1515
Annons

Historiskt stor satsning på kollektivtrafik i Uppsala

Uppsala kommun gör en av de största satsningarna någonsin på ny kollektivtrafik och får två miljarder kronor i stöd från Trafikverket. 

Totalsumman för Trafikverkets medfinansiering via stadsmiljöavtal är i denna omgång 2,35 miljarder kronor.
Totalsumman för Trafikverkets medfinansiering via stadsmiljöavtal är i denna omgång 2,35 miljarder kronor.Foto:Johner/Maskot Bildbyrå AB

Trafikverket har även i år fördelat stadsmiljöavtal till projekt som förbättrar kollektiv- och cykeltrafiken i städer. De kommuner och regioner som ansöker om att ta del av stödet förbinder sig till att utföra motprestationer som på olika sätt främjar ett hållbart resande. Det kan handla om Mobility Management-kampanjer, anpassa gator för gående, cyklister och kollektivtrafik, eller hastighetsanpassningar. I denna runda får 15 kommuner dela på 2,35 miljarder kronor i stöd.

Den största delen, två miljarder, går till Uppsala kommun som gör en av de största satsningarna hittills på ny kollektivtrafik. Uppsala har beviljats stadsmiljöavtal för perioden 2022-2029 med syfte att bygga ny spårtrafik i staden.

Övriga kommuner som tilldelats pengar:

• Alingsås
• Burlöv
• Eskilstuna
• Gävle
• Göteborg
• Kalix med Region Norrbotten
• Kalmar
• Linköping
• Stockholm
• Söderhamn
• Trollhättan
• Tyresö med Region Stockholm
• Västerås
• Ängelholm

I exempelvis Stockholm går pengarna till att bredda gång- och cykelväg över Västerbron – ett projekt som redan inletts.


Då kan miljardärerna flyga med vätgas i tanken

Den amerikanska startupen Otto Aviations ska bygga en vätgasdriven variant av sitt privatjetplan som sägs vara världens mest bränslesnåla. Ambitionen är att få fram ett utsläppsfritt flygplan till 2027.

Cigarrformen sparar bränsle.
Cigarrformen sparar bränsle.

Privatjettillverkaren Otto Aviation ska tillsammans med den vätgas- och elfokuserade flygplanutvecklare Zeroavia ta fram en ny version av jetplanet Celera 500L. Det är ett plan som tillverkaren redan nu marknadsförs som världens mest bränslesnåla. Planets utformning möjliggör för den att flyga på mellan 9,4 och 13 liter flygbränsle per 100 kilometer. Det innebär upp till 80 procent mindre bränsleanvändning jämfört med andra privatjet i samma storleksklass, rapporterar Ny Teknik.

Men målet är att ta utsläppen ända ner till noll med en vätgasmotor från Zeroavia. 

”Zeroavias vätgasdrivna eldrivlina hjälper oss att förverkliga det åtagande Otto har att sänka driftkostnaderna och klimatpåverkan för operatörerna. Otto strävar efter att tillhandahålla de mest effektiva flygplanen i ordets alla bemärkelser: att minimera underhålls- och driftkostnader och att minska utsläppen”, säger Otto Aviations vd William Otto Jr i ett pressmeddelande.

Celera 500L är ännu inte i produktion. Den flygbränsledrivna varianten beräknas vara färdig för serietillverkning 2025 och ska då kunna ta upp till 19 passagerare. Den vätgasdrivna varianten planeras vara tillgängligt 2027.

En nackdel med vätgasdriften är att räckvidden hamnar på 1.850 kilometer jämfört med den fossildrivna som ligger på 8.300 kilometer. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?