1515

Hexagon rapportrusar – hissas av storbanken

Mätteknikbolaget Hexagon är onsdagens stora vinnare på börsen efter morgonens kvartalsrapport. Deutsche Bank höjer nu rekommendationen till köp och drar upp riktkursen ordentligt, enligt Direkt.

Ola Rollén.
Ola Rollén.Bild:Fredrik Solstad

Efter morgonens kvartalssiffror rusar Hexagon HEXA B +0,64% Dagens utveckling -aktien med hela 9,6 procent till 494,80 kronor vid klockan 15.30.

Deutsche Bank anser att bolaget är "tillbaka i sadeln" med stöd av såväl den starka konjunkturcykeln som sin starka produktportfölj.

Vd:n Ola Rolléns kommentarer ger dessutom uppfattningen att styrkan kommer att hålla i sig åtminstone under årets första kvartal, enligt banken.

Som följd höjer man rekommendationen till köp från behåll, och skruvar samtidigt upp riktkursen till 540 kronor från tidigare 465 kronor.

"Att se Hexagon som enbart ett cykliskt industriföretag skulle vara att underskatta bolag", skriver bankens analytiker. Samtidigt hyllas bolaget för att tillgodose kundernas behov av mer integrerade tillverkningsprocesser i fabrikerna.

I sin vd-kommentar pekar Ola Rollén bland annat om ännu ett starkt år i Kina. Deutsche Bank skriver att det "antyder att det inte finns någon risk för att denna tillväxtdrivkraft stannar av i närtid, och andra sektorer som för närvarande inte är tända på alla cylindrar utgör uppsiderisk enligt vår syn", enligt Direkt.

Bolagets fordons- och flyg/försvarskunder nämns som exempel på vilka som kan stå för mer tillväxt framöver, då de utvecklades relativt blygsamt under fjärde kvartalet. Nya personbilsmodeller som är på väg att lanseras och en stor orderstock inom flyg talar för en sådan utveckling, enligt banken.

Du har väl inte missat DiTV – Sveriges nya ekonomi-tv-kanal? 


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?