1515

Heta spår över sundet

Behovet av en ny förbindelse mellan Sverige och Danmark växer.
Arbetet med en sådan pågår därför för fullt och det hetaste spåret är tunnelvägen mellan Helsingborg och Helsingör som beräknas stå klar om 15 år.

Diskussionerna om en ny väg till Danmark har tagit ordentlig fart den senaste tiden.
Diskussionerna om en ny väg till Danmark har tagit ordentlig fart den senaste tiden.Bild:Paul Kleiven

”Just nu bedömer vi kapaciteten på de nuvarande för- bindelserna över Öresund. Därefter kan vi granska hur arbetet ska gå vidare”, säger Hans Rode på Sverigeförhandlingen.

Sverigeförhandlingen är ett regeringsinitiativ som har funnits sedan 2014. Organisationen arbetar med infrastrukturella frågor såsom hur Sverige ska anlägga höghastighetsbanor för tåg och hur järnvägarna i norra Sverige kan byggas ut.

Organisationen ser även över möjligheterna till en ny förbindelse över Öresund.

”Om det finns ett gemensamt danskt-svenskt intresse kommer vi att titta på hur en ny fast förbindelse skulle kunna se ut och hur en sådan kan finansieras”, säger Hans Rode.

I dagsläget är Öresundsbron den enda fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Under 2016 rullade mer än 7,4 miljoner motorfordon över Öresundsbron, vilket var rekord. Under juli slogs även rekord för antalet fordon som åkte över bron under en och samma månad.
Högtrycket på bron har fått frågan om ytterligare en förbindelse mellan Sverige och Danmark att ta ytterligare fart. Det alternativ som har varit på allmänhetens läppar de senaste åren är en tunnel mellan svenska Helsingborg och danska Helsingör.

”Färjetrafiken mellan de två städerna är etablerad sedan länge och eftersom en tunnel skulle vara till för samma typer av fordon som går på Öresundsbron skulle den både avlasta Öresundsbron och minska de risker som finns med att endast ha en fast förbindelse”, säger Mikael Stamming på Region Skåne.

Mikael Stamming berättar att Sydsvenska handelskammaren och Skanska tidigare har visat att en tunnel mellan Helsingborg och Danmark kan byggas för omkring 26 miljarder kronor. När Öresundsbron anlades i mitten av 1990-talet kostade den omkring 20 miljarder kronor.

”Precis som Öresundsbron kommer en eventuell tunnel mellan Helsingborg och Helsingör att finansieras av användarna genom någon form av avgift och precis som på Öresundsbron skulle motorvägsdelen vara mest lönsam”, säger Mikael Stamming.

Men det finns många faktorer som påverkar svenskarnas möjlighet att få en ny anslutning till Danmark. En sådan är den så kallade Fehman-Bält-förbindelsen. Det är en tunnel för bil och järnvägar som ersätter färjetrafiken mellan Rödby i Danmark och Puttgarden i Tyskland.
Denna tunnel beräknas stå klar omkring år 2030, men genomgår fortfarande miljöprövningar i Tyskland.

”Om Fehman-Bält-tunneln öppnar 2030 kommer den att förändra Europas gods- korridor vilket ökar det totala flödet av privatpersoner och gods både till och från Skandinavien. Därför är det viktigt att redan nu planera för den utvecklingen”, säger Mikael Stamming.


Innehåll från YrkesAkademinAnnons

Vi hjälper dig och ditt företag att möta framtidens kompetenskrav

I ett allt mer digitaliserat samhälle, där teknikutvecklingen skapar snabbare förändringar, blir det viktigare för både företag och individer att säkerställa en kontinuerlig kompetensutveckling och ett ständigt lärande. 

– Med vår långa erfarenhet hjälper vi företag och kommuner över hela Sverige att identifiera områden där medarbetare behöver uppdaterade, eller helt nya, kunskaper - kunskaper som dessutom är både aktuella och relevanta för att följa med in i framtiden, säger Anna-Carin Herdebrant, affärsområdeschef företagsutbildningar på YrkesAkademin. 

– Vi vill med fokus på hela landet stötta företagen att möta ökade kompetenskrav som är ett resultat av den snabba teknikutvecklingen. Vi vill göra skillnad, och vi kan med vår brett uppbyggda kompetens skapa de utbildningar som gör just det, berättar Anna-Carin. 

Genom sin stora satsning på bland annat utbildningar inom gröna transporter och elektrifiering är YrkesAkademin också med och utvecklar det svenska hållbarhetsarbetet. 

– Det handlar om utbildningar som gör att vi kan möta våra klimatutmaningar på ett bättre sätt framöver. Vi jobbar exempelvis med utbildningar inom e-drivesystem och kompetenshöjning för ingenjörer för att stötta den snabba omställning vi ser idag inom fordonsindustrin. Vi utbildar förare för transportfordon löpande och har säkerhetsutbildningar kring elfordon för de som arbetar på våra vägnät, berättar Anna-Carin.

Vad gör YrkesAkademin till en stark samarbetspartner för kompetenshöjning enligt dig?

– Vi som utbildningssamordnare måste vara på tårna och kunna erbjuda intressanta, korta, flexibla utvecklingsmöjligheter. För oss är det viktigt att hela tiden ligga i framkant och utveckla vårt utbud, så att vi när behoven uppstår kan presentera en lösning. När exempelvis pandemin kom så arbetade vi redan med nätbaserade utbildningar inom området och kunde därför snabbt möta företagens förändrade behov.

Läs mer om våra utbildningar

Läs mer om vår verksamhet 

Om YrkesAkademin
YrkesAkademin grundades 1997 och finns över hela Sverige samt i Finland men vi har också länge varit omställda för digitalt lärande och distansundervisning. Varje år lär sig fler än 10 000 människor ett jobb hos oss, eller kompetenshöjer sig i takt med att teknik och utveckling går framåt. Våra utbildare är goda pedagoger med en gedigen bakgrund direkt från näringslivet. Vi samarbetar nära med branschen - på så sätt säkerställer vi att våra kompetensinsatser alltid är aktuella och relevanta så att du kan gå en hållbar framtid till mötes.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med YrkesAkademin och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?