1515

H&M klår förväntningarna

Modejätten H&M redovisade ett rörelseresultat på 3.159 miljoner kronor för det första kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår vilket var över analytikernas prognos på 2.784 Mkr. Under samma kvartal i fjol landade rörelseresultatet på 3.270 Mkr.
Aktien steg tre procent när börsen öppnade, men vände sedan nedåt –strax före klockan 10 låg den på minus 2 procent.

Bild:TT

Resultatet efter skatt uppgick till 2.457 Mkr vilket kan jämföras med analytikernas prognos på 2.167 Mkr enligt SME Direkt. Under samma kvartal i fjol landade nettoresultatet på 2.545 Mkr.

Rörelsemarginalen uppgick till 6,7 procent vilket var 0,8 procentenheter över analytikernas prognos enligt SME Direkt. Under samma kvartal i fjol uppgick rörelsemarginalen till 7,5 procent.

Marsförsäljningen var däremot sämre än väntat. Mellan 1 och 28 mars steg försäljningen med 7 procent, vilket ska ställas mot att analytikerna hade räknat med en ökning på 11,1 procent under hela mars månad.

Ett annat orosmoln var att varulagret uppgick till 32.692 Mkr vid utgången av februari – en ökning med 30 procent mätt i svenska kronor jämfört med i fjol.

”Varulagerökningen förklaras av den fortsatt kraftiga expansionen. Men också av att försäljningsökningen under kvartalet var under plan. Detta innebär att nivån på det utgående varulagret är högre än planerat, men utöver detta bedöms sammansättningen av det utgående varulagret som bra”, skriver H&M i rapporten.

Omsättningen exklusive moms uppgick till 46.985 Mkr vilket kan jämföras med 43.691 Mkr under samma period året före.

”I första kvartalet ökade vår försäljning inklusive moms till drygt 54 miljarder kronor, en ökning med 7 procent vilket var under vår egen plan. Modehandeln hade generellt sett en mycket tuff marknadsutveckling på flera av våra större marknader i Central- och Sydeuropa och USA, vilket också avspeglade sig i vår försäljning”, skriver Karl-Johan Persson, vd för H&M, i kvartalsrapporten.

H&M lanserar även det nya varumärket ARKET under hösten 2017.

”ARKET kommer att erbjuda enkla och tidlösa kollektioner för män, kvinnor och barn, accessoarer samt ett utvalt sortiment till hemmet. Varumärket inriktar sig på kvalitet samt tidlös och funktionell design. Det kommer att finnas produkter i ett brett prisspann, dock i ett något högre prissegment än H&M, med betoning på material, funktion och passform. Sortimentet kompletteras av utvalda produkter från externa varumärken”, skriver Karl-Johan Persson.

https://infogr.am/handms_kvartal_i_siffror


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?