1515

Heta för Företagarna – efterträdaren som ordförande föreslås snart

Adlibris- och Apoteagrundaren Pär Svärdson, Netonnetägaren Fabian Bengtsson och Mellby Gårds vd Johan Andersson finns bland de hetaste kandidaterna till ny ordförande för Företagarna.

Även Collectorgrundaren Lena Apler nämns liksom Anna Omstedt som grundade Tasteline.

KANDIDATER. Pär Svärdson, grundare av Adlibris- och Apotea, Johan Andersson, vd för Mellby Gård och Lena Apler, grundare av Collector är heta ordförandekandidater.
KANDIDATER. Pär Svärdson, grundare av Adlibris- och Apotea, Johan Andersson, vd för Mellby Gård och Lena Apler, grundare av Collector är heta ordförandekandidater.Foto:Cissi Jonson, Jesper Frisk och Jack Mikrut

För knappt två veckor sedan blev det känt att Monica Lindstedt, grundare av Hemfrid, inte ställer upp för omval till ordförande för Företagarna, en post hon har haft i fem år. Dessutom har hon var hon vice ordförande i två år innan hon blev ordförande.

Monica Lindstedt fyller visserligen 65 år i år men det är tillväxten i Hemfrid som gör att hon lämnar ordförandeposten, inte pensionen.

”Jag är fortfarande aktiv i mitt eget bolag. Vi har ganska stora strategiska utmaningar framför oss som jag måste fokusera på”, säger hon till Di.

Enligt vad Di erfar kommer en efterträdare att föreslås inom kort. Det ska dock inte vara Stockholms Handelskammares avgående vd Maria Rankka, vilket det spekulerats kring.

De hetaste namnen för att bli ny ordförande är istället, liksom företrädarna, företagare.

Johan Andersson, vd för Mellby Gård, har tagit tydlig ställning i debatten, bland annat när det gäller entreprenörsskatten 3:12.

Fabian Bengtsson, tidigare vd för Siba, ordförande i Netonnet och nu aktiv ägare i elektronikkedjan, är en annan familjeföretagare som nämns.

Från startupvärlden kommer Pär Svärdson, som grundat både Adlibris och Apotea, där han fortfarande är vd.

En annan entreprenör som det spekuleras kring är Anna Omstedt som bland annat grundat Tasteline.

En femte person som pekas ut som möjlig ordförande är Lena Apler, som grundat den börsnoterade nischbanken Collector. Hon är dock fortfarande ordförande i banken, sitter ibland andra Skistar och Platzers styrelser och är dessutom affärsängel med en rad techinvesteringar i portföljen.

Och enligt Monica Lind- stedt är ordförandeuppdraget omfattande.

”Det är som att vara partiledare, fast utan politisk färg. Man måste vara ute och prata med folk, klippa band, man måste vara närvarandet och det tar tid”, säger hon.

Hon tycker att organisationen har förändrats under de år hon varit engagerad.

”Tidigare ansågs Företagarna vara en organisation där man mest bråkar. Så är det inte längre. Politikerna vet att man i våra led skapar fyra av fem arbetstillfällen, att vi gör det enklare att driva företag, kommer med egna idéer och dessutom reagerar på mer eller mindre kloka förslag från regeringen”, säger hon.

Hon tycker att det vore bra med en erfaren företagare som nästa ordförande.

”Det är bra att ha en ordförande som har upplevt hur det är att bygga ett företag, inte bara att ha en idé. Att ha en idé är ganska enkelt jämfört med att bygga upp och driva en verksamhet”, säger Monica Lindstedt.

Hon är engagerad i Nätverket 17, som syftar till att inspirera kvinnliga entreprenörer att satsa på att bygga stora företag. Även efterträdaren på Företagarna bör lägga krut på att få företagare att våga växa sina verksamheter, säger hon.

”Jag tror att storleken spelar roll. Om inte vi på Hemfrid inte haft ambitionen att bli stora hade vi bara blivit ett pittoreskt inslag i gatubilden. Det är när företag blir större som man faktiskt får ett inflytande. Man måste våga tänka stort”, säger Monica Lindstedt.


Innehåll från Orange CyberdefenseAnnons

Orange Cyberdefense CyberSoc ser allt

Det är faktiskt så. De kunder som har givit Orange Cyberdefense mandat att hjälpa dem, har väldigt bra förutsättningar att skydda sin verksamhet med hjälp av bolagets globala Cyber Security Operation Centers – CyberSOCs.

– Här analyseras all data och resultaten används sedan vägledande för att skydda våra kunder, säger Fredrik Svensson, Head of CyberSOC, Orange Cyberdefense Sverige.

Orange Cyberdefenses Cyber Threat Intelligence-data bidrog till att att bolaget hade försprång på marknaden och kunde hjälpa sina kunder med både implementering av Indicators of Compromise (IOCs) och aktiv threat hunting under den gångna sommarens välkända attacker.

Den accelererade digitaliseringen och ransomware-trenden har fortsatt att dominera under 2021 och Orange Cyberdefense ser att det kommer att fortsätta, samtidigt som många cyberattacker blir allt mer komplexa och sofistikerade. Denna utveckling har emellertid också medfört att medvetenheten kring samhällets sårbarhet har höjts, vilket i sin tur har fört upp cybersäkerheten på dagordningen för styrelser och ledningar. 

– Ju mer samhället digitaliseras, desto större inverkan har hoten. Lyckligtvis tar allt fler detta på allvar och ser sig om efter tjänster och lösningar som kan hålla den egna verksamheten trygg, berättar Fredrik Svensson.

Globala muskler – lokal insikt

För att stötta sina kunder i den pågående utvecklingen erbjuder Orange Cyberdefense tjänster inom allt från rådgivning, riskmitigering och riskvisualisering, till dedikerade monitorerings-, detekterings- och responslösningar. Funktionen för bolagets 11 globala CyberSOCs är således att övervaka, upptäcka, undersöka och svara på cyberhot – dygnet runt. 

– De kunskaper vi erhåller med vår Cyber Threat Intelligence använder vi sedan för att ytterligare stärka säkerheten för våra kunder. Den globala inblicken och informationen kombineras därefter med lokal insikt, AI och mänsklig expertis, i form av våra oerhört skickliga ingenjörer och tekniker. 

Fredrik exemplifierar med ett av Orange Cyberdefense senaste kundcase, där bolaget aktivt stöttar ett företags befintliga IT-säkerhetsleverans med en helt anpassad lösning. 

– Tillsammans med kunden bygger vi upp såväl teknik som kunnande för att de ska kunna förbättra sin operationella säkerhet och upprätta en heltäckande CyberSOC.

Fortsätter att vässa sina tjänster

Den samlade kompetens som bolaget har erhållit genom åren har följaktligen skapat ett enormt informationsunderlag och en unik förståelse för kundernas processer och arbetssätt. Denna förståelse har Orange Cyberdefense sedermera nyttjat för att kontinuerligt vässa och utveckla sina tjänster utifrån kundernas feedback och behov. 

– Vi ser en stor efterfrågan på skräddarsydda tjänster för operationellt arbete. Tack vare vår nära samverkan med kunderna kan vi snabbt utforma och exekvera relevanta tjänster som ger mervärde – givetvis anpassade till lokala regulatoriska krav. Därmed hjälper vi både våra kunder och samhället i stort att minimera sina skaderisker, avslutar Fredrik. 

Kontakta Orange Cyberdefense för att få veta mer

Mer från Orange Cyberdefense

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Orange Cyberdefense och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?