1515
Annons

Hipp ”hälsodryck” rubbar inte ölet

Trots rekordhöga försäljningssiffror har den amerikanska jättetrenden Hard seltzer sålt dåligt i Sverige. Det säger Systembolagets sortimentschef Ulf Sjödin. Istället har svenskarna druckit bubbel, rosévin och ljus öl under sommarmånaderna, och de har inte snålat. 

Ulf Sjödin är sortimentchef på Systembolaget.
Ulf Sjödin är sortimentchef på Systembolaget.

Sommaren är de lättare och svalkande dryckernas tid och rosévin, mousserande, vitt vin och ljus öl är de största vinnarna.  

”Rosévin har 75 procent av sin försäljning under sommarmånaderna”, säger Systembolagets sortimentschef Ulf Sjödin. 

Årets varma sommartemperaturer har fått cider och blanddryck att öka med 15 procent under semestermånaderna, jämfört med samma period förra året. Lageröl på burk ökade med knappt 10 procent jämfört med sommaren 2019.  

Även produkter för drinkblandning – som smaksatt vodka, likörer, gin, tequila och ljus rom, har gynnats av det fina vädret.  

Mustigare drycker som rödvin, whisky och finare öl som ale och IPA minskar som regel under sommaren och så även i år. 

En nykomling i bolagshyllorna är Hard seltzers, som är en torr blanddryck med cirka 5 procent alkohol och låg sockerhalt. Drycken kommer från USA där den på senare tid frodats och tagit över stora delar av den amerikanska ölmarknaden, enligt Ulf Sjödin. 

Men trots att drycken har tagit sig hit har trenden inte fått fäste och i juli månad stod dessa produkter för enbart 5 procent av den totala andelen sålda blanddrycker på Systembolaget. 

”I USA är den en del av en hälsotrend. Det är väldigt litet intresse för torra blanddrycker här och jag tror nog inte att det kommer att bli lika stort här. Jag tror att svenskar vet att om man vill vara hälsosam så ska man inte dricka alkohol över huvud taget.”

Något annat som förvånar under sommarförsäljningen är att glögg ökar under midsommar. 

”Det finns de som dricker iskyld glögg. Kanske hittade de en gammal flaska glögg, testade, och insåg att den var lika god kall.”

Inför hösten kan sortimentschefen se två möjliga trendskiften. Den ena är ett ökat intresse för lokalproducerad öl, men det finns osäkerheter kring hur de påverkas av restaurangernas återkomst.  

Den andra spaningen handlar om att fler kunder köper dyrare produkter. Till exempel har rödvin, som kostar under hundralappen, minskat med 15 procent medan rödvin för över 300 kronor har ökat med 30 procent. 

”Många plockar en bättre flaska när de handlar. Det gäller både rödvin, vitt vin och champagne. Det här är jag som sortimentschef mest nyfiken på, man undrar om vi kommer att behöva öka volymerna av de här produkterna. När man upptäckt något nytt är det ju svårt att gå tillbaka.”

Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

Producentpriserna i Polen ökade mindre än väntat i årstakt i juli

Producentpriserna i Polen ökade mindre än väntat i årstakt i juli.

Foto:Mindaugas Kulbis

På årsbasis steg producentpriserna 24,9 procent (+25,6), att jämföra med Bloomberg analytikerkonsensus som väntade en ökning på 25,3 procent.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera