ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

H&M-butiker stängs efter minskad försäljning

H&M presenterar ett försäljningsresultat långt under förväntningarna. Nu stängs fler fysiska butiker. 

Klädjätten har haft ett trögt tillväxtår. Tillväxttakten låg under årets nio första månader på en historisk låg nivå. 

Och när H&M presenterade försäljningssiffrorna för årets sista kvartal avslutas 2017 på sämsta sätt. 

Förväntningarna för kvartalets försäljningsresultat låg på 5 procent. Bolaget redovisar en minskning med 2 procent. Detta jämfört med en försäljningstillväxt på 9 procent samma kvartal i fjol.

I samband med rapporten meddelar vd Karl-Johan Persson att fler butiker kommer att stängas. Samtidigt ska bolaget snabba på arbetet med att få fysiska och digitala butiker att samverka.

"För att ännu snabbare kunna möta kundernas förändrade beteende accelereras bolagets pågående förändringsarbete. Detta omfattar bland annat att de fysiska och digitala butikerna integreras alltmer och att optimeringen av H&M-varumärkets butiksportfölj intensifieras med fler butiksstängningar samt färre öppningar som resultat.", skriver Karl-Johan Persson i pressmeddelandet.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies