bara början på föreningens storsatsning som görs tillsammans med Riksbyggen.

– När projektchefen Daniel Nylund från Riksbyggen första gången berättade om allt vi kunde göra kändes det överväldigande. ”Vad är det han står och pratar om?”. Vi tänkte att det här kommer kosta en massa pengar och att medlemmarna lär bli oroliga. Men ganska snart tändes en gnista, vi såg att vi skulle spara mycket pengar, både på lång och kort sikt, berättar Ingemarie.

Sedan dess har Riksbyggen, som sköter förvaltningen, byggt upp ett stort förtroende hos bostadsrättsföreningen. När beslutet klubbades i april drog arbetet i gång omgående och sedan dess har medlemmarna erbjudits en stor insyn – och fått möjlighet att ställa frågor – i varje steg som tas.

– När vi blickar framåt känns det otroligt bra att vi gör denna investering. Trots allt vi får för pengarna så handlar det bara om en ”vanlig” årlig avgiftshöjning på 1,5 procent, säger Ingemarie.

Statligt stöd bidrar till grön satsning

Totalt sett handlar investeringen om 80 miljoner kronor. Men då är 30 miljoner ett statligt stöd för energieffektivisering som baseras på föreningens storlek och de besparingsåtgärder Brf Rörestorpshus 2 valt att göra. Förutom ovan nämnda åtgärder handlar det även om Riksbyggens tjänst Energiförvaltning som innebär att energiingenjörer med hjälp av bland annat AI-teknik analyserar och optimerar fastigheter.

– Det är mycket glädjande att vårt rikstäckande erbjudande Energiförvaltning resulterar i projekt som ombyggnaden av Brf Rörestorpshus 2. I tjänsten ingår att vi gör en energiutredning där vi föreslår och hjälper kunden att genomföra energiinvesteringar. Det är kombinationen av olika åtgärder och kontinuerlig analys och optimering som ger maximal effekt, säger Göran Danling, affärsutvecklare energitjänster på Riksbyggen.

Minskar Co2-utsläppen

För bostadsrättsföreningen i Värnamo håller tidsplanen och allt beräknas vara klart om ungefär ett år. Ingemarie och Lars säger att de känner en stor stolthet, inte minst med tanke på att deras förening minskar klimatavtrycket. Förutom att åtgärderna väntas minska föreningens årliga kostnader med cirka 1,1 miljoner kronor minskas även koldioxidutsläppen med 129 ton per år.

– Vi skulle verkligen rekommendera andra bostadsrättsföreningar att göra liknande satsningar och att söka det statliga bidraget. De är välkomna att besöka oss när allt är på plats, säger Lars.

Läs mer om Riksbyggens energitjänster

 

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera