ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Hoppas ta sig ur rea-träsket: ”Fortsätter att öka fullprisförsäljningen”

  • Foto: Jonas Ekströmer/TT, Christine Olsson/TT

Under andra kvartalet lyckades H&M minska sitt problematiska varulager, om än marginellt.

Dessutom säger klädjätten att man inte tvingas slumpa bort lagret, då reakostnaderna minskar.

H&M:s rapport för det andra kvartalet motsvarade i stort sett aktiemarknadens förväntningar. 

”H&M-gruppen fortsätter att öka fullprisförsäljningen, minska prisnedsättningarna och öka marknadsandelarna”, skriver vd Karl-Johan Persson om rapporten.

Vinsten före skatt kom in på drygt 5,9 miljarder kronor, vilket är nästan på öret vad analytikerna i Infront Datas sammanställning hade uppgivit.

Tråkigt nog för H&M är det åttonde kvartalet i rad som rörelseresultatet sjunker jämfört med motsvarande kvartal året innan.

Försäljningen, som redan presenterats en vecka tidigare, uppgick till 57,5 miljarder, rörelsemarginalen för kvartalet blev därmed 10,3 procent.

Motsvarande kvartal förra året var den 11,6 procent, men första kvartalet 2,0 procent.

Där marknaden sannolikt drar en svag suck av lättnad är beskedet kring varulagret. H&M har kämpat med frågan en längre tid, under andra kvartalet blev det i alla fall inte värre.

På ytan kan det se mörkt ut. Varulagret ökade med 11 procent mätt i svenska kronor och 4 procent i lokala valutor jämfört med samma kvartal i fjol. 

Men ställer man det mot den rullande tolvmånadersförsäljningen krympte varulagret från 18,9 procent till 18,3 procent under kvartalet.

Dessutom bedömer bolaget kostnaderna för reor minskar det kommande kvartalet jämfört med Q3 2018. 

”Varulagrets sammansättning fortsätter att förbättras. Bolaget bedömer därför att kostnaderna för prisnedsättningarna kommer att minska med cirka 1,5 procentenheter i relation till omsättningen i det tredjekvartalet jämfört med motsvarande period föregående år”, skriver Karl-Johan Persson.

Slår det in blir det fjärde kvartalet i rad med minskade prisnedsättningar.

Ett mer defensivt besked kan också komma att tolkas positivt av aktiemarknaden.

Expansionstakten dras ned, målet för nyöppnade butiker från 175 netto till 130.

”Genom att fortsätta integrera våra fysiska och digitala kanaler gör vi shoppingupplevelsen inspirerande, enkel och bekväm för kunderna överallt där vi möter dem”, skriver vd Karl-Johan Persson om rapporten.

På mer begriplig svenska betyder det att H&M nu anpassar sig efter ändrade köpmönster hos kunderna, vilket torde välkomnas av analytikerkollektivet.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies