1515
Annons

Hett eftertraktade gotlänningar i iskall bransch

VISBY. Trots att utbildade kyltekniker lyser med sin frånvaro på Gotland har Gute Kyltjänst aldrig haft lika mycket att göra som under pandemin.

Receptet till Gasellsprånget stavas politiska beslut, stenhårt jobb och en hållbar ledarfilosofi där rätt inställning trumfar tekniska meriter vid anställning.

Gute Kyltjänsts ägare Eric Ringqvist, Niclas Hanebring och Erik Nilsén på kundbesök i en livsmedelsaffär.
Gute Kyltjänsts ägare Eric Ringqvist, Niclas Hanebring och Erik Nilsén på kundbesök i en livsmedelsaffär.Foto:Joey Abrait

Klockan 04.00 brukar Eric Ringqvist kliva upp ur sängen. Inte för att mobilalarmet befaller honom utan för att kroppens klocka ringer.

”Jag vaknar av mig själv. På morgnarna är jag som mest produktiv. Och ska man hinna jobba 70 till 80 timmar i veckan gäller det att gå upp i tid”, säger han.

Eric Ringqvist är vd för Gute Kyltjänst, årets Gasellvinnare på Gotland. De senaste tre åren har företaget haft en tillväxt på 285 procent. Under det annars krisartade 2020 noterade man en all time high-omsättning.

”Främst beror det på politiska beslut. Eftersom livsmedelsbutikerna tvingats konvertera sina köldmedier har vi verkligen haft fullt upp”, säger Eric Ringqvist.

Företaget med den snärtiga sloganen ”varmt och kallt – vi kan allt” har sedan 2011 levererat kyla och värme till allt från serverhallar och restauranger till butiker och ishallar.

Men några tankar på att det skulle bli ett Gasellsprång närmare tio år efter starten fanns inte i startskedet.

”Vi har väl aldrig behövt jaga kunder eller ens marknadsföra oss. Vi har ramlat på nya jobb och sedan barnsben har jag haft med mig att man aldrig tackar nej till uppdrag. Man säger ´jo´, och sedan löser man problemet. Det är inte mitt fel om en kyldisk i en livsmedelsbutik krånglar, men säger jag nej gör jag en kund besviken. Och det är det sista jag vill”, säger Eric Ringqvist.

Precis som sin far och farfar gjorde driver han i dag ett kylföretag i Visby. 2013 klev han in som vd i Gute Kyltjänst, som två år tidigare grundats av forna arbetskollegan Erik Nilsén.

”Vi hade jobbat på öns stora kylföretag och ville testa att stå på egna ben. Visst var det jobbigt att säga upp sig och göra kompisarna besvikna, men jag kände att vi tillsammans kunde åstadkomma något riktigt bra. Det fanns ingen utstakad väg att vi skulle växa i den hastighet vi har gjort. Å andra sidan så finns det två vägar: antingen växer man eller så blir man omsprungen.”

I dag är Gute Kyltjänst i särklass störst av aktörerna på ön. I en tid när konkurrens inte är det primära problemet handlar huvudutmaningen snarare om att få tag i kompetent personal.

”Utbildade kyltekniker på Gotland går inte att finna. För oss är det viktiga att man har bra inställning och kan funka i arbetsgruppen. Alla kan lära sig kylteknik, det är svårare att ändra på sin personlighet. Det har hänt att jag tackat nej till överkvalificerade. Rena tekniska meriter står sig slätt mot det som vi själva tycker är rätt inställning.”

Eric Ringqvist, Niclas Hanebring och Erik Nilsén äger Gute Kyltjänst och tar hem priset som Årets Gasellvinnare i Gotland 2021.
Eric Ringqvist, Niclas Hanebring och Erik Nilsén äger Gute Kyltjänst och tar hem priset som Årets Gasellvinnare i Gotland 2021.Foto:Joey Abrait

Är det annars en bransch som lockar till sig arbetskraft?
”Jämför man med exempelvis rörbranschen har vi svårt att attrahera de yngre. I vår bransch är vi hela tiden i beredskap, 365 dagar om året och 24 timmar om dygnet. Mejerier, livsmedelsbutiker och slakterier klarar sig inte utan sin kyla. Det bidrar såklart till att våra medarbetare inte kan förvänta sig några traditionella arbetstider.”

Eric Ringqvist är därför mån om att bygga upp en familjär känsla och kultur i och kring bolaget.

”Jag har aldrig beordrat en övertidstimme eller tvingat någon att jobba helg; det skapar ett onödigt hårt klimat. Jag tror mer på ett hållbart ledarskap och företagande. Gänget ser själva när de behöver kliva in och vi hjälps alla åt, även om det ringer klockan 16 en fredag och någon kund akut behöver vår hjälp.”

Efter tre år med tillväxtvindar blir fokus det närmaste året att se över de interna processerna, samt att genomgå några miljö- och kvalitetscertifieringar.

”Ifjol var den perfekta stormen, då många jobb sammanföll och vi hade massor att göra. Samtidigt kände vi att vi höll på att växa ifrån oss själva. Nu backar vi medvetet tillbaka ett steg. Om vi ska växa vidare så måste vi ha vår interna organisation på plats i alla led.”

