ANNONS:
Till Di.se
SÖNDAG 18 FEB Sveriges bästa finanssajt 2017
MENY
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS
H&M:s kris

H&M avslöjar: så stor är nätförsäljningen

Under inledningen av kapitalmarknadsdagen underströk H&M:s ordförande Stefan Persson att ledningen nu förstått behovet av transparens. 

"Vi förstår behovet av mer transparens, då vi har underperformat både sett till marknadens och våra egna förväntningar", sade han, enligt Direkt.

 

Skälet till den begränsade informationsmängden, sade han, har varit en strävan att låta de nya varumärkena och onlineförsäljningen växa och frodas i fred.

Stefan Persson nämnde också att huvudfokus för bolaget nu är att få försäljningsutvecklingen för H&M-butikerna tillbaka på spåret (back on track).

Klädjätten avslöjade i ett pressmeddelande inför kapitalmarkandsdagen att näthandeln utgör 12,5 procent av försäljningen och 22 procent av rörelseresultatet, enligt morgonens pressmeddelande.

"H&M-gruppens onlineförsäljning har en god tillväxt med en försäljning som uppgick till 29 miljarder kronor", skriver bolaget.

Bolagets försäljning från de nyare varumärkena som utgör affärsområdet New Business, COS, Weekday, Cheap Monday, Monki, H&M Home, & Other Stories och Arket, stod för 7 procent av H&M:s totala försäljning i form av 17 miljarder kronor.

Under det senaste räkenskapsåret stod digitala investeringar för 45 procent av gruppens totala investeringar.

"Nyöppnade butiker har mycket bra villkor och flexibilitet. Genomsnittlig återbetalningstid för nya butiker är mindre än 17 månader", skriver H&M.

Som en följd av det pågående skiftet i branschen och bolagets pågående förändringsarbete bedömer man att 2018 blir "fortsatt utmanande".

"H&M:s försäljning i jämförbara butiker förväntas bli fortsatt negativ med en gradvis förbättring under året", skriver H&M.

Bolaget konstaterar även att en tuff start på året med stort ingående varulager från fjärde kvartalet 2017, med obalanser i sortimentet, leder till höga prisnedsättningskostnader som ger en negativ effekt på resultatet i början av året.

Under året väntas H&M-gruppens nätförsäljning öka med minst 25 procent, och nyare varumärkenas försäljning väntas öka med 25 procent.

"Sammantaget bedöms det finnas goda möjligheter till ett något bättre resultat för helåret jämfört med föregående år", skriver bolaget.

För perioden 2019-2022 ger H&M prognosen att försäljningen för New Business beräknas öka med minst 25 procent per år, och därmed nå över 50 miljarder kronor 2022.

"Onlineförsäljningen för H&M-gruppen bedöms fortsätta att öka kraftigt med cirka 20 procent per år och därmed nå 75 miljarder kronor år 2022."

Av detta väntas nettoförsäljningen i nyöppnade butiker stå för ett tillskott om 1-3 procent per år.

Det konstaterar även att det finns "stora möjligheter" till ytterligare försäljningstillskott från två "separata och helt nya affärsmodeller" som bolaget utvecklar.

Klädjätten noterar samtidigt att de fysiska butikerna bedöms återfå en jämförbar positiv försäljningsutveckling från 2019, i takt med koncernens förändringsarbete. Prisnedsättningarna spås bli "betydligt lägre" i relation till omsättningen, jämfört med 2017.

"Sammantaget bedöms detta leda till goda vinstökningar."

Di är på plats under onsdagens kapitalmarknadsdag på Cirkus i Stockholm. Följ de senaste rapporterna här på di.se under dagen.