ANNONS:
Till Di.se
ONSDAG 22 NOV Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS & MARKNAD
Start Nyheter

H&M:s försäljning upp 7 procent

  • H&M:s vd Karl-Johan Persson Foto: TT

H&M:s försäljning steg med 7 procent i juni, vilket var i linje med vad bolaget flaggade för vid sin kvartalsrapport i slutet av juni. Samtidigt meddelade modejätten att de kommer börja hålla kapitalmarknadsdagar samt att försäljningen kommer att redovisas per kvartal istället för per månad.

Modejätten H&M:s juniförsäljning bjöd inte på några överraskningar. Under månaden ökade koncernens omsättning med 7 procent i lokal valuta jämfört med juni 2016. I svenska kronor ökade försäljningen med 10 procent. Det totala antalet butiker uppgick den 30 juni till 4.517 stycken vilket kan jämföras med 4.095 vid samma tidpunkt i fjol.

Samtidigt meddelade H&M att de beslutat sig för att börja hålla kapitalmarknadsdagar där fördjupad information kommer ges. H&M har även, i samråd med större institutionella ägare, beslutat sig för att börja publicera försäljningsutvecklingen per kvartal istället för per månad.

”Anledningen är att en månad är en alltför kort tid att bedöma försäljningsutvecklingen på och att en månadsförsäljning kan vara direkt missvisande då bland annat kalender- och vädereffekter kan ge stora jämförelsestörande effekter för enskilda månader. Istället ska försäljningsutvecklingen ses över en längre tid såsom under en säsong eller ett kvartal”, skriver H&M i ett pressmeddelande.

H&M har tidigare fått kritik från flera av sina ägare för att man snålat på information till marknaden.

Försäljningssiffrorna kommer publiceras den 15:e samma månad som kvartalsrapporten lämnas. Ytterligare information om kapitalmarknadsdagar kommer enligt H&M lämnas längre fram.

Tyck till