1515

Historiskt när Nobelveckan blir digital

I år kommer Nobelpriset inte att delas ut i Stockholm, pristagarna tar emot medaljerna i sina egna hemländer. Årets Nobelvecka blir historisk när den för första gången någonsin blir digital. 

Nobelstiftelsens vd Lars Heikensten.
Nobelstiftelsens vd Lars Heikensten.Foto:Bertil Ericson/TT

Sedan 1901, med några få undantag under krigsåren, har alla Nobelpris, förutom fredspriset, delats ut i Stockholm av Sveriges kung.  I år blir det i stället svenska ambassadörer och honorära generalkonsuler i bland annat Berlin, London och New York som får äran att räcka över det prestigefyllda priset. Kungen deltar med en digital hälsning. 

Det extraordinära världsläget i år har ställt allting på ända, även för Nobelstiftelsen. 

”Det är lite blandade känslor. Vi är stolta och glada att vi lyckats dela ut priser och att vi kommer kunna anordna en ceremoni. Samtidigt är det klart att vi saknar mycket av det som tillhör Nobelveckan, som att bjuda hit pristagarna och hylla dem här”, säger vd Lars Heikensten.

Den traditionsenliga banketten i Blå hallen i Stockholms stadshus, där den svenska kungafamiljen brukar närvara, uteblir också. I stället hyllas årets pristagare med en ceremoni som för första gången äger rum i Gyllene salen i Stockholms stadshus. Ceremonin tv-sänds och varvas med inslag från pristagarnas hemländer när de tar emot medalj och diplom. Även de klassiska Nobelföreläsningarna som hålls av pristagarna kommer gå att se digitalt. 

”I det långa loppet tror jag att det betyder väldigt lite, nästan ingenting, att det inte blir som vanligt. Det viktiga är att vi har lyckats utse pristagare i år och att vi får uppmärksamhet för det som vi står för, inte minst vikten av kunskap och vetenskap. Priset är viktigare i vår tid än på länge, när fred och humanistiska värderingar är hotade. Nobelpriset är en av de starkaste globala symbolerna för detta. Det bär på hoppet om en bättre värld”, säger Lars Heikensten. 

När evenemangen under Nobelveckan tar nya former och går att följa online blir de också tillgängliga för många fler.

”Förhoppningsvis når vi betydligt fler. Vår ceremoni kommer sändas i sin helhet över hela världen. Spännande att se hur det faller ut. Jag tror att det vi gör i år kommer att påverka hur vi kommer att vilja fira framöver. Vi kommer att upptäcka en del saker som vi kommer ha glädje av.”

Förhoppningen är ändå att kunna ha ett mer normalt nobelfirande nästa år, då kommer även årets pristagare bjudas in för att hyllas på något sätt. 

Merparten av årets aktiviteter under Nobelveckan är digitala, men det finns även några fysiska händelser på schemat. I Stockholm kommer sexton platser, bland annat Stadshuset, Dramaten, Nobelprismuseet och Nationalmuseum, att lysas upp med ljuskonst. Nobel Week Lights är inspirerad av internationella ljusfestivaler som den världsberömda Fête des Lumières i franska Lyon.

För Nobelstiftelsens vd Lars Heikensten blir det också ett speciellt år, eftersom han gör sitt tionde och sista år på posten. Efter årsskiftet blir den tidigare norske ministern Vidar Helgesen ny vd för Nobelstiftelsen.

”Det är alltid väldigt fint och minnesvärt att träffa Nobelpristagarna och följa dem under veckan. Mitt i all sin briljans är de ofta ganska hjälplösa under veckan.  Det gör att man kommer dem närmare, nästan som en fadersfigur. Kontakterna med pristagarna är bland de finaste sakerna med detta ämbete.”

Vad har varit mest minnesvärt under dina tio år?

”Det har varit väldigt goda år, men mer utmanande än jag trodde. Bekymren kring Svenska Akademien och att få ordning på Nobelstiftelsens ekonomi har krävt en hel del, även att få ett Nobelcenter till stånd har upptagit mig. Men nu är det på gång vid Slussen.”

I tio år har Lars Heikensten varit ytterst ansvarig för att förvalta Alfred Nobels efterlämnade förmögenhet. Under 2012 lanserade han ett sparprogram i vilket prissumman sänktes med 20 procent, från 10 till 8 miljoner kronor. I år är prissumman uppe på 10 miljoner kronor igen. 

”Nu är ekonomin i god balans, kostnaderna i förhållande till kapitalet har inte varit så här låga sedan i varje fall andra världskriget. Men långsiktigt är det alltid en fråga man bör ha ögonen riktade på. Alfred Nobels kapital ska räcka i all framtid”, säger Lars Heikensten. 

 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?