ANNONS:
Till Di.se
Här kan du läsa allt om Di Gasell 2017

Hittade eget spår för att kunna växa

Branschen är i skriande behov av arbetskraft.

Då har Hanell Entreprenad hittat sitt eget sätt att ta plats och börja växa.

”Vi gör oss mer och mer attraktiva på marknaden genom att vi själva utbildar personal och skapar kompetenser som saknas i dag. Då blir vi i längden oumbärliga för beställarna”, säger Mattias Renstål, grundare och vd.

På papperet må det se ut som att det har gått som på räls för Gävleföretaget Hanell Entreprenad.

Men i verkligheten har det varit – och är – en tuff resa för att ta sig över tillväxthindren.

Än känner inte Mattias Renstål att det går att andas ut helt, men det finns en viktig anledning till att vi för denna intervju träffas i Hanells nya lokaler i Upplands Väsby i stället för på kontoret i Gävle.

Det är bara några månader sedan det blev klart, och nu finns kontor, övernattningsrum för personalen och rum för servicefordon på en strategiskt bra geografisk plats.

Att nu ha ännu närmare till jobben, och dessutom slippa de annars ständigt tickande kostnaderna för hotell eller vandrarhem för personalen ser Mattias Renstål som avgörande faktorer för att Hanells ska kunna fortsätta att växa.

I närheten ligger bland annat Hagalunds spårområde där Hanells har underhållsavtal, och ett fyrspår planeras inom de närmaste åren att byggas på sträckan Gävle–Uppsala–Stockholm där Hanells vill finnas med.

”Järnvägen har varit eftersatt under många år. Men de närmaste tio–tolv åren kommer det att hända mycket, och det måste det göra om vi ska få infrastrukturen att fungera i framtiden.”

Mattias Renstål har lång erfarenhet av företagarlivet, men har tidigare ägnat sig framför allt åt import av diverse produkter. Han grundade Hanell Entreprenad med inriktning mot järnvägsbygge och underhåll tillsammans med maskinföraren Johan Hansson 2012. Samtidigt gick Mattias Renståls son Dennis Renstål en utbildning till bantekniker, och han blev en av bolagets första anställda.

”Tanken var att vi skulle ha ett par maskiner och några anställda, men jag insåg ganska snart att här fanns ju en marknad med ett växande behov”, säger Mattias Renstål.

”Jag ville växa och utvecklas med företaget och Johan Hansson ville fortsätta som maskinförare. Då bestämde vi oss för att gå skilda vägar. Maskinerna såldes och jag satsade på det jag trodde på.”

Det Mattias Renstål hade upptäckt var just att det händer massor ute på järnvägsspåren i Sverige – men att det saknas personal.

”Hela branschen har ett jätteproblem. Det har utbildats alldeles för få, och nu går en stor grupp i pension. Det finns inte tillräckligt många utbildningar med verklighetsförankring som är relevant för den här branschen.”

Lösningen för Hanell Entreprenad har blivit en egen utbildningsform, där människor tas in i bolaget även om de saknar erfarenhet, och sedan lärs upp genom att först gå bredvid Hanells egen personal och sedan genom vidareutbildningar som företaget bekostar.

”Det vi siktar mest på nu är att hela tiden försöka tillgodose de hål som finns på marknaden när det gäller kompetensen. Vi ska vara med och både utbilda från grunden och vidareutbilda erfaren personal. Det är nyckeln till fortsatt tillväxt.”

Från februari i år har Hanell Entreprenad gått från 20 anställda till 35.

”Förutom de nya lokalerna har vi också utrustat elva fordon i snabb takt, bland annat svetsbilar och signalfordon. Det är stora kostnader. En svetsbil kostar nästan 1 miljon kronor att utrusta. Att hinna med är en jättestor utmaning”, säger Mattias Renstål.

  • PÅ RÄTT SPÅR. Mattias Renstål driver Hanell Entreprenad, som startade i Gävle, men nu har lokaler även i Upplands Väsby. Foto: Joey Abrait

Hanell Entreprenad tillhandahåller bland annat bantekniker, växelbyggare, spårsvetsare och spårbesiktningsmän. Kunder är större aktörer inom infrastruktur, som Infratek, Strukton och Infranord som Hanells har ramavtal med. Enkelt uttryckt går det ofta till så att ett beställt jobb är ett projekt som löper under en längre period, dit Hanells skickar önskad typ av personal.

Ofta jobbar personalen väldigt mycket under april–november, och det är vanligt att man är borta hemifrån i veckorna.

”Så förutom att själva arbetet kräver stor kompetens krävs det också mycket på det personliga planet. Det är långt ifrån alla som klarar det. Det kräver också tålamod. Ofta tar det flera år innan en person är självgående ute på spåren, även med utbildning.”

”Dessutom måste det fungera socialt ute på projekten. Och i dag kan jag konstatera att vi har haft otrolig tur med personalen, de är verkligen orsaken till vår snabba tillväxt. Inte minst beroende på att de har varit säljande ute på plats från start, de har hela tiden sålt in ytterligare tjänster åt oss och på så vis sett till att vi har kunnat fortsätta leverera. Det var så vi började bygga upp företaget och det är så vi måste fortsätta.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies