1515
Annons

Hennes ridbolag växer med Gasellfart i sociala medier

STOCKHOLM. I stallet fann Johanna Ingelsson envishet och gemenskap.

Nu genomsyrar det också hennes bolagsbygge, där stark närvaro i sociala medier har satt Gasellfart på ridsportmärket Equestrian Stockholms tillväxt. 

Johanna Ingelsson, vd och delägare Equestrian Stockholm.
Johanna Ingelsson, vd och delägare Equestrian Stockholm.Foto:Jesper Frisk
Reklaminspelning på Högdalens gård på Vendelsö.Foto:Jesper Frisk
Foto:Jesper Frisk

Manen är knuten, pälsen glansig och den sjuåriga dressyrhästen Frank skrapar med hoven i stallgången på Högdalens gård, söder om Stockholm.

”Perfekt, fånga det!”, säger Johanna Ingelsson.

Samtidigt kryper fotografen allt djupare ner framför det svenska halvblodet och zoomar in rörelsen. Fokus ligger på den blå lindan med guldemblemet runt Franks ben, där det står Equestrian Stockholm.

Johanna Ingelsson, ridsportmärkets grundare och vd, står tillsammans med de andra delägarna Cecilia Claesson och Sofia Grundsten och regisserar en kommande reklamfilm.

Det Stockholmsbaserade bolaget Equestrian Stockholm har sedan starten för fem år sedan vuxit till ett av de största ridvarumärkena på sociala medier, något som också speglar sig i bolagets tillväxt. I år är företaget Gasellvinnare i Stockholm, alltså det bolag som har vuxit snabbast mellan 2016 och 2019 i länet. 

Till följarna på Instagram fotas och filmas varje ny kollektion – under ett år lanseras totalt tolv. Enligt Johanna Ingelsson är det just interaktionen med kunderna som har fått fart på företagets tillväxt. 

”Med sociala medier kan man ta in kunderna i produktionsrummet på ett helt annat sätt än vad man kunde göra förr. Nu är kunderna med och röstar fram vilka produkter vi ska ta fram och får vara med och välja färger. Det ger oss idéer om vad de saknar.” 

Som tidigare hoppryttare visste Johanna Ingelsson själv vad hon ville ha, och det var något helt annat än det omoderna utbudet av ridkläder i brunaktiga toner som då fanns att köpa.

”Jag hade en dröm om att bli världsmästare i hoppning men med tiden kände jag att jag hellre ville jobba med hästar på ett annat sätt. Då föddes idén om ett ridsportmärke.”

Hennes passion för hästar väcktes tidigt. Redan som sexåring var Johanna Ingelsson fast besluten om att hon skulle börja rida och hon lyckades övertyga familjen om saken. 

”Vi vågar tänka nytt i en klassisk bransch”.

Med samma envishet startade hon flera år senare sitt bolag. En drivkraft som också karaktäriserar flera av bolagets anställda.

”Det har med häst- och stallkulturen att göra. Många av de som jobbar hos oss har varit hästtjejer, och den som från tio års ålder har lärt sig att ta kontrollen över ett djur på 700 kilo blir som vuxen en ledare på ett naturligt sätt.”

De hästintresserade tjejerna är inte bara en viktig målgrupp på sociala medier – att sponsra och stödja ungdomar i ridsporten har blivit en av bolagets hjärtefrågor. 

”Trots att ridsporten domineras av kvinnor är det många män i toppen. När ett varumärke vill börja sponsra väljer det många gånger toppryttare, ofta en man. Vi ville inte gå den vägen, i stället siktar vi in oss på unga lag som ska tävla i till exempel EM.” 

Runt hästen Frank, i stallet på Högdalens gård, arbetar sex personer. Alla rör sig vant kring hästen, någon borstar, en annan springer in till sadelkammaren och hämtar träns och ridhjälm. Allt medan nästa tagning för reklamfilmen diskuteras. 

Scenen beskriver tydligt det Johanna Ingelsson kallar bolagets själ – kollektivet.

”Att driva företag är ingen ’one man show’. Det är något man gör tillsammans. Utan ett team går det inte att driva ett framgångsrikt bolag.”

När idén till Equestrian Stockholm föddes var det första steget för Johanna Ingelsson att läsa en yrkesutbildning inom business, detaljhandel och ledarskap. 

Nästa steg var att knyta fler delägare till sig. 

”Jag tror att det är viktigt att man i ett tidigt skede vågar ta in folk, framför allt människor som vill jobba mot samma mål.” 

En gemensam vilja är att skapa mer ekovänliga produkter – även det var något Johanna Ingelsson saknade från tiden som ryttare. 

”Jag är ekonörd och tycker att det här är spännande. Ett av våra stora problem är att vi ryttare tvättar våra plagg för ofta, inte alltid för att de är smutsiga utan för att de luktar. Det förstör inte bara kläderna utan slösar också enorma mängder vatten.”

Lösningen mot dålig lukt fanns hos en leverantör som använder krossade kaffebönor i textiltillverkningen. Restprodukter från kafékedjor hettas upp och tvinnas in i trådarna innan textilierna vävs. Det neutraliserar doften i kläderna.

”På samma sätt försöker vi att hitta fler miljövänliga material. Om våra kunder efterfrågar ett fleecetäcke till hästarna tar vi till exempel fram ett av återvunnen plast.”

På Instagramkontot delas följarnas egna bilder – ryttare med ridkläder från den senaste kollektionen, där rosa tröjor matchar med hästens grimma. 

”Då får vi se hur våra produkter ser ut runt om i hela världen. I Australien, USA eller i Tyskland.”

Det sistnämnda landet har också varit en av bolagets stora internationella satsningar under åren, med egen sajt och kundtjänst på tyska. 

”Tyskland är en av världens största hästnationer och det har varit väldigt lyckat att etablera sig där. Nu ska vi fortsätta utvecklas utomlands.”

Hittills har Equestrian Stockholm återförsäljare i 27 länder. Parallellt är satsningen på e-handel viktig. 

”Många större företag har inte förstått att man kan ha återförsäljare och driva e-handel samtidigt. Att vi valde att gå den vägen har bidragit till att vi har kunnat växa så snabbt.”

Med sina många kollektioner, alla i olika färger och nya material, utmanar Equestrian Stockholm de ridsportföretag som en gång fick Johanna Ingelsson att vilja bli entreprenör. 

”Vi vågar tänka nytt i en klassisk bransch.”

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Modeskaparen Issey Miyake död

Den japanske modeskaparen Issey Miyake har avlidit, 84 år gammal. Hans internationella karriär sträckte sig över mer än 50 år.

Issey Miyake, modeskaparen bakom Steve Jobs svarta polotröjor, är död.
Issey Miyake, modeskaparen bakom Steve Jobs svarta polotröjor, är död.

Issey Miyake var en av flera unga japanska designers som nådde framgång i Paris från mitten av 1970-talet. Han blev främst känd för klädmärket som bär hans namn.

Modelegendaren avled den 5 augusti, meddelar en av hans medarbetare. Enligt hans egen önskan ska han redan ha begravts med endast anhöriga närvarande. Det ska inte finnas några planer på en större ceremoni.

Issey Miyake stod bakom bekväma kläder i avant garde-stil. Bland annat gjorde han kläder med veck som var permanenta och som inte skrynklade.

Han gjorde även över 100 svarta polotröjor till den legendariske Apple-chefen Steve Jobs.

Issey Miyake föddes i Hiroshima 1938 och överlevde atombomben som fälldes där 1945. Han talade sällan om händelsen, men i en artikel om nedrustning han skrev i The New York Times 2009 bröt han tystnaden.

”När jag blundar kan jag fortfarande se saker som ingen någonsin borde uppleva: ett starkt rött ljus, det svarta molnet kort därefter, människor som springer åt alla håll och desperat försöker fly”, skrev han.

”Jag har aldrig valt att dela mina minnen eller tankar om den dagen. Jag har försökt, men utan framgång, att lägga dem bakom mig och har föredragit att tänka på saker som kan skapas, inte förstöras, och som bringar skönhet och glädje.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera