Annons

Historisk rymdresa ska göra USA kvitt Rysslandberoende

På onsdag kan Space X skriva historia. Om vädret tillåter är planen att Elon Musks rymdbolag som första privata aktör ska genomföra en bemannad rymdresa. 

”Det skulle innebära att ett nytt kapitel inleds”, säger en rymdforskare till Di.

Uppskjutningen ska ske på onsdag eftermiddag lokal tid från Kennedy Space Center i Florida.
Uppskjutningen ska ske på onsdag eftermiddag lokal tid från Kennedy Space Center i Florida.Foto:John Raoux

Under coronakrisen har det pågått en debatt i USA om vilka verksamheter som ska anses samhällskritiska och därmed tillåtas ha öppet. Elon Musk hävdade länge att hans Tesla-tillverkning borde kvalificera sig, vilket myndigheterna inte köpte.

Den stämpeln har däremot hans rymdbolag fått. Space X har tack vare samarbetet med den amerikanska rymdmyndigheten Nasa kunnat fortsätta att förbereda sig för veckans historiska utmaning: en bemannad rymdresa.  

Uppskjutningen ska ske på onsdag eftermiddag lokal tid från Kennedy Space Center i Florida. Med hjälp av startraketen Falcon 9 ska två rutinerade Nasa-astronauter skickas upp i Space X rymdkapsel Crew Dragon till den internationella rymdstationen ISS, där de ska vara i två månader. 

”Det är en historisk uppskjutning på många sätt”, säger Kristofer Hallgren, försteforskare inom rymdanalys på Totalförsvarets forskningsinstitut, till Di.

”Dels är det nästan nio år sedan USA skickade upp astronauter från amerikansk mark. Dels är det här en ny typ av kontrakt, då Space X tagit fram både tekniken och designen och byggt de olika delarna.”

De senaste åren har Nasa satsat på samarbeten med privata aktörer för att ta fram rymdfärdkoster snarare än att designa allt själv, som förr i tiden. Planen är att kunna anlita olika bolag för att utföra specifika tjänster, exempelvis transportera astronauter till rymdstationen. På så sätt hoppas man att kostnaderna ska minska. 

Sedan 2011, när rymdfärjorna skrotades, har Nasas astronauter tvingats lifta med ryska farkoster för att ta sig ut i rymden. Det har kostat enorma pengar – 40 miljarder kronor, enligt Kristofer Hallgren.

”Nu kommer man bli mindre beroende av Ryssland, så det finns även säkerhetspolitiska skäl till det här”, säger han. 

Förutom Space X har Nasa investerat i Boeings rymdprojekt. Bolaget väntas genomföra sin första bemannade testuppskjutning nästa år.

Space X har även gjort framsteg när det gäller dess kommersiella rymdverksamhet, vilket också uppmuntras av Nasa. I slutet av 2021 är planen att de fyra första turisterna ska besöka ISS under tio dagar. Biljetterna uppges kosta motsvarande 550 miljoner kronor per person. 

Även Jeff Bezos rymdbolag Blue Origin, Kalifornien-baserade Sierra Nevada och Richard Bransons Virgin Galactic planerar för rymdturism, men har en bit kvar dit. Bransons satellitbolag, Virgin Orbit, drabbades på måndagen av ett bakslag när dess första testuppskjutning misslyckades. 

En av dem som kommer vara på plats i Florida på onsdag är president Trump. Hans administration har satsat hårt på ökad rymdnärvaro och bland annat gjort rymden till en ny vapengren inom militären. Planen är att en amerikan återigen ska sätta sin fot på månen år 2024. Därefter är siktet inställt på mars. 

Kristofer Hallgren tror att det kan bli svårt att hålla tidsplanen. 

”Jag tror att det kommer hända, frågan är bara när. Om allt går enligt plan kan det ske 2024, men ofta blir ju saker försenade snarare än tvärtom i den här branschen”, säger rymdforskaren, och tillägger:

”Tanken är nog att det ska ske medan Trump fortfarande är president.”

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?