ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

H&M lanserar sitt märke på Alibabas webbplats

H&M lanserade sitt varumärke på Alibabas webbplats Tmall på onsdagen i syfte att försöka hantera konkurrensen i Kina. Bolaget har redan lanserat sitt märke "Monki" på Tmall, och från och med i dag går det även att handla kläder från bolagets varumärke på plattformen.

Det är första gången H&M säljer sitt varumärke via en tredje part. Genom att erbjuda försäljning via Tmall, kan de upprätthålla konkurrensen mot sina största rivaler. 

H&M lanserade sin egna oberoende webbutik i Kina 2014, men Kinas e-handelsmarknad domineras av virtuella shoppingcenter, som Alibabas Tmall och Taobao, vilket gjorde det svårt för H&M att nå kunderna. 

H&Ms chef i Kina, Margnus Olsson, sade i en intervju till Reuters att bolaget måste finnas på plattformar där de flesta kunderna befinner sig. Vidare, nämner han även att skillnaden i pris att ha en internetbutik på Tmall är väldigt liten i jämförelse med den oberoende internetbutiken bolaget redan har i Kina. 

Försäljningen har minskat de senaste åren efter att bolaget haft svårigheter i att anpassa sig till skiftet mot en mer internetbaserad försäljning. Bolaget ser att tillväxten i framtiden främst kommer komma från nya marknader som exempelvis Kina, även om den största försäljningen fortfarande sker i Europa. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer