ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

H&M startar nytt varumärke

  • Foto: Amanda Lindgren/TT

Klädjätten H&M har ett nytt varumärke på gång inriktat mot så kallade millennials. I en intervju med amerikanska tidningen The Cut beskriver chefen Oscar Olsson tankarna bakom konceptet.

Det verkar inte vara någon ny butikskedja som döljer sig bakom konceptet som kallas /Nyden. Kläderna ska enligt artikeln i The Cut i stället säljas via e-handel och pop up-evenemang.

Klädjätten är mycket förtegen om det nya varumärket, men bekräftar ändå att det finns i planerna.

"/Nyden är en mindre start-up som vi ser fram emot att berätta mer om inom kort", är allt H&M vill säga på torsdagen.

I förra veckan blev det känt att H&M:s försäljning backade i senaste kvartalet. Det var första gången klädjätten redovisade en negativ tillväxt.

På sikt är tanken att e-handel och andra varumärken ska kompensera för H&M-varumärkets vikande försäljning. Under de senaste tio åren har flera nya koncept utvecklats, däribland COS, som vd Karl-Johan Persson hade direkt ansvar för, samt & Other Stories och Arket. På utvalda platser som Östermalm, testas också nya butikslösningar för H&M-varumärket.

Av artikeln i The Cut framgår att det nya varumärket är ett resultat av Oscar Olssons uppdrag att med hjälp av filosofi, sociologi och marknadsundersökningar spana in i framtiden för att ta reda på hur folk kommer att handla om tio år.

Oscar Olsson har enligt artikeln tagit fasta på Alexander Bards begrepp nätokrati. Den typen av konsumenter är enligt Oscar Olsson mer mån om trovärdighet, äkthet och personlighet.

"Stammen" är ett annat koncept som enligt Olssons resonemang i The Cut kommer att påverka vad folk har på sig. /Nyden kommer således inte att förknippas med en specifik designer. I stället vill man associera /Nyden med flera "stamledare". Skådespelerskan Noomi Rapace är en av dem som enligt The Cut redan ska ha kontrakterats som medskapare.

Medskaparna kommer enligt artikeln att ingå i en designprocess på bara tre till fyra veckor. Märket ska inte följa vare sig trender eller säsonger. The Cut ringar också in prisläget som prisvärd lyx, med en prissättning som varierar utifrån produkt. 


Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal? 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies