Historiskt besked: Donald Trump ställs inför riksrätt en andra gång

NEW YORK. Representanthuset har röstat för att ställa Donald Trump inför riksrätt en andra gång, vilket aldrig har hänt tidigare i USA. 

Tio republikaner röstade med demokraterna.

Rättegången i senaten väntas starta efter att Joe Biden svurits in som president. 

USA:s avgående president Donald Trump.
USA:s avgående president Donald Trump.Foto:Evan Vucci

Normalt tar en riksrättsprocess flera månader att genomföra, med omfattande förhör och vittnesmål. Men efter bara några timmars debatt i kammaren röstade en majoritet av ledamöterna i representanthuset på onsdagseftermiddagen för att den avgående presidenten måste ställas inför riksrätt. 

Man anser att det inte råder någon tvekan om att Donald Trump gjort sig skyldig till det man anklagar honom för.

”Vi vet att USA:s president uppviglade till det här upploppet, det här beväpnade upproret mot vårt land”, sa representanthusets talman, Nancy Pelosi, när debatten inleddes.

”Han måste bort. Han är ett tydligt hot mot nationen som vi alla älskar.”

Av de 232 ledamöter som röstade för att fälla Donald Trump fanns tio republikaner, vilket var i linje med förväntningarna. 

Men även bland dem som röstade emot riksrätt, 197 ledamöter, var det få som försvarade Donald Trumps agerande. Många motsatte sig däremot att genomföra riksrätt med argumentet att en sådan process bara skulle öka spänningarna bland befolkningen. 

”En röst för att ställa presidenten inför riksrätt skulle ytterligare splittra det här landet”, sa Kevin McCarthy, Republikanernas minoritetsledare.

Kevin McCarthy avvisade däremot barskt de rykten som spreds av vissa av hans partikollegor under eftermiddagen, om att vänstergruppen Antifa skulle ha legat bakom attacken mot kongressen förra veckan. 

”Det finns absolut inga bevis för det. Och konservativa politiker borde vara först med att säga det”, sa han.

Under den förra riksrättsprocessen mot Donald Trump röstade ingen av republikanerna i representanthuset och bara en av dess senatorer, Mitt Romney, emot presidenten.

Den rekordsnabba processen innebär att stafettpinnen nu går över till senaten där själva rättegången ska äga rum. När och hur detta kommer att ske är dock oklart och beror framför allt på när Nancy Pelosi väljer att skicka vidare ärendet. 

Senatens nuvarande majoritetsledare, Mitch McConnell, meddelade på onsdagen att processen inte kommer att kunna starta förrän efter Joe Bidens installation på onsdag. 

Ett antal demokrater har påpekat att det kanske är bättre att dröja med rättegången till dess att den nya presidenten blivit varm i kläderna. Man vill heller inte störa processen med att godkänna hans ministrar, som också sker i senaten.

Det innebär att Donald Trump kommer att ställas inför riksrätt efter att han lämnat Vita huset. 

Många kongressledamöter sägs vara ute efter att se till att Donald Trump inte kan kandidera för ett politiskt ämbete igen, vilket skulle bli effekten om han fälls.

Efter representanthusets omröstning skickade Donald Trump ut en fem minuter lång video genom Vita husets Twitter-konto, där han i starka ordalag fördömde förra veckans händelser i Washington. 

”Jag vill vara tydlig. Jag fördömer helt och hållet våldsamheterna som vi såg förra veckan, våld och vandalism har absolut ingen plats i vårt land, och ingen plats i vår rörelse”, sa presidenten med referens till hans ”Make America Great Again”-rörelse.

Han uppmanade samtidigt amerikanerna att sänka temperaturen inför det stundande maktskiftet. Däremot nämnde han inte riksrättsprocessen. 

”Vad som behövs nu är att lyssna på varandra, inte att tysta varandra”, sa presidenten avslutningsvis apropå den ”censur” som han påstår pågår i USA. 

Han syftade på det faktum att sociala medieplattformar som Twitter, Facebook och YouTube har stängt ned presidentens konton efter förra veckans händelser.

Under de senaste dagarna har allt fler republikaner uppgetts överväga att rösta emot Donald Trump i den stundande rättegången, inklusive Mitch McConnell.

Under onsdagen meddelade dock Kentucky-senatorn att han ännu inte har bestämt sig för hur han ska rösta. 

”Jag har för avsikt att lyssna på de juridiska argumenten när de presenteras i senaten”, skrev han i ett uttalande. 

Mitch McConnells fru, Elaine Chao, avgick i förra veckan som Donald Trumps transportminister i protest mot presidentens agerande.

I senaten krävs två tredjedelars majoritet för att fälla presidenten. 

 

 

 

 

 


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Elbil, laddhybrid, diesel eller bensin – här är rätt teknik för dig

Plötsligt pratar alla om eldrivna bilar och frågan infinner sig: Borde även jag gå över till ett laddbart alternativ?

– Det beror på helt på dina förutsättningar, körvanor och prioriteringar. Många vinner på att byta till en eldriven bil, men inte alla, säger Ulrich Szymczak, Produkt Management Mercedes-Benz Sverige.

Läs mer om elektrifierade bilar från Mercedes-Benz 

Andelen elektrifierade bilar efter våra vägar ökar i allt snabbare takt. Enligt Bil Sweden’ s novemberrapport 2020 har andelen laddbara bilar som nyregistrerats ökat med 113 procent i jämförelse med samma period förra året.

Det finns många anledningar till den – för vår miljö – positiva utvecklingen:

• En ökad miljöhänsyn. Allt fler vill minska sitt klimatavtryck och då är det betydligt bättre att välja en bil som helt eller delvis drivs av el framför en modell med förbränningsmotor.  

• Bättre totalekonomi. En rad politiska beslut har de senaste åren knuffat konsumenterna i rätt riktning, det vill säga mot att välja elektricitet framför fossila bränslen. En laddbar bil har normalt ett dyrare inköpspris, men det kompenseras av en klimatbonus, lägre beskattning, lägre förmånsvärde (för den som kör tjänstebil), lägre servicekostnad och lägre driftskostnad. Summan på nedersta raden talar därför ofta till den laddbara bilens fördel.

• Utvecklad teknik. Batterierna blir allt kraftfullare samtidigt som de blir lättare och mindre. Det ökar framför allt bilens räckvidd (hur långt den går på eldrift), men även hur snabbt batteriet går att ladda. Mercedes-Benz eldrivna lyxsedan EQS, som lanseras nästa år, får exempelvis en räckvidd på hela 700 kilometer.

• Utbyggd infrastruktur. Laddmöjligheterna längs våra vägar förbättras hela tiden vilket underlättar planeringen och ökar tryggheten. Både politiker och biltillverkare har insett att ett väl utbyggt nät av laddstationer är avgörande för att konsumenterna ska välja bilar med eldrift.

• Modellutbudet. I takt med konsumenternas ökade efterfrågan lanseras allt fler laddbara modeller vilket gör att det finns attraktiva alternativ för alla behov. Ett exempel är Mercedes-Benz som idag har 26 olika laddhybrider att välja mellan – från kompakta A-Klass till den stora premiumsuven GLE. Dessutom finns två elbilar i portföljen – suven EQC och familjebussen EQV. 

Innan 2022 är slut räknar Mercedes-Benz med att ha tio elbilar, och ett 50-tal laddhybrider, i portföljen.

Men, trots att många argument talar till den laddbara bilens fördel, passar den inte alla.

– Det finns många som fortfarande tycker att en bensin- eller dieseldriven bil är ett bättre alternativ. Framför allt de som inte har möjligheten att ladda bilen vid bostaden och/ eller på jobbet, säger Kim Larsson, KAM Fleet Sales på Mercedes-Benz Sverige. 

Fler anledningar?

Att el/laddhybrider har ett högre inköpsvärde än motsvarande diesel/bensinbil kompenseras av många faktorer. Jämför man i en TCO modell (Total Cost of Ownership) så påverkar restvärde, bonus, vägskatt, bränslekostnad, sociala avgifter för förmånsvärde bil/bränsle kalkylen positivt. Den i inköp dyrare laddhybriden blir ofta billigare än jämförbar diesel, men körsträcka och innehavstid påverkar kalkylen.

Så hur länge får vi se fossildrivna bilar på våra vägar?

– Övergångsperioden kommer säkert att vara ganska lång. Över 30% av de bilar som registreras idag är laddhybrider eller rena elbilar, detta kommer att öka succesivt med tillgången och utbudet av icke fossildrivna alternativ. Mercedes har som ambition att vara helt koldioxidneutralt till 2039, det ger ett visst tidsperspektiv, menar Lisa Wulkan, KAM Fleet Sales på Mercedes-Benz Sverige.

Provköra en Elbil eller Laddhybrid? Boka här!  

FAKTA/Fördelar och nackdelar – så funkar teknikerna

Bensin och diesel (förbränningsmotor)

Fördelar 

• Lägre inköpspris än en laddhybrid eller elbil i motsvarande modell.

• Väldigt stort utbud i många prisklasser.

• Kräver ingen laddstation.

• Lång räckvidd.

Nackdelar

• Högre utsläpp av koldioxid än de laddbara alternativen. Högst med bensin, därefter diesel.

• Högre driftskostnad, fordonsskatt och servicekostnad.

Laddhybrid (elmotor och förbränningsmotor)

Fördelar

• Bilen är utrustad med både en förbränningsmotor och elmotor vilket förenar det bästa av två världar. Ofta klarar du dig på eldrift utan lokala utsläpp och vid längre resor tar förbränningsmotorn vid. 

• Lägre utsläpp än de bilar som enbart har förbränningsmotor.

• Du får klimatbonus från staten.

• Lägre driftskostnad och fordonsskatt än motsvarande modell med förbränningsmotor. 

Nackdelar

• Förbränningsmotorn släpper ut koldioxid.

• Högre inköpspris än de fossildrivna alternativen. 

• Kräver tillgång till laddstation för att du ska kunna nyttja elmotorn.

Elbil (enbart elmotor)

Fördelar

• Inga lokala utsläpp under körning.

• Ger högst klimatbonus.

• Normalt lägst drift- och servicekostnad.

• Kräver ofta minst underhåll.

• Går tystare än bilar med förbränningsmotor.

Nackdelar

• Högst inköpspris.

• Har ofta en kortare räckvidd än motsvarande modell med förbränningsmotor.

• Kräver tillgång till laddstation. 

Läs mer här 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?