ANNONS:
Till Di.se
SÖNDAG 22 APR Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

H&M lanserar sitt märke på Alibabas webbplats

H&M lanserade sitt varumärke på Alibabas webbplats Tmall på onsdagen i syfte att försöka hantera konkurrensen i Kina. Bolaget har redan lanserat sitt märke "Monki" på Tmall, och från och med i dag går det även att handla kläder från bolagets varumärke på plattformen.

Det är första gången H&M säljer sitt varumärke via en tredje part. Genom att erbjuda försäljning via Tmall, kan de upprätthålla konkurrensen mot sina största rivaler. 

H&M lanserade sin egna oberoende webbutik i Kina 2014, men Kinas e-handelsmarknad domineras av virtuella shoppingcenter, som Alibabas Tmall och Taobao, vilket gjorde det svårt för H&M att nå kunderna. 

H&Ms chef i Kina, Margnus Olsson, sade i en intervju till Reuters att bolaget måste finnas på plattformar där de flesta kunderna befinner sig. Vidare, nämner han även att skillnaden i pris att ha en internetbutik på Tmall är väldigt liten i jämförelse med den oberoende internetbutiken bolaget redan har i Kina. 

Försäljningen har minskat de senaste åren efter att bolaget haft svårigheter i att anpassa sig till skiftet mot en mer internetbaserad försäljning. Bolaget ser att tillväxten i framtiden främst kommer komma från nya marknader som exempelvis Kina, även om den största försäljningen fortfarande sker i Europa.