Och när organisationen väl sitter?
”Då är det dags att börja jaga affärer på riktigt. Det är möjligt att Gotland inte räcker till i framtiden. Ön har räckt till när vi haft en ombyggnadsboom, men omsättning köper man inte mat för. Dyker det upp rätt läge på fastlandet, och vi ser en sund affär i det, kan vi mycket väl tänka oss att starta en filial. Det svåra blir att bygga upp samma familjekänsla igen – på en ny plats”, säger Eric Ringqvist.

Han konstaterar att han älskar kylteknik, men att han varken är ”någon filmstjärna eller teaterapa”, och att uppståndelsen kring Gasellutmärkelsen har fått honom att tvingats kliva ut ur komfortzonen.

”Jag pratar hellre om kylteknik än mig själv. Det absolut roligaste är att kunna skapa kyla, att få till ett konstgjort klimat. Det är fortfarande fascinerande trots att jag jobbat med det i hela mitt vuxna liv.”

 

 

Sålde sitt Gasellbolag på sex veckor: ”Känslomässig berg- och dalbana”

Pandemin gav raketbränsle till matchningsbolaget Karriärkonsulten som på två år gått från 15 till 80 anställda. Superspurten gjorde företaget högvilt som förvärv efter tio år av organisk tillväxt. 

”Steget var enormt”, kommenterar grundaren och vd:n Camilla Hermelin försäljningen.

Camilla Hermelin sålde sitt livsverk Karriärkonsulten på rekordtid. ”Det var en känslomässig berg- och dalbana”, säger hon.
Camilla Hermelin sålde sitt livsverk Karriärkonsulten på rekordtid. ”Det var en känslomässig berg- och dalbana”, säger hon.Foto:Joey Abrait, Jesper Frisk

I december förra året var entreprenören Camilla Hermelin en av de nominerade till Årets kvinnliga gasell. Två månader senare sålde hon sitt livsverk efter något av en rekordkort förvärvsprocess, som från första mötet till överlåtelsedagen tog sex veckor – trots en grundlig och omfattande genomgång av verksamheten.

”Det är lätt att bli uppäten av processen, så allra viktigast är att verksamheten kan fortsätta som vanligt”, säger hon till Di och tillägger att hon delegerade ansvar i ledningsgruppen och tog hjälp av en förvärvsexpert på en advokatbyrå.  

Pandemin blev något av en superväxel för företaget som på två år gått från 15 till 80 anställda. Ytterligare nya medarbetare börjar kommande veckor. 

Via Arbetsförmedlingen flödar en allt bredare ström av jobbsökande till verksamheten. Hittills har man förmedlat över 3.000 anställningar, en siffra som i princip uppdateras dagligen. 

Tre år efter starten blev Karriärkonsulten uppvaktad av ett riskkapitalbolag som då fick nobben. Sju år senare, strax före jul förra året, kom hon i kontakt med förvärvsbolaget Storskogen som snabbt signalerade intresse för bolaget. 

Hur kommer det sig att du valde att sälja?
”Vi hade pratat om det fram och tillbaka på styrelsemöten sedan några år tillbaka. Det har alltså varit på tapeten och nu uppstod rätta tillfället. Allt stämde.”

Vad hade du för krav på den nya ägaren?
”Att verksamheten skulle fortsätta som vanligt, inga medarbetare skulle påverkas. Vi har byggt upp en företagskultur och ett arbetssätt som gör att vi kan matcha arbetssökande effektivt.”

Företaget har vuxit organiskt sedan start. Fram till överlåtelsen ägde Camilla Hermelin 90 procent av aktierna, hennes bror resterande andel. 

Var det svårt att släppa ifrån sig ägandet?
”Det har varit en otrolig känslomässig berg- och dalbana. Steget var enormt. Men när jag kom till insikten att dörrar öppnas för företaget som jag inte själv kan öppna var beslutet inte så svårt att fatta.”

”I det läge vi är i nu var det rätt för Karriärkonsulten att flytta hemifrån – och Storskogen känns som rätt hem”, säger hon vidare och syftar på karriärmöjligheterna inom koncernen som kommer de arbetssökande till del. 

Så fort parterna var överens om affären drog tre parallella processer igång: en finansiell, en juridisk och en operationell genomlysning av bolaget. En advokat kopplades in i alla delar, även i värderingen. 

”Vi hade koll på avtal, processer och arbetsmetoder, vilket var guld värt. Vi har också gjort kvalitetsutvärderingar och kunde visa att vi fått högsta betyg i Arbetsförmedlingens resultatmätningar”, säger Camilla Hermelin.  

Hur mycket jobb innebar försäljningen för dig?
”Första veckorna var det ett heltidsarbete”, säger hon och understryker: 

”För en entreprenör betyder heltid att man kör järnet dygnet runt. Därför är det viktigt att familjen är med och förstår att man behöver gå in i tunneln.”

Var ni eniga om prislappen?
”Värderingen baserades på bolagets tidigare resultat och en multipel på det. Det var ingen utdragen förhandling, bägge parter tyckte att den var rimlig.”

Vad har du för framtidsplaner?
”Jag är delägare i det matchningsföretag som nu är Karriärkonsultens moderbolag, så min drivkraft att fortsätta som vd finns kvar. Hade jag varit 20 år äldre kanske jag skulle ha resonerat annorlunda.”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera