ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Tema: Digitalisering

H&M lyfter fram teknik för bättre hållbarhet

  • Arti Zeighami, head of advanced analytics and AI, och Anna Tillberg Pantzar, ansvarig för The Laboratory, har nya verktyg för att göra H&M:s konsumenter nöjda. Foto: Amanda Lindgren

Digitala lösningar som AI, maskininlärning, big data, avancerad analys blir ett allt värdefullare verktyg i klimatkampen. På klädjätten H&M jobbar man med flera spår samtidigt för att försöka effektivisera resursanvändning, processer och flöden.

Enligt uppskattningar från FN svarar mode- och klädindustrin för 8-10 procent av världens klimatutsläpp. Industrins överproduktion av kläder är i dag ett stort problem för såväl bolagen som för miljön. Uppskattningsvis 30 procent av alla kläder som produceras blir aldrig sålda och använda.

”AI och avancerad dataanalys är superstarka verktyg för att kunna uppnå våra hållbarhetsmål”, förklarar Arti Zeighami, head of advanced analytics and AI på H&M Group. 

”Ett av de viktigaste målen är hur vi ska minska vår överproduktion. Där handlar det om hur vi kan matcha utbud och efterfrågan på ett smart sätt. Kan vi på ett bättre sätt kvantifiera vad kunderna faktiskt vill ha och vad butikerna faktiskt kommer att sälja så har vi sparat en del av jordens resurser, minskat onödiga transporter och minskat vår lagerhållning.” 

Arti Zeighami har jobbat tio år inom H&M med affärsutveckling varav de två senaste som chef för koncernens avdelning för ”Advanced Analytics and AI” tillsammans med drygt 100 personer för att tillämpa AI på olika delar av H&M.

”Hos oss på H&M pratar vi om AI i form av amplified intelligence, vi förstärker den mänskliga intelligens och kompetens som redan finns i bolaget med AI. Det finns sjukt mycket kompetens här men världen har blivit svårare, allt mer komplex och vi är en global organisation. Samtidigt finns det allt mer data.”

  • VISSELBLÅSARE. Chris Wylie, som avslöjade skandalen kring Cambridge Analytica, är modeutbildad och arbetar för H&M med konsumentinsikter. Foto: Matt Dunham

För ganska precis ett år sedan knöt H&M också till sig Chris Wylie, den modeutbildade visselblåsaren som avslöjade skandalen kring Facebook och Cambridge Analytica. Hans roll som research director är att stärka H&M-gruppens kompetens inom konsument-, produkt- och marknadsinsikter. Vem kan vara bättre lämpad att guida den svenska klädjätten rätt i arbetet med att rätt utnyttja all data, tyckte dåvarande vd:n Karl-Johan Persson.

”Chris jobbar just nu också med vår digitala medvetenhet internt, med vår förflyttning mot att bli dataledda. Hur vi ställer om oss mentalt. Den digitala transformationen handlar om kanske 30 procent tech och 70 procent om människorna”, förklarar Arti Zeighami.

”Den digitala transformationen handlar om kanske 30 procent tech och 70 procent om människorna.”

H&M-gruppens innovationshubb sedan drygt tre år tillbaka, The Laboratory, driver också en rad projekt som inbegriper digitala lösningar kopplade till hållbarhet.  

”On demand jobbar vi mycket med. Det handlar om att få rätt produkt vid rätt tid till rätt kund”, berättar Anna Tillberg Pantzar, ansvarig för The Laboratory på H&M Group.

Här jobbas det med en rad initiativ. Weekday arbetar till exempel med Unspun, en amerikansk startup som har utvecklat en algoritm som efter att man scannat sin kropp kan göra ett mönster och en måttlista. Utifrån detta kan man få den perfekta passformen på sina jeans.

”När vi frågar kunderna vad de tycker är den största utmaningen när de ska handla mode så är det passform och storlek. Det finns också ett värde i att man varit med att skapa någonting, då finns det en större chans att man gillar det ännu mer och att man därmed också behåller det lite längre”, menar Anna Tillberg Pantzar om personaliseringsmöjligheterna som digitaliseringen medger.

Digitaliseringen kommer också till användning i utvecklingen av butikskoncepten.  

”Med mer AI och den teknik som nu finns kan vi bli ännu mer träffsäkra i sortimentet. Som med projektet ”The perfect neighbourhood store” där vi tittar på vilket sortiment just kunderna kring H&M Karlaplan vill ha, och hur mycket de vill ha. Det handlar om rätt produkter på rätt plats helt enkelt, vilket är väldigt viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer