1515

Hjälper fattiga indiska kvinnor - genom företagande

Kalpana Sankar har hjälpt miljoner kvinnor att ta sig ur fattigdomen. Och medlet är inte bidrag utan företagande.

”Kvinnor har mer disciplin och är mer villiga att lära”, menar hon.

Kalpana Sankar var med och startade Hand in Hand i Indien.
Kalpana Sankar var med och startade Hand in Hand i Indien.Foto:Banfa Jawla

När doktor Kalpana Sankar berättar om hur hon var med och grundade organisationen Hand in Hand i Indien för 15 år sedan flyger orden ur munnen. Men så krävs det en viss effektivitet för att lyckas med vad Hand in Hand lyckats med: sedan starten 2004 har man, under hennes ledarskap, skapat 2,9 miljoner jobb i Indien, vilket i sin tur förbättrat levnadsvillkoren för 15 miljoner människor.

I dagarna är hon på sitt andra Sverigebesök, för att träffa kollegerna i Sverige och medgrundaren tillika näringslivslegendaren Percy Barnevik, som ledde verkstadsjätten Asea/ABB i närmare två decennier. När hon jobbar i hemlandet Indien bär hon gärna en traditionell sari, men på plats i Sverige väljer hon i stället en klassisk kostym. Själv bor hon i Chennai i sydöstra Indien där allting en gång började.

”I början trodde ingen på mig när jag sa att Percy Barnevik ville rekrytera mig och ingen hade hört talas om Hand in Hand.”

Det var i samband med att Percy Barnevik ville starta Hand in Hands verksamhet i Indien som Kalpana Sankar, som då jobbade statligt, föreslogs som kandidat.

”Jag väntade mig att han skulle bo på ett femstjärnigt hotell, men när jag kom fram hölls första träffen i ett simpelt rum med ett bord och en säng.”

Kalpana Sankars bakgrund har förberett henne väl för den stora utmaning som jobbet innebär. Utöver studier i kvinnohistoria har hon också doktorerat i teoretisk fysik, något hon menar har gett henne ett rationellt tänkande kring finansiering.

2017 låg organisationens administrativa kostnader på 9 procent av insamlade medel, en relativt låg siffra då gränsen för de så kallade 90-konton, där Svensk insamlingskontroll ser till att medlen går till de avsedda ändamålen, ligger på 25 procent.

Kvinnor är den grupp som drabbas hårdast av fattigdom, enligt Kalpana Sankar. Därför ter det sig naturligt för Hand in Hand att satsa på kvinnorna.

”Vi använder kvinnor som en katalysator eftersom de har mer disciplin. Kvinnor är mer villiga att lära, medan män kommer sent till gruppmötena. Statistik visar globalt att kvinnor betalar av lånen i högre grad än män. Vi når familjerna genom kvinnorna.”

Självhjälpsgrupper och mikrolån är två av huvudpelarna i Hand in Hands arbete. Medan grupperna ger självförtroende och utbildar i entreprenörskap ger sedan mikrolånet medlen att förverkliga matbutiken, skrädderiet eller smyckestillverkningen.

Standardsumman, omkring 800 kronor, kan låta liten, men är i många fall tillräckligt stor för att ge ett startkapital som gör det möjligt att köpa in matvaror, tyger eller pärlor.

Totalt räknar Hand in Hand att organisationen skapat eller stärkt 3,5 miljoner jobb i bland annat Afghanistan, Indien och Zimbabwe.

Att jobba med utbildning och coachning i grupper, och att tillsammans skapa ett kollektivt system för utlån av pengar, har visat sig vara nyckeln till framgång. Men, framhåller hon, det går inte att slå ihop vilka grupper som helst. I en grupp där medlemmarnas inkomst skiljer sig för mycket, kommer de fattigare känna sig förtryckta.

Därför slår Hand in Hand enbart ihop grupper baserat på ett så kallat husindex. Den som bor i ett hem med ett sovrum blir satt i en grupp med andra som också har det. Den som inte har ett sovrum blir satt i en grupp med medlemmar som inte heller har det.

”För att lyckas starta ett företag krävs många olika delar. De flesta har dålig självkänsla och saknar självförtroende när de kommer till oss. Därför ser vi att det måste vara en integrerad metod när vi samlar dem i självhjälpsgrupperna.”

Paketet som Kalpana Sankar pratar om, där coachning är en viktig del, är just en av anledningarna till att organisationen lyckats hjälpa så många ur fattigdom.

”Vi kan inte förändra alla sociala strukturer, men vi kan åtminstone ge dem (kvinnorna längst ned) medel att leva sitt liv med värdighet och stolthet. Det är vad vi gör genom entreprenörskap. Vi kunde ha valt den enkla vägen. Vi kunde ha gett dem hönor och sagt ’tjäna pengar på de här’. Men då är det inget hårt jobb och de skulle inte vara stolta vid slutet av dagen.”

 


Innehåll från SignicatAnnons

Lösningar som hjälper människor och företag att lita på varandra i en digital värld

Pontus Andersson och Joakim Harging på Signicat.
Pontus Andersson och Joakim Harging på Signicat.

Pandemin har påskyndat den digitala affären för alla – såväl företag som konsumenter – och längst fram i täten ligger Norden. Men med digitaliseringens framväxt följer en annan viktig aspekt: säkerheten. Signicat är experter på trygga, digitala identifieringsprocesser: från den första digitala kontakten till den elektroniska underskriften. – Vi är en one stop-shop för alla kundflöden, säger Joakim Harging, Chief Enterprise Nordics, Signicat. 

Signicat finns i 14 länder runtom i Europa och har de senaste åren haft en explosionsartad tillväxt. Siktet är inställt på att befästa och stärka den marknadsledande positionen i Europa

– Den digitala världen är här. I Norden ligger vi i framkant men resten av Europa hinner snart ikapp och kommer också vilja göra den här typen av transaktioner. Vår vision är att bygga teknik som hjälper människor att lita på varandra, även när vi inte kan se varandra. Det är en utmaning men vi har tekniskt stöd för att faktiskt uppfylla den, säger Pontus Andersson, Country Manager Sverige, Signicat. 

Ett första steg är att konsolidera olika identifieringssprocesser. Beroende på var i världen man befinner sig så kan förutsättningarna för elektroniska identiteter se lite olika ut. Varje land har sin egen eid-metod, vilket medför onödigt komplicerade processer för företag som har digital verksamhet i många länder. I Norden ligger vi långt fram med digitala identiteter men i resten av världen är manuell onboarding fortfarande en vanlig företeelse, med med massor av olika identifieringsprocesser. Med Signicat förenas de olika eid-metoderna i en och samma plattform.

– Att knyta ihop allt är vår specialitet, säger Joakim.

Bred expertis och kundbas

Bland sina kunder har Signicat några av Europas största företag, vilket ställer höga krav på efterlevnad av regulatoriska regelverk, menar Pontus.

– Vi är certifierade som QTSP (Qualified Trust Service Provider), vilket är ett bevis på att vi efterlever de högt ställda regulatoriska krav som våra kunder behöver uppfylla. Vissa branscher använder fortfarande lösenord, vilket är förlegat, krångligt och framför allt lätt att hacka. Vi vill göra det både säkrare och enklare för konsumenterna. Vi har egentligen inga gränser; våra kunder kommer från början från bank-och finanssektorerna, men vi kan hjälpa alla företag som har en digital affär.

Banker, försäkringsbolag, betalningsföretag, offentlig sektor, hälsa och handel är några av de branscher som Signicats kunder verkar i. Sedan starten 2007 har Signicat byggt upp ett renommé och idag har bolaget över 400 experter på digital säkerhet och identifikation.

– Vi besitter stor kunskap inom organisationen och vår expansion i Europa ger oss lokalkännedom om de olika marknaderna, vilket är värdefullt för våra kunder, säger Pontus.

– Automatiseringen kommer bara fortsätta att öka, allt fler processer kommer ske digitalt. Signicat erbjuder lösningar för kundens hela livscykel, avslutar Joakim.

Om Signicat

Signicat grundades 2007, har sitt säte i Trondheim och är en ledande aktör på den snabbt växande digitala marknaden. Signicat har över 500 kunder inom finansiella tjänster och andra sektorer och är kopplade till fler än 30 digitala identifieringsmetoder globalt. Plattformen erbjuder AML/KYC-kompatibel kundonboarding, mobilapp-baserad autentisering, avancerad elektronisk signering och mycket mer. 

Läs mer på www.signicat.com 

Mer från Signicat

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Signicat och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?