1515

Hittills svalt intresse för Amazon i Sverige – ”ganska mycket pannkaka"

Amazons lansering i Sverige för ett halvår sedan skakade om branschen.
Men vad hände sen? Inte mycket visar det sig, men experter varnar för att räkna ut satsningen.

Foto:Michel Spingler

I slutet av oktober etablerades Amazon AMZN 0% Dagens utveckling i Sverige. Inför lanseringen spekulerades det om tuffare konkurrens inom e-handeln med pressade marginaler och lägre priser. Men också stora möjligheter för tredjepartsförsäljare att etablera sig och expandera sin marknad.

Efter lansering blev det märkligt tyst om e-handelsjätten. Enligt Googles sökanalysverktyg var intresset bland svenskarna som störst dagen då Amazon lanserades, och prisjämförelsesajten Pricerunner ser än så länge inga prisförändringar sedan intåget, säger vd:n Nicklas Storåkers.

”Det har inte gett något som helst avtryck. Hittills skulle jag säga att det har varit ganska mycket pannkaka av det hela. När vi tittar på de mest populära produkterna i Sverige har de bara en ytterst begränsad andel och inte tillräckligt bra priser för att man ska vilja handla hos dem.”

Amazon började en gång i tiden som en nätbaserad bokhandel, och inför lansering i Sverige spekulerades det om de svenska onlinebokhandlarnas framtid. Bokus, som jämte Adlibris är dominerande på bokmarknaden online i Sverige, har heller inte märkt någon skillnad sedan Amazon klev in på marknaden.

”Sverige skiljer sig från andra marknader där Amazon gått in. Här gick nätbokhandeln redan 2012 om den fysiska bokhandeln som största kanal. Vi följer dem precis som våra andra konkurrenter”, skriver Bokus vd Maria Edsman i ett mejl.

Samtidigt var flera svenska bolag snabba med att börja sälja via plattformen – bland dem fanns heminredningsföretaget Lagerhaus, som valt att inte kommentera sin försäljning på Amazon, och e-handelsföretaget Ellos Group.

”Vi ser att försäljningen på Amazon är en möjlighet att nå nya och fler kunder med vårt erbjudande. Att sälja på andra plattformar är en del av Ellos Groups strategi för ökad tillväxt”, skriver affärsutvecklingschefen Alexandra Dornérus i ett mejl.

Trots det inledningsvis svala intresset ser branschorganisationen Svensk Handel ett visst intresse för Amazon bland sina medlemmar och chefsekonomen Johan Davidson tror att det kommer att växa i takt med att bolaget utvecklas.

”Den svenska marknaden är redan ganska mogen och konkurrensen är hög, med små marginaler och låg lönsamhet. Det gör att det har varit svårt att se att Amazon snabbt skulle ta väldigt mycket marknadsandelar. Men jag tillhör dem som tror att Amazon på sikt blir en stark och utmanande konkurrent, just på grund av sin storlek och sin förmåga att pressa ännu lite mer i redan låga priser”, säger Johan Davidson. 

Anna Nordlander är konsult och Amazon-kännare som följt bolaget i över tio års tid.

”Den chockerande dåliga lanseringen tror jag inte man ska läsa in alldeles för mycket i. Sverigelanseringen följer ett ganska vanligt mönster för hur Amazon går in i nya länder. När de tycker att de är tillräckligt bra för att erbjuda någonting av värde för slutkunden trycker man på ”play” och reder ut sakerna allt eftersom”, säger Anna Nordlander.

Mycket ska på plats, fortsätter hon. Amazons konkurrensfördel har grundat sig i sin prenumerationstjänst ”Prime”, där musik- och filmstreaming samt fri frakt och snabb leverans ingår. Logistiken är inte där än, men enligt en rapport från konsultföretaget Boston Consulting Group (BCG) erbjöd plattformen vid årsskiftet runt 150 miljoner olika produkter i Sverige.

”Vi är redan vana vid snabb och fri leverans i Sverige. Vad vi däremot inte är vana vid är konceptet med ”everything store”, och det är väldigt tydligt att Amazon har det som sin nisch här”, säger Anna Nordlander.

Carl Helgesson, vd för Amazon-byrån Rankona Maze, räknar med att mycket kommer att hända för Amazon redan i år.

”Vi kommer att få se en mer färdig produkt under året och tittar man på lång sikt kommer Amazon att ta en stark position i Sverige, det är jag helt övertygad om. För dem som vill sälja på Amazon är vi just nu i ett fönster som aldrig kommer att komma tillbaka. Det hoppas jag att många svenska bolag utnyttjar”, säger han.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?