1515
Annons

Hit reser flest svenska studenter för att plugga

I Århus och Auckland. I Coventry och Kyoto. Närmare 26.000 svenska studenter befann sig mer eller mindre långt hemifrån för att plugga förra läsåret.

Populäraste studiestaden var London men det universitet som lockade flest ligger i Riga.

Det är Centrala studiestödsnämnden (CSN) som sammanställt statistik över de personer som med svenskt studiemedel läste en kurs eller en hel utbildning i ett annat land.

Den geografiska spridningen var alltså stor. Totalt 89 länder tog emot svenska studerande. Mer udda studieländer som Ghana, Georgien och Nepal hade en handfull studenter var medan magneten USA drog mer än 4.200.

Mer än hälften lämnade dock Sverige för att plugga i ett annat europeiskt land, med Storbritannien och framför allt London som nummer ett. Men det enskilda lärosäte som utbildade flest svenskar – totalt 447 personer – finns på andra sidan Östersjön: Riga Stradins University.

Det lettiska universitetet erbjuder utbildningar på engelska inom medicin och vård, och det är framför allt dess läkarutbildning som drar till sig svenskar. Svenska läkarstudenter finns också på bland andra polska, rumänska och danska universitet. Totalt läste 2 386 personer till läkare utomlands.

”Det är fortfarande ett stort intresse, men vi ser att antalet läkarstuderande har minskat de senaste åren. Det kan bero på att läkarutbildningarna i Sverige har utökats”, säger CSN:s analytiker Jennie Nilsson.

Utöver medicin läser en stor andel utlandsstuderande ekonomi. Bara på Copenhagen Business School i Danmark fanns närmare 400 svenska studenter förra läsåret, och var därmed det näst största ”svenskuniversitetet”.

Många andra reser ut för att plugga språk och gör det i städer som Barcelona, Berlin, Kyoto och Tokyo.

”Det finns ju många anledningar till varför man väljer att studera utomlands. Ofta vill man ju förbättra sina möjligheter på arbetsmarknaden. Många ser det också som en möjlighet till personlig utveckling, att få uppleva en annan kultur. Då är det naturligtvis en fördel att kunna språket”, säger Jennie Nilsson.


Varningen: Kökaoset på Arlanda fortsätter i sommar

​​Swedavia får hård kritik för kökaoset på Arlanda – som slår mot näringslivet, huvudstadsregionen och ett krisdrabbat SAS.

Flygbolaget beskriver situationen som oacceptabel.

”Uppenbart har de inte gjort tillräckligt”, säger kommunikationsdirektören Karin Nyman om Swedavias insatser.

Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, Karin Nyman, kommunikationsdirektör SAS, och justitieminister Morgan Johansson (S).
Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, Karin Nyman, kommunikationsdirektör SAS, och justitieminister Morgan Johansson (S).Foto:Press, Emma-Sofia Olsson, Evelina Carborn

Köerna till säkerhetskontrollen på Arlanda har den senaste tiden varit exceptionellt långa, främst i rusningstrafik. Hotellen på flygplatsen har varit fullbokade då resenärer med tidiga flyg vill vara säkra på att inte missa sin avgång, medan vissa till och med har övernattat vid sin gate. 

”Kön gick från en terminalbyggnad till den andra. Det rullade på hyggligt, men det tog ändå mellan 60 och 90 minuter trots att vi kom ut till Arlanda vid 12-tiden. Det fylldes på med folk bakifrån, det var många som var stressade”, berättar resenären Karl Hedberg som tillsammans med några kollegor var på väg till Köpenhamn på fredagen. 

Situationen på Arlanda, som ägs och drivs av statliga Swedavia, är ett stort bekymmer för det krisdrabbade flygbolaget SAS, som efter två svåra år av pandemi möter en ökad efterfrågan. Kökaoset innebär nya bekymmer lagom till semestrarna, som är en mycket viktig period för bolaget.

Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.
Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia.Foto:Pontus Lundahl/TT

”Den stora oron gäller hur det här utvecklas till sommaren när den stora trafiken kommer i gång. Är det problematiskt redan nu är det klart vi är oroliga för sommaren”, säger SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman. 

Just nu rekommenderar SAS sina kunder att vara på Arlanda tre timmar före avgång. Enligt SAS ligger ansvaret hos Swedavia. 

”Vi för dialog med Swedavia och ställer de rimliga kraven vi har för att våra kunder ska kunna resa på ett smidigt sätt”, säger Karin Nyman.

Har de gjort tillräckligt?
”Uppenbart har de inte gjort tillräckligt. Men vi har en väldigt bra dialog med Swedavia och delar problembilden. Vi hoppas att situationen ska förbättras. Det är oacceptabelt att det ser ut som det gör nu”, säger Karin Nyman. 

Även Carl Bergkvist, som är näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, är bekymrad. 

”Det är jätteviktigt för Stockholmsregionen att vi skyndsamt får ordning på detta”, säger han och pekar på att det påverkar synen på såväl Stockholm som Arlanda.

”Arlanda är för många portalen till hela huvudstadsregionen. Vi är ett litet exportberoende land i Europas utkant. När flyget inte fungerar får det följdverkningar – inte bara för näringslivet utan för hela samhället”, säger han.

Ansvaret lägger han på justitieminister Morgan Johansson (S).

”Det ligger på ansvarig minister att säkerställa att man kan göra säkerhetsprövningarna tillräckligt snabbt”, säger Carl Bergkvist.

”Swedavia och de här företagen som sköter säkerhetskontrollen säger att man hittar människor, men att de får andra jobb medan säkerhetsprövningen pågår. Får man upp tempot så underlättas 

Swedavias styrelseordförande Åke Svensson säger sig förstå den ilska som många ger uttryck för.

”Det är naturligtvis oerhört besvärande för resenärerna att hamna i långa köer”, säger han.

Swedavias styrelseordförande Åke Svensson.
Swedavias styrelseordförande Åke Svensson.Foto:Claes-Göran Flinck

Men ni visste väl att folk skulle börja resa mer efter pandemin?
”Absolut”, säger Åke Svensson och fortsätter:

”Styrelsen har varit involverad i den frågan, alltså när man ska börja växla upp och dra på sig kostnader. Vi försökte stänga ned fort när pandemin kom och sedan har den svåra frågan varit när man ska starta igen.”

Har ni missbedömt det här?
”Nej, det skulle jag inte säga. Det är en väldigt svår avvägning, där vi å ena sidan har ett behov av att starta tillräckligt tidigt för att hinna med, där vi å andra sidan har en väldigt svår ekonomisk situation i bolaget sedan flera år tillbaka”, säger Åke Svensson.

Swedavia har under pandemin gjort en ackumulerad rörelseförlust på 3,6 miljarder kronor och intäktstappet ligger på närmare 8 miljarder.

Enligt Åke Svensson har tillströmningen av resenärer under våren gått snabbare än vad Swedavia räknade med i sitt tidigare huvudscenario.

”Vi är på de högsta scenarierna, glädjande nog, även om det skapar oacceptabla köbildningar”, säger han.

Swedavias ledning har flaggat för att problemen kan bli långvariga och dröja sig kvar under semestern.

Kan ni som styrelse acceptera det?
”Det är ingen som vill acceptera det, men jag förstår att man vill vara uppriktig. De här rekryteringarna och förstärkningarna av resurser tar tid”, säger Åke Svensson om arbetet med att få in fler anställda till säkerhetskontrollerna.

Men hur ser du på att det ändå kan ta flera månader?
”Det här är ett väldigt bekymmersamt läge och vi arbetar intensivt för att komma till rätta med det”, säger han.

”Jag har stort förtroende för den operativa ledningen”, tillägger han.

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?