Annons

Hitta bästa bankkorten till resan

Uttagsavgifter och valutapåslag kan urholka semesterkassan. Se över villkoren på förhand och följ expertens kortråd, så slipper du drabbas av en kalldusch. 

Foto:TT

Det finns mycket som kan strula med betal- och kreditkort när man är utomlands. Banker drabbas av tekniska problem. Eller så kan kortet bli spärrat för att banken misstänker att någon obehörig använder det. 

”Se till att ha alternativ. Var inte beroende av ett enda kort när du är ute och reser, annars kan du få hela semestern förstörd”, säger Fredrik Nordquist, jurist på Konsumenternas bank- och finansbyrå.

På förhand lönar det sig att titta på villkoren för korten. När man använder sitt kort utomlands lägger banken på ett valutapåslag, som varierar mellan aktörerna. För vanliga bankkort, debetkort, varierar påslaget mellan 1 och 1,75 procent. Lägst påslag har Forex medan Danske Bank ligger högst, enligt Konsumenternas bank- och finansbyrå.

Men en ännu större kostnad kan uttagsavgifter bli. Har du ett vanligt bankkort, det vill säga att pengarna dras direkt från kontot, är det ofta ingen avgift så länge resan går till ett euroland. 

”Reglerna säger att har man ingen avgift i Sverige får man inte ha det i euroländer. Men tar du ut pengar i Storbritannien, eller till och med i Danmark, kan det kosta pengar”, säger Fredrik Nordquist.

Är avgiften 40 kronor varje gång springer kostnaden lätt iväg under några veckors semester.

Icabanken och Skandia har noll kronor i uttagsavgift på sina debetkort även utanför EU. För storbankerna varierar den mellan 35 och 40 kronor.

På kreditkort varierar valutapåslaget mellan 0 och 2 procent. Fem kort har inget valutapåslag alls. De finns hos Collector, Forex, Medmera och Santander. Men Medmera har också flera kort med de högsta påslagen, så det gäller att se upp.

American Express har de sämsta villkoren, 2 procent.

Men i samband med valutapåslaget kan man behöva väga in en annan faktor: valutakursen. Den kan skilja sig mellan kortföretagen.

Kreditkort har också generellt högre uttagsavgifter, som kan vara samma i såväl Sverige som EU och resten av världen. Till exempel tar Collector för kortet som har noll i valutapåslag en uttagsavgift på 3 procent, som lägst 45 kronor, oavsett var i världen man befinner sig. En nivå som gäller för många kort.

Kreditkort från Icabanken och Bank Norwegian utmärker sig med noll kronor i avgift överallt.

”Du kanske ska ha ett kreditkort att betala med, för då är det också lättare att reklamera köp, och ett debetkort för att ta ut pengar med”, säger Fredrik Nordquist.

De vanligaste frågorna gällande kort som resenärer hör av sig till Konsumenternas bank- och finansbyrå med rör obehöriga transaktioner och de tvister som då kan uppstå med banken. Om man har varit grovt oaktsam eller inte är avgörande för ersättningen.

”Håll koll på korten, det kan inte sägas för ofta. Göm det inte på rummet, och ha det inte i en väska som du lämnar på stranden när du går och badar”, säger Fredrik Nordquist.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera