Smygpremiären var på musikfestivalen Way out west i augusti 2018.
Världsartister som Kendrick Lamar, Arctic Monkeys, Patti Smith och de svenska artisterna Miriam Bryant och Sarah Klang var då först med att få provsmaka Sara Serrays Wellibites.
”Jag fick fin respons vilket peppade mig inför den officiella lanseringen ett par veckor senare”, säger Sara Serray.
Sedan dess har hennes nyttiga godis utan socker, gelatin och palmolja men berikat med vitaminer och mineraler tagit steget in på dagligvaruhandelns alla stora kedjor och på de flesta apotekskedjorna runt om i landet.
För varje ny återförsäljare av hennes paketerade godis slås nya försäljningsrekord. Så hittills har hon varit relativt skonad under coronakrisen.
”Under årets tre första månader har vi slagit försäljningsrekord varje månad, men en av apotekskedjorna vill avvakta fler beställningar då det är högt tryck på försäljningen av läkemedel”, säger hon.
Under intervjun får hon ett mejl från den berörda apotekskedjan.
”Det är tydligen grönt ljus igen och de har precis lagt en ny order”, säger en påtagligt glad Sara Serray.
Först på tåget var Coop Väst och kort därefter nätapoteket Apotea.
”Deras stöd gav snabbt volym i försäljningen och har öppnat många dörrar.”
Nästa steg är en expansion utomlands. Under våren lanseras Wellibites i grannlandet Norge via en distributör.
”Covid-19 har inte ändrat på våra planer däremot har distributören valt att lägga mindre order flera gånger i stället för en enda stor.”
Sara Serray är utbildad apotekare och kostexpert. Hon fick sin idé till mer hälsosamt godis när systerdottern Leona, då 3 år, blev intresserad av godis.
”Jag vill bidra till att främja folkhälsan och ansåg att det borde gå att ta fram godis som både är gott och nyttigt och som till och med barn skulle gilla, så Leona blev min provsmakare”, berättar Sara Serray.
Likt ett laboratorieexperiment började hon provkoka godis i sin mammas kök.
”Mina första godisformar var enkla pralinformar från Ikea och ett godisrecept från nätet. Systematiskt antecknade jag alla ändringar i receptet till dess jag hade ett som både jag och Leona gillade. Och som är mitt unika recept.”
Sara Serray är ett skolboksexempel på när innovationssystemet fungerar som bäst. Genom Göteborgs uppfinnareförening, inkubatorn Yuncture och Venture Cup hittade hon likasinnade, kunskap och mentorer. Och Grahns Konfektyr med produktion i Skövde och Falköping där Wellibites tillverkas.
”De var generösa och lät mig experimentera i deras professionella provkök för att hitta den rätta konsistensen på godiset.”
När Sara Serray hade sitt recept behövde hon kapital och sålde därför sin nya lägenhet efter en månad och sade upp sig från sitt arbete. Det var i februari för två år sedan.
”Samma dag som lägenheten såldes startade jag mitt aktiebolag. Det var ju nu eller aldrig. Och jag trodde så mycket på min produkt – då måste man våga satsa”, säger Sara Serray.
”Jag kommer ihåg den härliga känslan när jag första gången såg en kund hålla en påse med Wellibites i sin hand. Det var värt alla uppoffringar och hårt arbete.”
Sara har hittills skött all försäljning och marknadsföring själv i företaget men kommer under 2020 behöva rekrytera två till tre anställda för att hantera den ökande arbetsbördan.
”Jag vill ha mer tid till produkt- och affärsutveckling och måste få avlastning för att kunna fortsätta bygga företaget”, säger Sara Serray.
Sara Serray har nu ytterligare en systerdotter som heter Cielle och är 2 år.
”När hon ser mig kallar hon mig för Sara-Godis”, säger Sara Serray och skrattar.