ANNONS:
Till Di.se
Di Gasell 2018

Hobby-idén Mentimeter blev ett företag med supertillväxt

  • Mentimetergrundarna Johnny Warström och Niklas Ingvar. Foto: Jack Mikrut

Telekomjätten Ericsson gav Stockholmsgasellen Mentimeter luft under vingarna.

Nu siktar grundarna bakom den moderna mentometerknappen på att nå 500 miljoner användare.

”Jag pitchade till 70–75 investerare den våren. Fyra nappade. Men det var väldigt många som undrade vad tusan vi höll på med”, säger Mentimeters vd och medgrundare Johnny Warström.

Det var 2014 och grundarna bakom Mentimeter, ett kompisgäng med fyra före detta KTH-studenter, behövde kapital för att bygga ett bolag runt sin mjukvara för interaktiva presentationer. Uppbackade av telekombolaget Ericsson och ett antal entusiastiska gratisanvändare skulle den moderna mentometerknappen gå från hobby till hållbar affär.

”Mentimeter var bara ett roligt helghack från början. Tanken var aldrig att det skulle bli ett företag, men vi tog med oss en betaversion av mjukvaran till våra respektive arbetsplatser. Responsen var fantastisk”, säger Johnny Warström, som är en av två operativa grundare i bolaget tillsammans med Niklas Ingvar.

Niklas Ingvar hade då ett konsultuppdrag åt Ericsson och fick gehör när han själv vävde in prototypen för Mentimeter i sina presentationer. Storbolaget gillade idén, men efterfrågade en mer mogen och anpassad produkt tänkt att skapa en ny nivå av interaktion vid kundpresentationer. Ericssons förskott och direktiv satte Mentimeter på kurs mot vad bolaget är i dag. Samtidigt som grundarna var noga med att behålla rättigheterna till plattformen.

”Ericsson var vår första betalande kund innan vi ens hade några utgifter. Vi satt fortfarande med det här på kvällar och helger då. De visste mycket väl att de betalade för ett hemmabygge, men tyckte att innovationen var helt rätt”, säger Niklas Ingvar.

Idén utgår från en klassisk metodik, som bland annat synts i tv-program.

Samma verktyg har även plockats upp av bolag vid konferenser via inhyrd utrustning för flera tusentals kronor. Grundarna bakom Mentimeter ville ta till vara på styrkan i att engagera en publik genom omröstningar med ett moderniserat verktyg. En omröstning skapas i appen eller på hemsidan av en användare, vilket genererar en kod för publiken att använda för att rösta via sina mobiltelefoner.

”Redan från start utgick vi från att nästan alla har tillgång till en smart telefon och att tröskeln för en publik att plocka upp telefonen och öppna en webbläsare är låg. Enkelheten är viktig. Ska du använda Mentimeter för att bryta isen får tekniken inte strula”, säger Niklas Ingvar.

De beskriver själva hur målet är att göra mötesledaren till en rockstjärna. Att genom ett enkelt verktyg engagera de som lyssnar, väcka deras uppmärksamhet, få dem att känna sig delaktiga i allt ifrån styrelsemötet till klassrummet eller firmafesten.

Men att få de som sitter på makten att investera i en produkt för en svårdefinierbar marknad med otydlig målgrupp blev en tidig utmaning.

”Pitchen är svår. Investerare vill veta vilka kunderna är och vi svarar ’alla’. De säger att vi måste välja. Vi nämner lärare. De säger ’ok, så lärare är målgruppen’. Vi protesterar och säger att samma produkt funkar lika bra för vd:n, för konsulten, för ett quiz på festen. Vi har hört om präster som använder det under predikan”, säger Johnny Warström.

Bortsett från de affärsänglar, och 3 miljoner kronor, som Johnny Warström lyckades locka vid starten och en mindre investering från Silicon Valley-acceleratorn 500 Startup 2016, har Mentimeter framför allt vuxit via gräsrötter med kund- snarare än investerarfokus. En Mentimeterfrälst mötesledare använder verktyget på en grupp om säg 35 personer där någon får upp ögonen för fördelarna och tar i sin tur verktyget vidare till nästa styrelserum, föreläsningssal eller konferenslokal. På den vägen har bolaget vuxit till att i dag ha nått 25 miljoner människor på 120 marknader med runt 1,4 miljoner mötesledare, varav cirka 30 000 är betalande kunder.

Modellen är ”freemium”, liksom exempelvis Spotify och Slack, där det är gratis att använda produkten, men med möjligheten att betala för en premiumversion.

Användningsområdena är många. Grundarna sneglar på potentialen att låta verktyget ligga till grund för ”hårdare” ställningstaganden som demokratiska val eller för att skapa beslutsfattande underlag, men i nuläget handlar produkten framför allt om att skapa glädje och engagemang.

”Vi äger ordet ’fun’ nu. I slutänden vill folk ha kul och effekten blir även mer engagerade medarbetare, elever eller publik. Att få tycka till utan att känna sig utpekad och se att fler håller med, att känna att ens åsikt blir hörd, att fler får ta plats än bara den där högljudda personen i rummet – det betyder så mycket”, säger Niklas Ingvar.

Kontoret på Södermalm i Stockholm börjar bli för litet när sälj- och marknadsföringsavdelningen behöver rum att växa. Nya lokaler är på gång, men inget är påskrivet.

Med en ny rymligare kostym på plats blickar grundarna mot nästa mål.

”Om tre år vill vi ha nått den där massmarknaden med 500 miljoner användare. Vi växer fortfarande väldigt snabbt och fortsätter vi i den riktning som vi har nu så är vi på väg dit”, säger Johnny Warström.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies