1515

Hett eftertraktade gotlänningar i iskall bransch

VISBY. Trots att utbildade kyltekniker lyser med sin frånvaro på Gotland har Gute Kyltjänst aldrig haft lika mycket att göra som under pandemin.

Receptet till Gasellsprånget stavas politiska beslut, stenhårt jobb och en hållbar ledarfilosofi där rätt inställning trumfar tekniska meriter vid anställning.

Gute Kyltjänsts ägare Eric Ringqvist, Niclas Hanebring och Erik Nilsén på kundbesök i en livsmedelsaffär.
Gute Kyltjänsts ägare Eric Ringqvist, Niclas Hanebring och Erik Nilsén på kundbesök i en livsmedelsaffär.Foto:Joey Abrait

Klockan 04.00 brukar Eric Ringqvist kliva upp ur sängen. Inte för att mobilalarmet befaller honom utan för att kroppens klocka ringer.

”Jag vaknar av mig själv. På morgnarna är jag som mest produktiv. Och ska man hinna jobba 70 till 80 timmar i veckan gäller det att gå upp i tid”, säger han.

Eric Ringqvist är vd för Gute Kyltjänst, årets Gasellvinnare på Gotland. De senaste tre åren har företaget haft en tillväxt på 285 procent. Under det annars krisartade 2020 noterade man en all time high-omsättning.

”Främst beror det på politiska beslut. Eftersom livsmedelsbutikerna tvingats konvertera sina köldmedier har vi verkligen haft fullt upp”, säger Eric Ringqvist.

Företaget med den snärtiga sloganen ”varmt och kallt – vi kan allt” har sedan 2011 levererat kyla och värme till allt från serverhallar och restauranger till butiker och ishallar.

Men några tankar på att det skulle bli ett Gasellsprång närmare tio år efter starten fanns inte i startskedet.

”Vi har väl aldrig behövt jaga kunder eller ens marknadsföra oss. Vi har ramlat på nya jobb och sedan barnsben har jag haft med mig att man aldrig tackar nej till uppdrag. Man säger ´jo´, och sedan löser man problemet. Det är inte mitt fel om en kyldisk i en livsmedelsbutik krånglar, men säger jag nej gör jag en kund besviken. Och det är det sista jag vill”, säger Eric Ringqvist.

Precis som sin far och farfar gjorde driver han i dag ett kylföretag i Visby. 2013 klev han in som vd i Gute Kyltjänst, som två år tidigare grundats av forna arbetskollegan Erik Nilsén.

”Vi hade jobbat på öns stora kylföretag och ville testa att stå på egna ben. Visst var det jobbigt att säga upp sig och göra kompisarna besvikna, men jag kände att vi tillsammans kunde åstadkomma något riktigt bra. Det fanns ingen utstakad väg att vi skulle växa i den hastighet vi har gjort. Å andra sidan så finns det två vägar: antingen växer man eller så blir man omsprungen.”

I dag är Gute Kyltjänst i särklass störst av aktörerna på ön. I en tid när konkurrens inte är det primära problemet handlar huvudutmaningen snarare om att få tag i kompetent personal.

”Utbildade kyltekniker på Gotland går inte att finna. För oss är det viktiga att man har bra inställning och kan funka i arbetsgruppen. Alla kan lära sig kylteknik, det är svårare att ändra på sin personlighet. Det har hänt att jag tackat nej till överkvalificerade. Rena tekniska meriter står sig slätt mot det som vi själva tycker är rätt inställning.”

Eric Ringqvist, Niclas Hanebring och Erik Nilsén äger Gute Kyltjänst och tar hem priset som Årets Gasellvinnare i Gotland 2021.
Eric Ringqvist, Niclas Hanebring och Erik Nilsén äger Gute Kyltjänst och tar hem priset som Årets Gasellvinnare i Gotland 2021.Foto:Joey Abrait

Är det annars en bransch som lockar till sig arbetskraft?
”Jämför man med exempelvis rörbranschen har vi svårt att attrahera de yngre. I vår bransch är vi hela tiden i beredskap, 365 dagar om året och 24 timmar om dygnet. Mejerier, livsmedelsbutiker och slakterier klarar sig inte utan sin kyla. Det bidrar såklart till att våra medarbetare inte kan förvänta sig några traditionella arbetstider.”

Eric Ringqvist är därför mån om att bygga upp en familjär känsla och kultur i och kring bolaget.

”Jag har aldrig beordrat en övertidstimme eller tvingat någon att jobba helg; det skapar ett onödigt hårt klimat. Jag tror mer på ett hållbart ledarskap och företagande. Gänget ser själva när de behöver kliva in och vi hjälps alla åt, även om det ringer klockan 16 en fredag och någon kund akut behöver vår hjälp.”

Efter tre år med tillväxtvindar blir fokus det närmaste året att se över de interna processerna, samt att genomgå några miljö- och kvalitetscertifieringar.

”Ifjol var den perfekta stormen, då många jobb sammanföll och vi hade massor att göra. Samtidigt kände vi att vi höll på att växa ifrån oss själva. Nu backar vi medvetet tillbaka ett steg. Om vi ska växa vidare så måste vi ha vår interna organisation på plats i alla led.”

Och när organisationen väl sitter?
”Då är det dags att börja jaga affärer på riktigt. Det är möjligt att Gotland inte räcker till i framtiden. Ön har räckt till när vi haft en ombyggnadsboom, men omsättning köper man inte mat för. Dyker det upp rätt läge på fastlandet, och vi ser en sund affär i det, kan vi mycket väl tänka oss att starta en filial. Det svåra blir att bygga upp samma familjekänsla igen – på en ny plats”, säger Eric Ringqvist.

Han konstaterar att han älskar kylteknik, men att han varken är ”någon filmstjärna eller teaterapa”, och att uppståndelsen kring Gasellutmärkelsen har fått honom att tvingats kliva ut ur komfortzonen.

”Jag pratar hellre om kylteknik än mig själv. Det absolut roligaste är att kunna skapa kyla, att få till ett konstgjort klimat. Det är fortfarande fascinerande trots att jag jobbat med det i hela mitt vuxna liv.”

 

 

 


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Större, starkare och smartare – detta är nya S-Klass

Komfort. Kvalitet. Och tekniska innovationer.

I snart 50 år har Mercedes-Benz S-Klass varit en föregångare i bilvärlden.

Och när den sjunde generationen av modellen nu finns i Sverige är detta tydligare än någonsin.

Se bilderna på nya smarta Mercedes-Benz S-Klass. 

1972 var året då Mercedes-Benz S-Klass blev ett begrepp. Lyx, kvalitet och ny teknik har alltid varit ledstjärnor för den tyska biltillverkaren, men den första generationen av S-Klass markerar en ny nivå. Och genom åren har varje generation av modellen satt ribban allt högre med bättre komfort, högre säkerhet och nya tekniska innovationer.

Lyser upp fotgängare

Den sjunde generationen av världens mest sålda lyxsedan finns nu i Sverige, och den frångår inte traditionen i något avseende. Nivån för komfort och säkerhet har höjts ytterligare och modellen visar upp flera nya funktioner. Vad sägs till exempel om att strålkastarna kan projicera bilder på vägbanan, för att informera både förare och medtrafikanter? Om bilen till exempel närmar sig ett vägarbete visas en grävmaskin, och om en fotgängare närmar sig kan personen lysas upp extra med riktad strålkastare.

Implementerad AR-teknik

Head up-display i vindrutan har många bilar numera, men i nya S-Klass kan den kombineras med så kallad augmented reality (AR). Föraren får vägledning, inte bara om att det är dags att svänga, utan en tydlig anvisning exakt var i korsningen eller vilket körfält som bör väljas. Det sker med pilar som pekar på den verkliga vägbanan.

En del i bilens aktiva säkerhetssystem är att karossen höjs med upp till åtta centimeter för att minska riskerna vid en sidokollision. Om bilen drar slutsatsen att en påkörning från sidan är på väg att ske höjs fjädringen så att kollisionskraften hamnar där säkerhetsstrukturen är som starkast.

Läser av huvudrörelser och kroppsspråk

Interiören har ett starkare fokus på bekvämlighet och design än någonsin tidigare. En central del i upplevelsen är det nya infotainmentsystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Det präglar den 12,8 tum stora MBUX-skärmen på mittkonsolen, men erbjuder även många funktioner som kan styras med rösten eller handrörelser. Systemet kan identifiera olika röster och anpassa bilens inställningar, men det kan även läsa av både huvudrörelser och kroppsspråk.

Förarmiljön präglas av den 12,3 tum stora instrumentskärmen med 3D-teknik. För att uppleva 3D-film i en biosalong krävs ofta speciella glasögon, men i nya Mercedes-Benz S-Klass är 3D-upplevelsen ständigt närvarande i förarens blickfång.

Att nya S-Klass dessutom har teknik för självkörande funktioner i nivå 3 (gäller till en början vissa sträckor i Tyskland), kan parkera helt utan förarens medverkan i vissa parkeringsgarage och finns i effektiva laddhybridversioner är ytterligare bevis för att ledartröjan sitter kvar. Där den suttit sedan 1972.

Skräddarsy din nya lyxsedan – nu är Mercedes-Benz S-Klass här 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?