ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Hetaste trenden i bilbranschen - begagnat

  • Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT

Försäljningen av begagnade bilar fortsätter att öka medan nybilsförsäljningen minskar. I mars var ökningen hela 7,6 procent, jämfört med mars i fjol.

”Hos bilhandeln är det nu brist på nyare begagnade fordon”, säger Peo Siwertson, Sverigechef för BCA Vehicle Remarketing.

I mars i år såldes 89.483 begagnade bilar i Sverige. Det var 6.335 fler än samma månad förra året. Av dessa var det nästan 43.000 bilar som bytte ägare mellan privatpersoner, vilket är en ökning med 10,4 procent.

Statistiken kommer från fordonsauktionsföretaget BCA Vehicle Remarketing och grundas på information från statistikföretaget Vroom och bilregistret. Siffrorna innefattar endast försäljning till privatpersoner. 

”Hos bilhandeln är det nu brist på nyare begagnade fordon, och därför börjar äldre begagnade bilar ta plats ute i bilhallarna.” säger Peo Siwertson.

Vilken typ av bilar säljer bäst på begagnatmarknaden?
”Vi har inte gjort den mätningen, men dieselbilar fortsätter att omsättas väldigt bra.”

Med nyare begagnade bilar avser han bilar som är max tre år och äldre bilar är över sju år. 

”Att nyproduktionen har gått ned beror på att WLTP har satt käppar i hjulet, när man inte får igenom alla certifieringar blir bilarna inte klara för leverans. Vi har populära bilmodeller i Sverige i dag som har påverkats negativt på grund av detta.”

WLTP, Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure, är ett nytt testsystem som mäter och bedömer bränsleförbrukning, koldioxid- och andra giftiga utsläpp. Från den 1 september 2018 måste alla nya personbilar vara certifierade. 

”Kommunernas uppsatta miljömål gör att man går mot miljövänligare drivmedel och då omsätter man sina fordonsparker just nu, och då är det de äldre bilarna som kommer ut på marknaden till försäljning.”

Även fordonskatten påverkas av WLTP tillsammans med det nya skattesystemet bonus-malus, som går ut på att nya bilar som släpper ut mer än 95 gram per kilometer får förhöjd skatt under de tre första åren, medan bilar som släpper ut max 60 gram per kilometer får en bonus. Skatten kommer att beräknas med WLTP-värdet som skattegrund från den 1 januari 2020.

Att intresset för begagnade bilar är så stort bland privatpersoner tror dock Peo Siwertson beror på osäkerhet, snarare än miljötänk. 

”I dag vet inte privatpersoner hur nya skattereglerna kommer att påverka vid nybilsförsäljning efter januari 2020.” 

För den bilköpare som ändå vill vara miljösmart, nominerar föreningen Gröna bilister 40 bilmodeller i sin årliga tävling ”Miljöbästa bil”.

Dessa har alla gemensamt att de är fossiloberoende, energieffektiva och säkra. 

Överlägsen vinnare 2018 i klassen ”privat” var Nissan Leaf. Renault Zoe och Hyunadi Ioniq electric kom på en andra och tredje plats. Alla dessa tre är elbilar. 

Men även om elbilarna dominerade i toppen är fordonsgasbilarna ett mycket bra miljöval, skriver Gröna bilister på sin hemsida.

Juryn gjorde även en bedömning av klimatpåverkan vid bilens tillverkning. Här var inte elbilarna stjärnorna, eftersom tillverkningen av elbilars stora batterier kräver mycket energi. Denna ”tillverkningsdefekt” räknas dock som en barnsjukdom och det finns gott hopp om förbättringar i framtiden, enligt Gröna bilister.

”Det är tre fundamentala egenskaper som ett fordon, oavsett typ eller modell, ska ha om vi ska kunna säkra framtiden”, säger Martin Prieto Beaulieu, verksamhetsansvarig Gröna Bilister.

”Bilen måste; 1. Vara energieffektiv för det transportarbete den ska utföra, 2. Drivas med hållbara förnybara bränslen alternativt el. 3. Den ska ha den högsta säkerhetsklassning.”

 

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies