Annons

Hittills 50.000 slipper amortera sina bolån

Knappt 50.000 bolånetagare har hittills fått pausa eller minska sina amorteringar sedan Finansinspektionen, FI, tillfälligt slopade amorteringskraven.

Samtidigt uppger FI att bankerna beviljar ”den stora merparten” av alla ansökningar.

Den 2 april meddelade FI att myndigheten, på grund av coronakrisen, pausar de tvingande amorteringskraven fram till i alla fall juni 2021.

”Den här krisen är så omfattande och så kraftfull att vi bedömer att vi behöver ge bolånetagarna ännu större marginaler att kunna agera i sitt eget intresse”, sade Henrik Braconier, chefsekonom på FI, vid en pressträff.

Den tillfälliga amorteringsfriheten trädde i kraft den 14 april, och efter drygt en vecka är det knappt 50.000 hushåll som helt eller delvis har fått godkänt att sluta amortera, enligt FI. Sett till medianhushållets amorteringsbelopp på 3.200 kronor i månaden innebär det totalt cirka 1,9 miljarder kronor i minskad amortering på ett år.

”Hittills rör det sig om uppemot 50.000 bolånetagare som har fått pausa eller minska sina amorteringar. Det motsvarar ett par procent av alla bolånetagare”, uppger Victoria Ericsson, biträdande kommunikationschef på FI, för Di.

Knappt tre fjärdedelar av Sveriges 2,5 miljoner bolånetagare omfattas dock inte av amorteringskraven, eftersom de tog sina lån innan kraven infördes. Sett till målgruppen för FI:s pausade amorteringskrav – de som omfattas av kraven – är det alltså färre än var tionde som hittills fått godkänt av banken att sluta amortera.

Redan innan amorteringsfriheten trädde i kraft meddelade flera storbanker att deras kunder kan räkna med att slippa amortera. Så ser det också ut att ha blivit. Att de flesta bolånetagare än så länge fortsätter att amortera beror inte primärt på att banken har sagt nej till deras ansökan om amorteringsfrihet.

”Vi ser att många bankkunder nu ansöker om tillfällig amorteringsfrihet och att bankerna beviljar den stora merparten av alla ansökningar som kommer in”, uppger Victoria Ericsson på FI.

 

 

 

 

 

Innehåll från KIAAnnons

Biltillverkaren: Alla bilar ska vara laddbara år 2024

Alla nya bilar ska vara laddbara – redan om två år.

Det är i alla fall planen för biltillverkaren Kia Sverige.

Här är modellerna som ska göra det möjligt.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Sedan 2013 har Kia lanserat åtta laddbara bilmodeller i Sverige och är idag marknadsledare på området.

Men företaget nöjer sig inte. Med en uttalad strategi och en vilja att skapa en laddbar rörelse där så många som möjligt ska kunna ställa om till att köra på el har de tagit ett viktigt beslut.

Målet är 100 procent laddbart år 2024.

Att Kia är en aktör som ligger i framkant i omställningen till en mer hållbar mobilitet visar försäljningssiffrorna tydligt.

Enligt statistik från Vroom (Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden) hade det sålts 118 595 laddbara bilar januari till oktober 2022. Detta motsvarade 52,9 procent av alla nyregistreringar. Av dessa var 35,6% elbilar och 24,1% bilar med laddhybridteknik.

När det kommer till elbilsförsäljningen under oktober i år så ökade försäljningen med 73 procent jämfört med oktober 2021. Totalt såldes närmare 8 000 nya elbilar under månaden.

När det kommer till Kia så är 83 procent av deras nyförsäljning i dag laddbar (i jämförelse med totalmarknadens 53 procent) – en bra bit på väg mot målsättningen på 100 procent laddbara 2024.

I dag har Kia det lägsta genomsnittliga CO2-utsläppet – i snitt på 35 g/km CO2 – av de största bilmärkena i Sverige. Detta kan jämföras med genomsnittet i branschen på 74 g/km januari till oktober, enligt Vroom,

Bakgrunden till Kias framgång när det kommer till laddbara är flera, men en tydlig den specialutvecklade elbilsplattformen e-GMP, som ligger till grund för den andra generationens elbilar, som bland annat årets bil 2022 – EV6 och nya EV6 GT är byggd på.

Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

Elbilsplattformen e-GMP ligger dessutom till grund för den kommande 7-sitsiga familje-suven EV9, som just nu genomgår sluttester inför världslanseringen under nästa år.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera