ANNONS:
Till Di.se

H&M-konkurrenten vänder upp på börsen

  • Foto: Manu Fernandez

H&M-konkurrenten Inditex, moderbolaget till bland annat Zara, inledde handelsdagen med att backa 5,2 procent i spåren av bolagets helårsresultat som presenterades i dag.

Aktiekursen har dock återhämtat sig och handlas vid lunchtid upp 1,5 procent. Michelle Wilson, analytiker på Berenberg, skrev i en kommentar att lönsamheten i onlineverksamheten är det hetaste ämnet i sektorn, enligt Bloomberg. 

Under telefonkonferensen som följde bokslutet ville vd Pablo Isla inte ge några indikationer kring lönsamheten för online separat. 

“Online späder inte ut rörelsemarginalen. Det blir en allt större del av vår verksamhet med signifikant tillväxt, men vi kan bara säga att den inte späder ut marginalen”, sade han. 

Inditex rapporterade i bokslutet att onlineförsäljningen ökat med 41 procent under 2017 och stod för 10 procent av koncernens totala försäljning. Sett till enbart marknader där bolaget har e-handel stod onlineförsäljningen för 12 procent av nettoförsäljningen.

I samband med H&M:s kapitalmarknadsdag i februari meddelade den svenska klädjätten att onlineförsäljningen stod för 12,5 procent av koncernens totala försäljning. Vidare meddelades att onlinekanalen har god lönsamhet och stod för 22 procent av koncernens rörelseresultat. 

I morse meddelade Inditex att bolaget nu lanserar onlineförsäljning i Australien och Nya Zeeland. Under konferensen påpekade Pablo Isla att bolaget ser fortsatta tillväxtmöjligheter i Europa, att de har stark närvaro online och i fysiska butiker på alla marknader, samt en stark position på alla nyckelmarknader i Asien. 

“Vi ser stor långsiktig tillväxtpotential i den asiatiska marknaden och stor tillväxtmöjlighet i Amerika med flera attraktiva tillväxtmarknader”, sade Pablo Isla. 

På en fråga om hur försäljningsutvecklingen i Kina ser ut svarade vd:

“Vi gillar inte att säga något med så kort tid, men utvecklingen är väldigt hälsosam och baserar på en kombination av butiker och online, precis som på andra marknader.” 

Inditex erbjuder leverans samma dag i “metropoler” och nästa dag som global standard, enligt vd. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies