ANNONS:
Till Di.se
LÖRDAG 24 FEB Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

H&M vänder till minus efter stark start

H&M:s nedgång accelererar på onsdagseftermiddagen och aktien faller nu kraftigt – under hög omsättning. Den inledde annars uppåt i samband med kapitalmarknadsdagen efter att bolaget gett mer detaljerat information kring sin verksamhet och sagt att det kommande året blir utmanande men att det ändå finns goda förutsättningar för ett förbättrat resultat.

H&M steg som mest 3,4 procent i den inledande handeln men vände strax nedåt. Nedgången får ytterligare fart under eftermiddagen och aktien backar nu 5,6 procent. Klädkedjan har bland annat meddelat att onlineförsäljningen stod för 12,5 procent av gruppens totala försäljning och 22 procent av rörelseresultatet.

Försäljningen från för New Business, det vill säga varumärkena COS, Weekday, Cheap Monday, Monki, H&M Home, & Other Stories och Arket, stod för 7 procent av H&M:s totala försäljning. 

Bolaget spår ett utmanande år 2018 men ser ändå goda möjligheter för ett lite bättre resultat än 2017. Bland annat väntas onlineförsäljningen och New Business öka med minst 25 procent. Däremot väntas H&M:s försäljning i jämförbara bli fortsatt negativ med en gradvis förbättring under året.

”En tuff start med ett stort ingående varulager från Q4 2017 med obalanser i sortimentet leder till höga prisnedsättningskostnader som ger en negativ effekt på resultatet i början av året”, skriver H&M.