Hennes ridbolag växer med Gasellfart i sociala medier

STOCKHOLM. I stallet fann Johanna Ingelsson envishet och gemenskap.

Nu genomsyrar det också hennes bolagsbygge, där stark närvaro i sociala medier har satt Gasellfart på ridsportmärket Equestrian Stockholms tillväxt. 

Johanna Ingelsson, vd och delägare Equestrian Stockholm.
Johanna Ingelsson, vd och delägare Equestrian Stockholm.Foto:Jesper Frisk
Reklaminspelning på Högdalens gård på Vendelsö.Foto:Jesper Frisk
Foto:Jesper Frisk

Manen är knuten, pälsen glansig och den sjuåriga dressyrhästen Frank skrapar med hoven i stallgången på Högdalens gård, söder om Stockholm.

”Perfekt, fånga det!”, säger Johanna Ingelsson.

Samtidigt kryper fotografen allt djupare ner framför det svenska halvblodet och zoomar in rörelsen. Fokus ligger på den blå lindan med guldemblemet runt Franks ben, där det står Equestrian Stockholm.

Johanna Ingelsson, ridsportmärkets grundare och vd, står tillsammans med de andra delägarna Cecilia Claesson och Sofia Grundsten och regisserar en kommande reklamfilm.

Det Stockholmsbaserade bolaget Equestrian Stockholm har sedan starten för fem år sedan vuxit till ett av de största ridvarumärkena på sociala medier, något som också speglar sig i bolagets tillväxt. I år är företaget Gasellvinnare i Stockholm, alltså det bolag som har vuxit snabbast mellan 2016 och 2019 i länet. 

Till följarna på Instagram fotas och filmas varje ny kollektion – under ett år lanseras totalt tolv. Enligt Johanna Ingelsson är det just interaktionen med kunderna som har fått fart på företagets tillväxt. 

”Med sociala medier kan man ta in kunderna i produktionsrummet på ett helt annat sätt än vad man kunde göra förr. Nu är kunderna med och röstar fram vilka produkter vi ska ta fram och får vara med och välja färger. Det ger oss idéer om vad de saknar.” 

Som tidigare hoppryttare visste Johanna Ingelsson själv vad hon ville ha, och det var något helt annat än det omoderna utbudet av ridkläder i brunaktiga toner som då fanns att köpa.

”Jag hade en dröm om att bli världsmästare i hoppning men med tiden kände jag att jag hellre ville jobba med hästar på ett annat sätt. Då föddes idén om ett ridsportmärke.”

Hennes passion för hästar väcktes tidigt. Redan som sexåring var Johanna Ingelsson fast besluten om att hon skulle börja rida och hon lyckades övertyga familjen om saken. 

”Vi vågar tänka nytt i en klassisk bransch”.

Med samma envishet startade hon flera år senare sitt bolag. En drivkraft som också karaktäriserar flera av bolagets anställda.

”Det har med häst- och stallkulturen att göra. Många av de som jobbar hos oss har varit hästtjejer, och den som från tio års ålder har lärt sig att ta kontrollen över ett djur på 700 kilo blir som vuxen en ledare på ett naturligt sätt.”

De hästintresserade tjejerna är inte bara en viktig målgrupp på sociala medier – att sponsra och stödja ungdomar i ridsporten har blivit en av bolagets hjärtefrågor. 

”Trots att ridsporten domineras av kvinnor är det många män i toppen. När ett varumärke vill börja sponsra väljer det många gånger toppryttare, ofta en man. Vi ville inte gå den vägen, i stället siktar vi in oss på unga lag som ska tävla i till exempel EM.” 

Runt hästen Frank, i stallet på Högdalens gård, arbetar sex personer. Alla rör sig vant kring hästen, någon borstar, en annan springer in till sadelkammaren och hämtar träns och ridhjälm. Allt medan nästa tagning för reklamfilmen diskuteras. 

Scenen beskriver tydligt det Johanna Ingelsson kallar bolagets själ – kollektivet.

”Att driva företag är ingen ’one man show’. Det är något man gör tillsammans. Utan ett team går det inte att driva ett framgångsrikt bolag.”

När idén till Equestrian Stockholm föddes var det första steget för Johanna Ingelsson att läsa en yrkesutbildning inom business, detaljhandel och ledarskap. 

Nästa steg var att knyta fler delägare till sig. 

”Jag tror att det är viktigt att man i ett tidigt skede vågar ta in folk, framför allt människor som vill jobba mot samma mål.” 

En gemensam vilja är att skapa mer ekovänliga produkter – även det var något Johanna Ingelsson saknade från tiden som ryttare. 

”Jag är ekonörd och tycker att det här är spännande. Ett av våra stora problem är att vi ryttare tvättar våra plagg för ofta, inte alltid för att de är smutsiga utan för att de luktar. Det förstör inte bara kläderna utan slösar också enorma mängder vatten.”

Lösningen mot dålig lukt fanns hos en leverantör som använder krossade kaffebönor i textiltillverkningen. Restprodukter från kafékedjor hettas upp och tvinnas in i trådarna innan textilierna vävs. Det neutraliserar doften i kläderna.

”På samma sätt försöker vi att hitta fler miljövänliga material. Om våra kunder efterfrågar ett fleecetäcke till hästarna tar vi till exempel fram ett av återvunnen plast.”

På Instagramkontot delas följarnas egna bilder – ryttare med ridkläder från den senaste kollektionen, där rosa tröjor matchar med hästens grimma. 

”Då får vi se hur våra produkter ser ut runt om i hela världen. I Australien, USA eller i Tyskland.”

Det sistnämnda landet har också varit en av bolagets stora internationella satsningar under åren, med egen sajt och kundtjänst på tyska. 

”Tyskland är en av världens största hästnationer och det har varit väldigt lyckat att etablera sig där. Nu ska vi fortsätta utvecklas utomlands.”

Hittills har Equestrian Stockholm återförsäljare i 27 länder. Parallellt är satsningen på e-handel viktig. 

”Många större företag har inte förstått att man kan ha återförsäljare och driva e-handel samtidigt. Att vi valde att gå den vägen har bidragit till att vi har kunnat växa så snabbt.”

Med sina många kollektioner, alla i olika färger och nya material, utmanar Equestrian Stockholm de ridsportföretag som en gång fick Johanna Ingelsson att vilja bli entreprenör. 

”Vi vågar tänka nytt i en klassisk bransch.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?