Sommaren är de lättare och svalkande dryckernas tid och rosévin, mousserande, vitt vin och ljus öl är de största vinnarna.
”Rosévin har 75 procent av sin försäljning under sommarmånaderna”, säger Systembolagets sortimentschef Ulf Sjödin.
Årets varma sommartemperaturer har fått cider och blanddryck att öka med 15 procent under semestermånaderna, jämfört med samma period förra året. Lageröl på burk ökade med knappt 10 procent jämfört med sommaren 2019.
Även produkter för drinkblandning – som smaksatt vodka, likörer, gin, tequila och ljus rom, har gynnats av det fina vädret.
Mustigare drycker som rödvin, whisky och finare öl som ale och IPA minskar som regel under sommaren och så även i år.
En nykomling i bolagshyllorna är Hard seltzers, som är en torr blanddryck med cirka 5 procent alkohol och låg sockerhalt. Drycken kommer från USA där den på senare tid frodats och tagit över stora delar av den amerikanska ölmarknaden, enligt Ulf Sjödin.
Men trots att drycken har tagit sig hit har trenden inte fått fäste och i juli månad stod dessa produkter för enbart 5 procent av den totala andelen sålda blanddrycker på Systembolaget.
”I USA är den en del av en hälsotrend. Det är väldigt litet intresse för torra blanddrycker här och jag tror nog inte att det kommer att bli lika stort här. Jag tror att svenskar vet att om man vill vara hälsosam så ska man inte dricka alkohol över huvud taget.”
Något annat som förvånar under sommarförsäljningen är att glögg ökar under midsommar.
”Det finns de som dricker iskyld glögg. Kanske hittade de en gammal flaska glögg, testade, och insåg att den var lika god kall.”
Inför hösten kan sortimentschefen se två möjliga trendskiften. Den ena är ett ökat intresse för lokalproducerad öl, men det finns osäkerheter kring hur de påverkas av restaurangernas återkomst.
Den andra spaningen handlar om att fler kunder köper dyrare produkter. Till exempel har rödvin, som kostar under hundralappen, minskat med 15 procent medan rödvin för över 300 kronor har ökat med 30 procent.
”Många plockar en bättre flaska när de handlar. Det gäller både rödvin, vitt vin och champagne. Det här är jag som sortimentschef mest nyfiken på, man undrar om vi kommer att behöva öka volymerna av de här produkterna. När man upptäckt något nytt är det ju svårt att gå tillbaka.”