1515
Annons

Hittills svalt intresse för Amazon i Sverige – ”ganska mycket pannkaka"

Amazons lansering i Sverige för ett halvår sedan skakade om branschen.
Men vad hände sen? Inte mycket visar det sig, men experter varnar för att räkna ut satsningen.

Foto:Michel Spingler

I slutet av oktober etablerades Amazon i Sverige. Inför lanseringen spekulerades det om tuffare konkurrens inom e-handeln med pressade marginaler och lägre priser. Men också stora möjligheter för tredjepartsförsäljare att etablera sig och expandera sin marknad.

Efter lansering blev det märkligt tyst om e-handelsjätten. Enligt Googles sökanalysverktyg var intresset bland svenskarna som störst dagen då Amazon lanserades, och prisjämförelsesajten Pricerunner ser än så länge inga prisförändringar sedan intåget, säger vd:n Nicklas Storåkers.

”Det har inte gett något som helst avtryck. Hittills skulle jag säga att det har varit ganska mycket pannkaka av det hela. När vi tittar på de mest populära produkterna i Sverige har de bara en ytterst begränsad andel och inte tillräckligt bra priser för att man ska vilja handla hos dem.”

Amazon började en gång i tiden som en nätbaserad bokhandel, och inför lansering i Sverige spekulerades det om de svenska onlinebokhandlarnas framtid. Bokus, som jämte Adlibris är dominerande på bokmarknaden online i Sverige, har heller inte märkt någon skillnad sedan Amazon klev in på marknaden.

”Sverige skiljer sig från andra marknader där Amazon gått in. Här gick nätbokhandeln redan 2012 om den fysiska bokhandeln som största kanal. Vi följer dem precis som våra andra konkurrenter”, skriver Bokus vd Maria Edsman i ett mejl.

Samtidigt var flera svenska bolag snabba med att börja sälja via plattformen – bland dem fanns heminredningsföretaget Lagerhaus, som valt att inte kommentera sin försäljning på Amazon, och e-handelsföretaget Ellos Group.

”Vi ser att försäljningen på Amazon är en möjlighet att nå nya och fler kunder med vårt erbjudande. Att sälja på andra plattformar är en del av Ellos Groups strategi för ökad tillväxt”, skriver affärsutvecklingschefen Alexandra Dornérus i ett mejl.

Trots det inledningsvis svala intresset ser branschorganisationen Svensk Handel ett visst intresse för Amazon bland sina medlemmar och chefsekonomen Johan Davidson tror att det kommer att växa i takt med att bolaget utvecklas.

”Den svenska marknaden är redan ganska mogen och konkurrensen är hög, med små marginaler och låg lönsamhet. Det gör att det har varit svårt att se att Amazon snabbt skulle ta väldigt mycket marknadsandelar. Men jag tillhör dem som tror att Amazon på sikt blir en stark och utmanande konkurrent, just på grund av sin storlek och sin förmåga att pressa ännu lite mer i redan låga priser”, säger Johan Davidson. 

Anna Nordlander är konsult och Amazon-kännare som följt bolaget i över tio års tid.

”Den chockerande dåliga lanseringen tror jag inte man ska läsa in alldeles för mycket i. Sverigelanseringen följer ett ganska vanligt mönster för hur Amazon går in i nya länder. När de tycker att de är tillräckligt bra för att erbjuda någonting av värde för slutkunden trycker man på ”play” och reder ut sakerna allt eftersom”, säger Anna Nordlander.

Mycket ska på plats, fortsätter hon. Amazons konkurrensfördel har grundat sig i sin prenumerationstjänst ”Prime”, där musik- och filmstreaming samt fri frakt och snabb leverans ingår. Logistiken är inte där än, men enligt en rapport från konsultföretaget Boston Consulting Group (BCG) erbjöd plattformen vid årsskiftet runt 150 miljoner olika produkter i Sverige.

”Vi är redan vana vid snabb och fri leverans i Sverige. Vad vi däremot inte är vana vid är konceptet med ”everything store”, och det är väldigt tydligt att Amazon har det som sin nisch här”, säger Anna Nordlander.

Carl Helgesson, vd för Amazon-byrån Rankona Maze, räknar med att mycket kommer att hända för Amazon redan i år.

”Vi kommer att få se en mer färdig produkt under året och tittar man på lång sikt kommer Amazon att ta en stark position i Sverige, det är jag helt övertygad om. För dem som vill sälja på Amazon är vi just nu i ett fönster som aldrig kommer att komma tillbaka. Det hoppas jag att många svenska bolag utnyttjar”, säger han.


Innehåll från EKNAnnons

Siffror från SCB: SME-exportföretagen växte under 2021

Carl-Johan Karlsson, affärsområdeschef för SME och Midcorp på Exportkreditnämnen, EKN.
Carl-Johan Karlsson, affärsområdeschef för SME och Midcorp på Exportkreditnämnen, EKN.

Nya siffror från SCB visar att antalet SME-bolag som exporterar över en miljon kronor ökade rejält under 2021, trots pandemin. För att den positiva trenden ska fortsätta krävs goda möjligheter till finansiering – och här kan EKN hjälpa.

Läs mer om hur du kan säkra finansiering för din fortsatta tillväxt

Enligt ny statistik från SCB har antalet företag i Sverige ökat stadigt sedan 2013, även under pandemin. På exportfronten har utvecklingen också varit positiv; under 2021 tillkom fler än 500 nya företag som exporterar för över en miljon kronor per år. Vid slutet av året fanns cirka 10 700 företag av den här typen i Sverige.

– SME-bolagen utgör den absoluta merparten av det här tillskottet. Dessutom har 300 av de 500 nya företagen bara 0-9 anställda. Trots det svåra läget fortsatte alltså de mindre exportföretagen att tugga på, säger Carl-Johan Karlsson, affärsområdeschef för SME och Midcorp på Exportkreditnämnen, EKN.

Att se den här utvecklingen under pandemiåret 2021 är enligt Carl-Johan Karlsson smått otroligt.

– Det visar på vilka fantastiska produkter och tjänster de svenska bolagen tar på export, samt vilken motståndskraft och innovationsförmåga bolagen har. De har lyckats ställa om sin produktion och utveckla sitt erbjudande mitt i en brinnande pandemi.

Viktiga för Sverige

SME-företagen står för totalt 40 procent av Sveriges export. För att bolagen ska fortsätta växa och öka i antal krävs rätt förutsättningar, inte minst vad gäller finansiering.

– Under finanskrisen 2008-2010 försvann 7 000 av våra exporterande SME-bolag och det vill vi inte se igen. Tillgången till finansiering spelar en viktig roll i de här företagens överlevnad. Den tillgången har varit mycket god under pandemin, men med fallande börs, hög inflation och höjda räntor kan det bli svårare för företagen, säger Carl-Johan Karlsson och tillägger:

– Det första som händer i krissituationer är nämligen att banksystemet och finansbolagen sluter sig – och de mindre bolagen drabbas hårdast. Här kan EKN komma in och ta en stor del av bankernas risk. Det gör det enklare för bankerna att bevilja exportföretagen den finansiering de behöver för att fortsätta växa så bra, trots att det är osäkert läge på marknaden.

Läs mer om hur du kan få hjälp med att finansiera din exportsatsning 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?