Annons

Hobby-idén Mentimeter blev ett företag med supertillväxt

Telekomjätten Ericsson gav Stockholmsgasellen Mentimeter luft under vingarna.

Nu siktar grundarna bakom den moderna mentometerknappen på att nå 500 miljoner användare.

Mentimetergrundarna Johnny Warström och Niklas Ingvar.
Mentimetergrundarna Johnny Warström och Niklas Ingvar.Foto:Jack Mikrut

”Jag pitchade till 70–75 investerare den våren. Fyra nappade. Men det var väldigt många som undrade vad tusan vi höll på med”, säger Mentimeters vd och medgrundare Johnny Warström.

Det var 2014 och grundarna bakom Mentimeter, ett kompisgäng med fyra före detta KTH-studenter, behövde kapital för att bygga ett bolag runt sin mjukvara för interaktiva presentationer. Uppbackade av telekombolaget Ericsson och ett antal entusiastiska gratisanvändare skulle den moderna mentometerknappen gå från hobby till hållbar affär.

”Mentimeter var bara ett roligt helghack från början. Tanken var aldrig att det skulle bli ett företag, men vi tog med oss en betaversion av mjukvaran till våra respektive arbetsplatser. Responsen var fantastisk”, säger Johnny Warström, som är en av två operativa grundare i bolaget tillsammans med Niklas Ingvar.

Niklas Ingvar hade då ett konsultuppdrag åt Ericsson och fick gehör när han själv vävde in prototypen för Mentimeter i sina presentationer. Storbolaget gillade idén, men efterfrågade en mer mogen och anpassad produkt tänkt att skapa en ny nivå av interaktion vid kundpresentationer. Ericssons förskott och direktiv satte Mentimeter på kurs mot vad bolaget är i dag. Samtidigt som grundarna var noga med att behålla rättigheterna till plattformen.

”Ericsson var vår första betalande kund innan vi ens hade några utgifter. Vi satt fortfarande med det här på kvällar och helger då. De visste mycket väl att de betalade för ett hemmabygge, men tyckte att innovationen var helt rätt”, säger Niklas Ingvar.

Idén utgår från en klassisk metodik, som bland annat synts i tv-program.

Samma verktyg har även plockats upp av bolag vid konferenser via inhyrd utrustning för flera tusentals kronor. Grundarna bakom Mentimeter ville ta till vara på styrkan i att engagera en publik genom omröstningar med ett moderniserat verktyg. En omröstning skapas i appen eller på hemsidan av en användare, vilket genererar en kod för publiken att använda för att rösta via sina mobiltelefoner.

”Redan från start utgick vi från att nästan alla har tillgång till en smart telefon och att tröskeln för en publik att plocka upp telefonen och öppna en webbläsare är låg. Enkelheten är viktig. Ska du använda Mentimeter för att bryta isen får tekniken inte strula”, säger Niklas Ingvar.

De beskriver själva hur målet är att göra mötesledaren till en rockstjärna. Att genom ett enkelt verktyg engagera de som lyssnar, väcka deras uppmärksamhet, få dem att känna sig delaktiga i allt ifrån styrelsemötet till klassrummet eller firmafesten.

Men att få de som sitter på makten att investera i en produkt för en svårdefinierbar marknad med otydlig målgrupp blev en tidig utmaning.

”Pitchen är svår. Investerare vill veta vilka kunderna är och vi svarar ’alla’. De säger att vi måste välja. Vi nämner lärare. De säger ’ok, så lärare är målgruppen’. Vi protesterar och säger att samma produkt funkar lika bra för vd:n, för konsulten, för ett quiz på festen. Vi har hört om präster som använder det under predikan”, säger Johnny Warström.

Bortsett från de affärsänglar, och 3 miljoner kronor, som Johnny Warström lyckades locka vid starten och en mindre investering från Silicon Valley-acceleratorn 500 Startup 2016, har Mentimeter framför allt vuxit via gräsrötter med kund- snarare än investerarfokus. En Mentimeterfrälst mötesledare använder verktyget på en grupp om säg 35 personer där någon får upp ögonen för fördelarna och tar i sin tur verktyget vidare till nästa styrelserum, föreläsningssal eller konferenslokal. På den vägen har bolaget vuxit till att i dag ha nått 25 miljoner människor på 120 marknader med runt 1,4 miljoner mötesledare, varav cirka 30 000 är betalande kunder.

Modellen är ”freemium”, liksom exempelvis Spotify och Slack, där det är gratis att använda produkten, men med möjligheten att betala för en premiumversion.

Användningsområdena är många. Grundarna sneglar på potentialen att låta verktyget ligga till grund för ”hårdare” ställningstaganden som demokratiska val eller för att skapa beslutsfattande underlag, men i nuläget handlar produkten framför allt om att skapa glädje och engagemang.

”Vi äger ordet ’fun’ nu. I slutänden vill folk ha kul och effekten blir även mer engagerade medarbetare, elever eller publik. Att få tycka till utan att känna sig utpekad och se att fler håller med, att känna att ens åsikt blir hörd, att fler får ta plats än bara den där högljudda personen i rummet – det betyder så mycket”, säger Niklas Ingvar.

Kontoret på Södermalm i Stockholm börjar bli för litet när sälj- och marknadsföringsavdelningen behöver rum att växa. Nya lokaler är på gång, men inget är påskrivet.

Med en ny rymligare kostym på plats blickar grundarna mot nästa mål.

”Om tre år vill vi ha nått den där massmarknaden med 500 miljoner användare. Vi växer fortfarande väldigt snabbt och fortsätter vi i den riktning som vi har nu så är vi på väg dit”, säger Johnny Warström.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från RegSmart Life ScienceAnnons

Stort behov av regulatorisk kunskap inom läkemedelsindustrin

Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.
Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.

En möjliggörare med gedigen regulatorisk grund från både myndighet och industri. Så beskriver RegSmart Life Science grundare, Marie Gårdmark och Agneta Larhed, bolaget som hjälper både företag och forskare med allt från produktutveckling till regulatoriska frågor. 

Det var redan på apotekarutbildningen vid Uppsala universitet som Marie Gårdmark och Agneta Larhed lärde känna varandra. I dag har Marie en bred bakgrund inom läkemedelsutveckling och regulatoriska frågeställningar och Agneta har stor erfarenhet inom formuleringsutveckling av läkemedel – en riktigt bra kombination enligt de själva: 

– Vi kommer båda från tjänster på Läkemedelsverket. Jag var chef för tillståndsverksamheten rörande läkemedel och Agneta var vetenskapligt ansvarig inom området farmaci och bioteknologi. Under våra år på myndigheten såg vi att det fanns ett stort behov av regulatorisk kunskap inom industrin, framförallt bland småföretagare och forskare. Det sådde fröet till RegSmart. När erbjudandet kom att starta ett bolag tillsammans med Center for Translational Research så kändes det som ett enkelt beslut, säger Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare. 

– Det som gör oss unika på marknaden är vår bredd. Vi balanserar regulatoriska, vetenskapliga och kommersiella behov och förutsättningar vilket är värdefullt i arbetet med så väl tidig utveckling som inför marknadsgodkännande. Jag och Marie kompletterar varandra och vi har ett bra helhetsperspektiv med fokus på företagens mål, tillägger Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare. 

Använda riktlinjer på rätt sätt

Just helhetsperspektivet är extra viktigt poängterar Marie Gårdmark. Det gäller att utgå från vilka produkter som bolaget faktiskt vill ha ut på marknaden i slutändan – något som mindre företag inte alltid tänker på: 

– De blir lätt uppslukade av den fas som de befinner sig i just nu och inför de problem de möter dagligdags. Genom att istället ha ett klart affärsmål med sin produkt från start, blir det lättare att förstå vad man behöver göra för att nå dit. Här är det viktigt att veta hur man kan ta hjälp av riktlinjer och regler under resans gång för att uppnå sina kommersiella intressen, säger Marie Gårdmark. 

Men, det handlar inte bara om att läsa riktlinjer – det  gäller också att förstå sammanhanget, säger Agneta Larhed. RegSmarts roll är att vara lösningsfokuserade och deras arbete går snarare ut på att förstå syftet med riktlinjerna, och hjälpa kunden att förstå vart lagstiftningen är på väg. 

– Då får man bättre koll på vad man behöver eller inte behöver göra, och kan se både närliggande risker och möjligheter i utvecklingsarbetet. Vi har tre ledord som vi utgår från: vetenskaplighet, regulatorisk relevans och fit for purpose. Fit for purpose innebär att man utgår ifrån det man vill uppnå och därefter bestämmer vilka studier eller tester man ska göra istället för att bara hålla sig fast vid en riktlinje och göra som man alltid har gjort, säger Marie Gårdmark. 

Stort engagemang och framåtanda 

I augusti firar bolaget ett år och utvecklingen har varit över de båda grundarnas förväntan. De har nyligen rekryterat tre nya spetskompetenser som ska täcka upp inom dels det medicintekniska området, dels inom läkemedelstillverkning. 

– Det är väldigt roligt att få ta del av så många spännande idéer från företag och forskare som jobbar med alla dessa fantastiska utvecklingsprojekt inom läkemedel och medicinteknik. Det finns ett sådant engagemang och en stark framåtanda, vilket är härligt att kunna vara en del av! säger Agneta Larhed.

– För oss är det viktigt att bidra till utvecklingen av life science-sektorn i Sverige och det är något som vi gör på olika sätt. Det kan till exempel handla om att hjälpa små forskande företag med regulatorisk kunskap så tidigt som möjligt i utvecklingsprocessen. Det regulatoriska behöver inte förhindra eller försvåra – det gäller bara att fokusera på sin produkt och se möjligheterna, avslutar Marie Gårdmark.

Fakta RegSmart Life Science
RegSmart Life Science AB bildades i augusti 2019. Företaget är en del av koncernen Center for Translational Research tillsammans med Clinical Trial Consultants, Lablytica och ClinSmart. I dagsläget har företaget fem anställda och kontor i Uppsala. RegSmart täcker regulatoriska frågeställningar för både läkemedel och medicintekniska produkter och har en global inriktning med fokus på den europiska och amerikanska marknaden.
EXTERN LÄNK: Läs mer här 

Mer från RegSmart Life Science

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RegSmart Life Science och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?