ANNONS:
Till Di.se
TORSDAG 22 FEB Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

H&M utvecklar interaktiva plagg för barn

Avgörande för H&M blir hur de lyckas med sin digitala affär. Därför passade H&M, under kapitalmarknadsdagen, på att visa upp flera tekniker och teknologier som är under utveckling inom bolaget.

Ett stort fokus för H&M under kapitalmarknadsdagen är att visa hur man arbetar med teknologi för att utveckla sin affär.

Under förmiddagspausen kunde analytiker och journalister, vid olika stationer, få en inblick i olika tekniska verktyg bolaget håller på att experimentera med och som är under utveckling.

Samma dag som kapitalmarknadsdagen lanserar till exempel H&M en app, som är frikopplad från H&M-appen, och som fått namnet ”My interactive things”. Det är enkelt förklarat en kopia av de populära snapchat-filtren, där man använder sig av AR-teknik för att läsa av mönster på barnplagg och på det sättet göra mönstren interaktiva.

När en av H&M:s representanter demonstrerar appen håller han upp sin mobil mot en tröja med ett dinosaurieskelett. I mobilen visas då en animering där dinosaurien får liv och börjar spruta eld.

”Det här är ju jätteroligt om man ska skicka en hälsning till farmor och farfar”, säger han.

Han berättar att bolaget lanserade de första ”interaktiva plaggen” i vintras, men först nu märker upp plaggen, i kollektionen som lanserar i dag, med att de fungerar i appen.

Samtidigt visar H&M upp teknik som än så länge är på laboratoriestadiet. En av dem är en VR-teknik för att designa plaggen. Den visas upp via en video där en designer med VR-headset och fjärrkontroller snabbt byter utseende på H&M:s OS-kollektion.

”Med den här tekniken skulle vi kunna öka designtakten och göra den mer hållbar. I dag är processen ganska manuell, där man gör en design, beställer ett prov som ska skickas, ändrar något, beställer ett nytt prov”, säger H&M:s representant på stationen.

Den här tekniken används inte i dagsläget, utan är fortfarande under utveckling. Det finns inget datum för när den ska börja användas.

Det finns det inte heller för den virtuella provdocka som H&M också visar upp som en ny teknologi man har börjat experimentera med. Den skulle fungera så att kunden skickar in två bilder på sig själv och fyller i några datauppgifter, exempelvis vikt och längd, för att få en modell av sig själv.

Med hjälp av den skulle kunden kunna få en modell av sig själv och få en uppfattning om hur plaggen sitter på den egna kroppen. Något som skulle innebära att man inte behöver prova kläderna, och på sikt skulle kunna minska returer. Inte minst vid onlineköp, där hög returgrad är ett problem för stora delar av e-handeln inom modebranschen.

Du har väl inte missat Di TV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal?