Annons

Historiskt krispaket: Sänker arbetsgivaravgifter

Regeringen och samarbetspartierna sätter ned arbetsgivaravgiften för små företag med totalt 33 miljarder kronor och inrättar en statlig företagsakut på 100 miljarder i vad finansminister Magdalena Andersson (S) betecknar som ”ett historiskt paket”, för att rädda jobb och företag. 

Foto:Janerik Henriksson/TT

En växande skara experter spår massarbetslöshet och depression i pandemins kölvatten. Regeringen och samarbetspartiernas tredje krispaket är historiskt, påpekar Magdalena Andersson. 

”Många människor känner oro och stress just nu. Många är oroliga för hur man ska kunna försörja sig själv och sin familj”, säger Magdalena Andersson som påpekar att man inte kan rädda alla jobb och företag men att regeringen gör vad den kan.

Torsdagens paket är i första hand riktat till de mindre företagen och innehåller en sänkt arbetsgivaravgift för upp till 30 anställda, för löner upp till 25.000 kronor per månad. Förslaget gäller från den 1 mars och fyra månader framåt och kostar upp till 33 miljarder kronor. 

”Vi vill skapa en lättnad för våra små och medelstora företag här och nu”, säger Emil Källström, ekonomiskpolitisk talesperson i Centerpartiet. 

Dessutom föreslår partierna en möjlighet att skjuta upp momsinbetalningar för de små företagen på totalt 7 miljarder kronor. 

En företagsakut inrättas också på totalt 100 miljarder kronor, som hanteras av Riksgälden. Varje enskilt företag kan låna maximalt 75 Mkr. 

”Vi ser att det är svårt att få lån från bankerna. Nu inrättar vi en företagsakut. Det bygger på att staten tar en större risk, bankerna tar en mindre”, säger Mats Persson, ekonomiskpolitisk talesperson i Liberalerna. 

”Det finns en möjlighet för skattebetalarna att få tillbaka pengarna när ekonomin tuffar på”, fyller Magdalena Andersson i.  

Dessutom föreslår partierna ett stöd på 5 miljarder kronor som ska gå till hyressänkningar, där staten betalar hälften av en hyressänkning upp till 50 procent av den fasta hyran. 

”Här förutsätter vi att hyresvärdarna redan nu är generösa mot sina hyresgäster”, säger finansmarknadsminister Per Bolund, Miljöpartiet. 

Dessutom innehåller paketet en likviditetsförstärkning där reglerna för periodiseringsfonder ändras och hela den skattepliktiga vinsten får sättas av - upp till ett tak på 1 Mkr.

På tisdagen presenterade Svenskt Näringsliv sina krav på ett krispaket på totalt 200 miljarder kronor. Moderaternas paket tidigare i veckan uppgick till 300 miljarder och Sverigedemokraterna vill se ett krispaket på 1.000 miljarder kronor.  LO har rest krav på en högre a-kassa med lägre kvalificeringskrav. 

Magdalena Andersson är medveten om att det finns krav på ännu större räddningspaket, men regeringen måste tänka längre, påpekar hon. 

”Den dagen vi är ur krisen ska vi också kunna kickstarta ett rejält stimulanspaket för att komma ur krisen”, säger Magdalena Andersson. 

De avtal om korttidspermittering - som numera även omfattar familjeföretagare - omfattar i dag potentiellt 1,57 miljoner löntagare, enligt Magdalena Andersson. 

Krisen har satt resulterat en lång rad varsel och permitteringar, inte minst i besöksnäringen, men även större delen av fordonsindustrin står still på grund av brist på insatsvaror. De lagda varslen under de tre första veckorna i mars är sex gånger så många som under mars i fjol, enligt Arbetsförmedlingen på måndagen. 

Innehåll från TelenorAnnons

”Att ha en uppkopplad produkt har varit lönsamt från första början”

Johan Rogö är Produktchef Robot hos Husqvarna.
Johan Rogö är Produktchef Robot hos Husqvarna.

Från traditionell gräsklippare – till uppkopplad robot.

Här är svenskarna som leder teknikutvecklingen i branschen.

– Möjligheten att kunna styra gräsklipparen på distans har varit väldigt uppskattad från dag ett, säger Johan Rogö, Produktchef Robot hos Husqvarna.

Så hjälper IoT företagen att bli framgångsrika – läs mer 

Hundratusentals säljs varje år. Idag är det närmast standard att robotgräsklipparen tar hand om gräsmattan i svenska villaträdgårdar. I sin egen takt klipper gräset precis som du vill ha det – utan att du behöver lämna soffan.

– Robogräsklipparen svarar upp mot ett tydligt behov hos kunderna. Den lyfter ett ok från axlarna och tar hand om en återkommande och tråkig syssla. Den sparar tid och kraft samtidigt som resultatet blir bra, säger Johan Rogö.

Redan 2010 tog Husqvarna fram sina första uppkopplade robotgräsklippare. Då kunde man ge kommandon via SMS. Fem år senare lanserades Automower Connect, en app där du i detalj kan styra gräsklipparen.

– Redan från start steg användningen i en rasande fart. Det blev väldigt uppenbart att kunderna såg ett stort värde i funktionaliteten, säger Linda Lindqvist, Produktchef Robot.

2015 var möjligheten till app-styrning på distans ett premium-tillbehör som kunderna kunde addera vid köp, nuförtiden är samtliga Husqvarnas robotgräsklippare utrustade med uppkopplad teknik från början:

– Vi är absolut ledande inom det här segmentet, både när man tittar på antalet sålda enheter eller kundnöjdhet och app-användning, säger Johan Rogö.

Just kundnöjdheten har blivit en extra bonus i Husqvarnas egen utveckling:

– Appen har fört kunderna närmare oss som företag. Vi lär oss hur kunderna använder produkterna och hjälper oss att utveckla tjänster som är efterfrågade. Ledningen har förstått att det relationsbyggandet är väldigt viktigt, säger Linda Lindqvist och lägger till:

– Det riktigt intressanta är att vi höjer värdet på kunderbjudandet samtidigt som vi som företag tjänar pengar på det. Vi tar på oss kundens glasögon, tittar på vilka utmaningar och problem de möter och försöker lösa dessa. Att ha en uppkopplad produkt har varit lönsamt från första början och har bidragit till att behålla en premiumkänsla.

”Kan skeppa klippare till hela världen”

Tekniken som håller robotgräsklipparna uppkopplade tillhandahålls av Telenor IoT, en av Europas största IoT-operatörer. Samarbetet mellan Husqvarna och Telenor IoT har pågått sedan appen lanserades för sju år sedan.

– En viktig del i det hela är att de levererar en global lösning för uppkoppling, vilket gör att vi kan skeppa klippare till hela världen. Du kopplar upp klipparen på samma sätt oavsett var på jorden du befinner dig. De har också en kunskap om mobila nätverk och uppkoppling som vi behöver, berättar Johan Rogö och fortsätter:

– För Husqvarna har teknikutvecklingen också inneburit att företaget fått en skjuts i hållbarhetsarbetet. Elektrifiering är en grundsten i skiftet från bensin till batteridrift. Våra robotgräsklippare har lika låg energiförbrukning som en glödlampa.

En annan effekt med uppkopplade produkter är att man gått från att betrakta sig som ett tillverkningsföretag till något annat:

– Idag är vi mer ett teknikföretag, som fokuserar på att lösa kundens problem och möta deras behov med hjälp av teknik. Kunden är i centrum hela tiden, säger Linda Lindqvist.

Maximera din affär med IoT – så funkar det 

 

Mer från Telenor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telenor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera