1515
Annons

Hobbyn spårade ur – nu ska deras utemöbler erövra världen

GÄVLE.
Som nyblivna småbarnsföräldrar tog de steget och startade ett möbelföretag. 

12 år senare tar prisbelönta Skargaarden för första gången in externt kapital för att bli global marknadsledare för utemöbler.

Många jobbhelger har stulits från familjelivet - och det har funnits tankar på att lägga ner.

Jari Visuri sitter i Djurö stol, designad av Matilda Lindblom. Anna Visuri sitter i Kryss-stolen, designad av Björn Hultén.
Jari Visuri sitter i Djurö stol, designad av Matilda Lindblom. Anna Visuri sitter i Kryss-stolen, designad av Björn Hultén.Foto:Jesper Frisk

Under en semesterresa till Indonesien 2007, för att fira Jari Visuris 40-årsdag, blev Anna och Jari Visuri inspirerade av utemöblerna som fanns på plats. 

Jari Visuri var utbildad möbelsnickare men jobbade inom tryckbranschen - och Anna Visuri jobbade som sjuksköterska. Men båda kände att de vill pröva på något annat.  

Tanken att starta ett eget möbelföretag tog fart - de ville framför allt konkurrera med utemöblerna i konstrotting, som dominerade marknaden hemma i Sverige. Först var planen att börja importera, men snart föddes idén att börja tillverka själva. 

”Till en början ville vi göra det på skandinaviskt vis med svenska material för att få den närproducerade känslan och tänkte att det var smart att använda det som fanns här. Men de ekmöbler vi tillverkade i början hade vi behövt byta ut ett antal gånger genom åren. Det tog bara en sommar innan ekmöbeln hade små sprickor i träet”, säger Jari Visuri, vd för Skargaarden.

Istället började de satsa på teak. En stor anledning var hotellen.

”Många hotellinköpare ställde frågan varför vi gjorde möbler i ek, men vi stod på oss och sa att det är svenskt ek. Men när hotell köper utemöbler i trä är det i teak. Så det var en naiv start för oss”, säger Jari Visuri.

En annan anledning till materialvalet var hållbarheten.

”Våra teakmöbler står ute i snö året om, så hållbarhet i det sammanhanget är mycket mer än att ta ett träd i närheten. Hållbarhet handlar om att saker ska hålla, du kan göra en bra teakmöbel som kan hålla i 50 år”, säger Jari Visuri.

Under pandemin har behovet av fixa i hemmet tydligt ökat. Det har också Skaargarden känt av som ökat sin försäljning rejält under de gångna 1,5 åren.

”Under pandemin ändrades vanorna och vi ökade ganska kraftigt. April 2020 var visserligen den sämsta månaden någonsin, då det var tvärdött, men sen i maj var det mer än någonsin tidigare”, säger Jari Visuri.

”Först började vi fundera på om det var fel på telefonen eller om internet slutat fungerat eftersom det var helt dött”, tillägger Anna Visuri om den första tiden i pandemin. 

Vad som beskrivs som ett urspårat hobbyprojekt har i dag blivit hyllat med designpriser från både German Design Awards och Archiproducts Design Awards. Även om många av produkterna är ritade av kända designers som Björn Hultén, Nils-Ole Zib och Gunilla Norin så går det inte att ta miste på paret Visuris intresse för att designa själva - vilket resulterat i designbyrån Studio Norrlandet.

”Vi har ritat en bokhylla, en dagbädd och stolar utöver det vi designat för Skargaarden. När jag gick min snickarutbildning så var det ju ritandet som var det roliga”, säger Jari Visuri.

Paret har ritat en av storsäljarna, soffan Bönan, som har fått sitt namn efter den lilla fiskebyn som paret Visuri bor i. Deras mest sålda produkt är loungestolen H55, designad av Björn Hultén.

Jari Visuri och Anna Visuri.
Jari Visuri och Anna Visuri.Foto:Jesper Frisk

Har ni behövt offra något för att komma hit?
”Helger”, svarar Anna Visuri och Jari håller med:

”Ja, helger och tid med familjen. Det var en period runt 2014 där vi kände att det går för långsamt, då var vi nära att lägga av för vi visste inte om vi skulle orka hela vägen fram. Men tur att vi inte gjorde det för de senaste åren har det varit riktigt kul igen”.

Jobbet och fritiden har gått hand i hand.

”Första fabriksbesöket för 12 år sedan hade vi vår son i ett babynest nere i Småland. Barnen har fått vara med på otaliga USA-resor och på mässor i Miami, Paris, Stockholm... Men jag tror att barnen också tycker att det har varit roligt”, berättar Jari Visuri.

Huset hemma i Gävle beskriver paret som en enda stor experimentverkstad för utemöbler. De testar nya prototyper och på pooltaket ligger fyra olika dynor med olika tyger och innehåll.

Något som har varit en utmaning är inköpen.

”Vi köper in allting en gång om året. När vi växer kan vi övergå till ett mer frekvent inköp med ett jämnare kassaflöde”, säger Anna Visuri.

Nu har Skargaarden tagit in 12 miljoner kronor i sin första investeringsrunda från investeringsbolaget Eastate som är huvudägare av East Capital. 

”Anna Elam (chef på East Capital) ringde mig och sa att hon hade försökt få tag på en soffa, vi satt säkert och pratade en timme. Jag förklarade att vi köper hem så mycket vi kan och att vi alltid har större efterfrågan än vad vi kan leverera eftersom vi har en begränsad budget. Det tyckte hon skulle gå att lösa”, säger Jari Visuri.

Målet med tillväxtkapitalet är att bli det globalt marknadsledande varumärket inom utemöbler. Första steget är att expandera i Skandinavien, Tyskland och USA.

”Hela det här projektet, hela det här äventyret, är vi väldigt ödmjuka inför”, säger Jari Visuri och tillägger:

”Målet är inte att vi ska bli störst omsättningsmässigt utan att bli erkänt duktiga, med ett varumärke som har en känsla och livsstil runt sig. Det är vårt mål.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?