Annons

Hennes pysselföretag tredubblade omsättningen under coronakrisen

Coronavåren har satt fart på kreativiteten i många hem. Ett av företagen som haft ett drastiskt uppsving är The Folklore Company, som säljer kit för korsstygnsbroderi på nätet.

Sofia Magnusson, vd och grundare av The Folklore Company.
Sofia Magnusson, vd och grundare av The Folklore Company.Foto:Patrik Olsson
Foto:Patrik Olsson
Foto:Patrik Olsson
Foto:Patrik Olsson
Foto:Patrik Olsson
Foto:Patrik Olsson

Skidåkerskan Stina Nilsson gör det. Författaren Katarina Wennstam gör det. Gustav V, kung under 43 år på 1900-talet, gjorde det också. Broderier alltså. Och det är en stadigt växande trend som fått en extra skjuts tack vare coronakrisen.

”Om man jämför maj månad med förra året så ökade vi omsättningen med 320 procent”, säger Sofia Magnusson.

Hon är vd och grundare av The Folklore Company, som dels säljer broderikit med färdiga motiv, men som också erbjuder två digitala verktyg för att designa helt unika broderier, antingen med text eller genom att scanna ett fotografi. Motivet omvandlas till ett färdigt mönster och skickas hem tillsammans med allt material som behövs för att färdigställa och – för den som vill – montera och hänga upp broderiet på väggen.

”Jag är själv från Hälsingland och uppvuxen med väggbonader, och när jag satt i min lägenhet i Göteborg ville jag ha en egen bonad. Men inte ´Hem ljuva hem´, utan ett citat av Neil Young. Jag kollade hur man skulle kunna göra ett mönster och upptäckte att det inte fanns någon bra digital lösning för att designa sitt eget mönster, utan att jag fick rita och räkna ut kryss manuellt utefter hur jag ville ha det.”

Efter en bredare sökning insåg hon att hela pysselbranschen är tämligen odigitaliserad. 

”Frågan var inte om, utan när den skulle digitaliseras, och jag insåg att om inte jag gör det här så kommer någon annan göra det. Många springer på fintech och medtech, och förstår inte vilken stor nisch det här är. I USA är marknaden för handarbete och pyssel enorm, och värderad till över 300 miljarder kronor”, säger Sofia Magnusson.

Hon startade The Folklore Company som en bisyssla 2014, men satsar sedan 2018 på företaget fullt ut. Idag är de fem anställda, och via några investeringsrundor har hon tagit in riskkapital från affärsänglarna Bo Mattsson och Anna-Lina Kvarnsmyr. Det senaste bokslutet beräknas hamna på cirka 2 Mkr i omsättning, och fördubblas under 2020.

”Vi har haft kunder från dag ett. Idag är majoriteten av kunderna från Sverige, men vi säljer internationellt och framöver kommer vi framför allt att jobba mot USA, både med e-handel men också genom att licensiera ut vårt bildverktyg till andra aktörer, som en marknadsföringsväg.”

Parallellt med The Folklore Companys framväxt har broderier också blivit allt mer populära i sociala medier. På Instagramkontot Broderauttexten, med över 70.000 följare, har tvåbarnsmamman Gisela Ståle i flera år lagt ut bilder på de humoristiska broderier hon började göra som egenterapi under sin sjukskrivning. Broderierna har både blivit en vandringsutställning och lett till en nystartad e-handel där man kan köpa fototryck av några motiv.

Vad är grejen med att brodera?
”Dels ger man sig själv lite egentid, dels tror jag det lockar att få göra något konkret med händerna, istället för att sitta med telefonen.”

Nästan 90 procent av de broderikit som beställs är citat, och av dessa är nästan alla roliga eller moderna citat eller uttryck, men någon enstaka ”Hem ljuva hem” beställs också. Under coronakrisen har motiv av Anders Tegnell och ”Stay calm and tvätta händerna” ökat i popularitet. Storsäljaren bland de färdiga broderikiten är Katarina Wennstams ”Var inte ett as så ska du se att det ordnar sig”. 

Vilket är det mest populära motivet som kunder designar själva?
”Faktiskt texten ´En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem´. En släkting hade hört uttrycket och tyckte att vi borde ha det som ett av våra färdiga kit, men jag sa nej, det kommer inte våra kunder att gilla. Men jag hade så fel. Plötsligt hade någon gjort en beställning med det citatet, och sedan har det spridit sig. Nu är det minst en varje vecka som själv gör ett motiv med den texten.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?